BasBQ
Beef en Steak

spareribs van de smoker

H

henri

Gast
vandaag 3 mooie spareribs op mn n ieuwe offset smoker bereid, volgens de 3 2 1 methode.
zaterdagavond gerubt met letzq porc rub, in vershoudfolie gedaan en in de koelkast.
smoker opgestookt tussen 90 en 120 gr, ribbels 3 uur gerookt, daarna in aluminiumfolie ingepakt en 2 lepels warme appelsap erbij gegoten, en als laatste nog 1 uur uit de folie en lekker geglazed met whiskey bbq sauce van remia.
helemaal goed zou je denken, maar ze waren erg taai geworden, smaak was wel heel goed. iemand enig idee hoe dit komt?
 
Zo te lezen heb je alles toch wel volgens de regeltjes gedaan :-?, waarom ze dan toch niet zo heel erg goed gelukt zijn. :-/
Eigenlijk geen idee, heb je ze ook 2 uur in de aluminium folie laten stoven (want dat is wat er dan gebeurd)?
Ik doe het meestal ook op deze manier en eigenlijk nooit een echte misser. ;)
 
soms kan je ook gewoon een mindere sparerib hebben. hoe heb je de temperatuur gemeten van je smoker?
 
ja ik heb ze en in de folie gedaan en de temperatuur heb ik gemeten dmv de pen van mn apparatuur in een aardappel te steken en op het rooster te leggen.
 
Vreemde zaak, had je wel het idee dat het vlees gaar was? :-/
Dus niet rauw of zo?
 
De volgende keer zou ik de eerste 3 uur inkorten tot 2 uur. Zeker met onze Nederlandse ribben is dat meer dan voldoende. Anders worden het snel kaantjes...
 
Roker zei:
De volgende keer zou ik de eerste 3 uur inkorten tot 2 uur. Zeker met onze Nederlandse ribben is dat meer dan voldoende. Anders worden het snel kaantjes...

Ook in Nederland heb je dik bevleesde ribben en die kunnen die 3 uur op ?110 gr.C best wel aan.
Gewoon even kijken wat voor een vlees je in de kuip hebt.
3-2-1 is geen vaste waarde en is geen garantie voor succes maar een richtlijn veel hangt af van je vlees en de ervaring die krijgt door het veel te doen.
Dus op naar de volgende met de tips die je krijgt. ;)
 
Ik doe altijd drie uur, die tijd is heilig. Mijn ribs moeten rook opnemen en de bark moet zich vormen. De folie periode doe ik nooit langer dan 1 uur en daarna mogen ze terug totdat ze gaar zijn.
 
Ok bedankt allemaal ik denk dat ik de volgende keer 1 uur in folie doe  :D.  Maar desondanks waren ze in no-time op.....
 
Ik zou echt de 3-2-1 tijd aanhouden. Hier ook ooit de ribs niet goed gehad (taai). Onze zoon had ze toen ingepakt in folie, en die niet goed genoeg dichtgemaakt. Kan het zijn dat daar het probleem zit? Folie dubbel, zonder gaatjes of openingen is heel belangrijk. Als ze uit het folie komen moeten ze ?uit elkaar vallen? van gaarheid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou zeggen dat ze door het stukje in de folie niet taai worden, behalve zoals gezegd als het niet goed dicht zat.

In de folie, had je toen de vleeskant naar beneden?

Bijzonder dat er hier ook nog mensen zijn die w?l volledig 3-2-1 aanhouden.
Met dikbevleesde buikribs misschien wel, maar met de dikbevleesde lenderibs zoals ik ze ken vind ik die 2 uur echt te veel, tenzij je graag snot eet.

Ik gok op pech met het vlees.
Vraagje: na de eerste 3 uur, toen je ze ging inpakken, waren ze toen wat droog aan de buitenkant of nog vochtig?
 
Ik heb idd wel altijd dikbeeesde ribs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja ze zagen er na 3 uur al super uit, en niet te droog ofzo... Bij mijn weten zat het folie ook goed dicht, maar misschien heb ik ze wel met de botten naar beneden gelegd... :-S
 
henri zei:
Ja ze zagen er na 3 uur al super uit, en niet te droog ofzo... Bij mijn weten zat het folie ook goed dicht, maar misschien heb ik ze wel met de botten naar beneden gelegd... :-S

Ik heb toch andere ervaringen dan hier eerder genoemd zijn. Ik ga met mijn spare ribs zonder ketting vaak voor de 1.5 - 2 - 0/0.5. Ik giet bij de alu folie maar twee lepels van mijn appelsap-soja-honing-boter mix en dan 2 uur in de folie en ze vallen altijd van het bot af. Ook is de rode rookrand keurig aanwezig. Als ik ze er 3 uur opleg dan krimpt het vlees vaak behoorlijk bij mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan