BasBQ
Beef en Steak

Spektakel

W

Wolfman

Gast
Het smokervirus heeft hier ongenadig toegeslagen na het eerste geslaagde project.
Vandaag heb ik 3 kilo spek weten te bemachtigen bij mijn geliefde slager en kreeg er zowaar nog korting op. Misschien moet ik hem toch maar eens vertellen wat ik er zoal mee uitspook, of liever gezegd, uitvreet.
Eerst een foto van een deel van de 3 kilo spek.
spek3.jpg

Inmiddels had ik al de nodige recepten gelezen, maar deze ??n op ??n overnemen is er vaak niet bij. Dus zelf de smaakjeskast maar eens ingedoken.
Van sommige combinaties weet je gewoon dat het werkt, alleen de hoeveelheden zullen vast nog de nodige aanpassingen moeten ondergaan.
Uiteraard heb ik weer een naturel stuk spek in de plastic zak gedaan, omdat dit een veilige optie is, maar ook nog 4 met een smaakje.
Hieronder de smaakjes met uitleg wat het is.

spek5.jpg

Dit stuk is gekruid met molasse, zwarte peper, tijm en een laurierblad.

spek6.jpg

Deze is met honing, versgemalen bruin mosterdzaad en een paar witte peperkorrels.

spek7.jpg

Omdat satay hier meestal niet aan te slepen is heb ik deze met een deel van een marinade gekruid.

spek8.jpg

Tot slot deze, gekruid met kashmiri chilipoeder en knoflook.

De laatste foto laat de verschillende stukken zien voor ze de koelkast in gaan.
spek4.jpg


Nu geduldig wachten op wat er van komt na het roken, maar dat is pas voor volgende week.
Ik zal dan weer foto's maken, ook van de smoker en hou jullie natuurlijk op de hoogte van de smaak.
Als ze de moeite waard zijn zal ik ook de recepten plaatsen zodat iedereen er van kan genieten.
 
Ziet er nu al lekker uit, ben benieuwd naar het vervolg!
 
Dat ziet er al goed uit.
Heb je ook colorozo zout gebruikt?
 
Uiteraard, alle kruidenmixen bevat colorozo zout, ik wil het wel veilig houden  ;)
 
Ben erg benieuwd naar het resultaat straks.  :)
Heel veel suc6 met dit mooie project.

Mac
 
erg benieuwt wat het allemaal gaat worden en welke het lekkerst is.
 
dat ziet er allemaal al goed uit hoor, succes!!
 
Bacon is zoooo lekker. Vooral als je de verschillende soorten moet vergelijken...
 
Ik ga dit draadje volgen!!!!
 
Lekkere eenvoud in al die smaken. Ben benieuwd naar je resultaat.
 
Leuk clubje spekkies zo. Rook ze kerel.
 
Zo, dag 4 is geweest en zo te zien en te voelen gaat het met het spektakel uitstekend. Het voelt al lekker stevig aan en ook de kleuring van de kruiden is goed te zien.
Nog 3 daagjes geduld, dan mogen ze uit de verpakking en drogen voor het vervolg. Zodra ze gespoeld en afgedept zijn zal ik weer foto's maken voor het familie album ;)
Good things come to those who wait :D
 
bacon is altijd lekker :D leuke combi's!
 
And here are the results, het spek ligt te rusten en kan zich voorbereiden om verorberd te worden.
Vanmorgen is het spek schoongemaakt en droog gedept, waarna het in een licht windje mocht drogen. Dit alles omdat morgen roken geen optie is, er is een kleindochter jarig en natuurlijk is er een party.
Het is meteen ook een gelegenheid om het spek te laten keuren, maar ik hou uiteraard wel een stuk voor me zelf ;)
Dan nu wat foto's met de kruiden er bij.

Als eerste de sat? marinade.
spek9.jpg


De honing / mosterd.
spek10.jpg


De molasse / zwarte peper / tijm.
spek11.jpg


De Kashmiri chili / knoflook.
spek12.jpg


De naturel zal ik achterwege laten, die zal iedereen wel kennen :D

De plaats van het delict.
spek14.jpg

spek15.jpg


en in de zelfde volgorde van hier boven de pronkstukken.
spek16.jpg


spek17.jpg


spek18.jpg


spek19.jpg


Morgen dus zoals gezegd de smaaktest waarover nog een verslagje komt met wat foto's van het aangesneden bachanaal ;) :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan