Ik was voorheen ook altijd de ribbels in de rubs aan het zetten (zonder plaklaag) en dan een nachtje koelkast. Ging prima hoor, blijft zat aan plakken.
Ook een keer in de rub gezet torn de Q al stond op te warmen, ging net zo goed en weinig verschil geproefd.
Nu was ik eveneens in het boek van meathead aan het lezen (de kerel van amazingribs.com) en die heeft een erg interressant stuk over het nut van pekel, rubs, marinades etc en dan vooral met betrekking op de duur ervan gecombineerd met hoe nuttig dit is. Uiteraard gepaard net de nodige wetenschappelijk uitleg en testresultaten. Conclusie was daar dat het niet erg veel toevoegd of het een kwartier of 12 in uitsluitend de rub ligt. (Het zout doet iets, de rest niet)
Enfin, ik ga er nog een beetje mee spelen en meer over lezen (wat het is een enorm lang hoofdstuk aan droge stof

)
Verder op de mosterd; stel dat het nu wel alvast gaart.... Is niet erg toch? Je eet het toch niet rauw

Dus als dit effect al optreedt is het lang niet zo erg als bij zalm in citroen of azijn bijvoorbeeld.