BasBQ
Beef en Steak

Sparerib in de kabouter

 

Bram koning

Kooltjesharker
Berichten
142
Goede avond allemaal,

Ik had zin in sparerib, dus wat doen we doen? De offset smoker aan zetten en bakken maar! Echter had ik het idee gekregen om een rib in een dutch oven klaar te maken met bier. Maarja dan is de vraag, hoeveel ga ik er klaar maken? 1,2 of 3? Of ga ik mijn kleine dutch oven gebruiken van 0,7l?

Aangezien ik de enige in dit huis ben die bier drinkt of er zo nu en dan mee kookt, was de keuze al vrij snel gemaakt. De kleine DO ga ik gebruiken om het uit te proberen, ik had het nog nooit eerder klaar gemaakt namelijk.

Uiteindelijk heb ik een halve rib in de kleine DO gedaan en 2 ribben op de offset klaar gemaakt. De ribben op de offset heb ik aan de hand van 3,2,1 gemaakt. Het blijft leuk het klaar te maken.

Ik heb dan misschien wel het idee van een gebruikt, maar man man man wat was dit lekker!
Eerst heb ik de paprika en de ui gesneden, wel relatief groot gehouden want er blijft bijna niks van over.

Qua bier heb ik voor een la chouffe bokbier gekozen, dus die ging mooi open om half 12. Zelf eerst even geproefd, daarna bijna het hele flesje geleegd in de DO.
De ribben moest ik bij snijden omdat het er anders niet inpaste.

De offset stond op 125graden maar ik had 180 a 200 graden nodig. Dus dan maar de kleine kamado aanzetten. Opgestookt tot 200 graden en toen de DO erop gezet. Na 4 uur was de rib in het bier meer dan gaar. Wat een goeie lucht kwam daar van af zeg! Ik zou zeggen, de foto’s zeggen meer dan woorden.

4ce19d28953117a3932489d614306799.jpg



b2f7b838def32a698fa4d0602cf4d12d.jpg


68e957043426eeccb1011e3c6cb9423f.jpg



9feac50d90d14aab5d19952c15870a0e.jpg




19c8361faf617663071f8f18bc9b91aa.jpg


2c4eb842054fa006d9dfed7386d0bf45.jpg


En dan nog een paar foto’s van de ribben op de offset.
cfde291b0f4da6a5a8c67ab3a2c5f88c.jpg


d7843525156319385ae1efd6b3da84c2.jpg


bff768b7e4301483427c0a85df6b8279.jpg


ee92477ec6c1032f43c0204289689f7a.jpg


20cdfbae1e7ae05b2aba54628e70bc33.jpg


Totaal geen moeite om het vlees van het bot af te krijgen, zoals wij het lekker vinden.

Bedankt voor het lezen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
lekker bezig geweest. ziet er goed uit zeg
had graag aangeschoven
 
wat leuk dat je dit hebt uitgeprobeerd. Volgens zag ik je vraag of dit mogelijk was al in een ander draadje voorbij komen, maar weet het niet meer zeker of die vraag van jou was.
het ziet er erg goed uit. Fall of the bone is hier ook favoriet ! ik ga dit ook eens proberen, bedankt voor het delen.💪;)(y)
 
wat leuk dat je dit hebt uitgeprobeerd. Volgens zag ik je vraag of dit mogelijk was al in een ander draadje voorbij komen, maar weet het niet meer zeker of die vraag van jou was.
het ziet er erg goed uit. Fall of the bone is hier ook favoriet ! ik ga dit ook eens proberen, bedankt voor het delen.;)(y)

Die vraag was niet van mij maar dat maakt niet uit. Ik ga dit zeker weten nog een keer maken maar dan in de grote DO! Het is echt een aanrader vind ik. Ik vind het ideaal om in een kleine DO gerechten uit te gaan proberen waardoor je dus weet of het smaakt of niet.

Qua bier raad ik een bokbier aan, haal er genoeg, des te meer voor jezelf;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Heel leuk gemaakt, had bij de titel wat anders verwacht 😉
 
Meer iets van een ieniemini bbq. Dat was het potje eigenlijk ook, maar aan het bier had ik niet gedacht.
 
Ja leuk gedaan zeg. Moet eerst maar vaderdag een keer afwachten voor een dutch oven. Dan wil ik het ook wel eens uitproberen.
Kreeg je ook echt wel de rooksmaak eraan?
 
Ja leuk gedaan zeg. Moet eerst maar vaderdag een keer afwachten voor een dutch oven. Dan wil ik het ook wel eens uitproberen.
Kreeg je ook echt wel de rooksmaak eraan?

Ik heb dit keer niks aan de rooksmaak gedaan maar je kan de rib een uurtje roken op 110 graden en dan de dutch oven in doen. Staat nog steeds op de lijst om dit met rook uit te proberen. Hoe krachtiger je bier is(qua smaak), hoe lekkerder het wordt.
 
Ik heb dit keer niks aan de rooksmaak gedaan maar je kan de rib een uurtje roken op 110 graden en dan de dutch oven in doen. Staat nog steeds op de lijst om dit met rook uit te proberen. Hoe krachtiger je bier is(qua smaak), hoe lekkerder het wordt.
Top dan gaat dit op de to do list😊
 
Ik weet wel wat ik de volgende keer anders ga doen, een paprika nog groter snijden en een middel matige ui gewoon in 8 grote stukken erin gooien. Er blijft echt niks van de paprika en ui over.
Voor de volgende keer zal ik een grotere DO pakken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Leuk gedaan! Hoe was de smaak ten opzichte van de 'normale' ribs uit de smoker?
Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik overtuigd raak dat ribs uit de DO waarschijniljk erg lekker zijn... Ga ik proberen. Bedankt voor de inspiratie
 
Leuk gedaan! Hoe was de smaak ten opzichte van de 'normale' ribs uit de smoker?
Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik overtuigd raak dat ribs uit de DO waarschijniljk erg lekker zijn... Ga ik proberen. Bedankt voor de inspiratie

Ja die smaken zijn niet te vergelijken met elkaar, althans dat vind ik. De spareribs in het bier waren gestoomd en hadden de smaak van het bier opgenomen. Toch was de smaak wel zachter dan ik van te voren had verwacht, ik ging van een sterke smaak uit maar dat viel juist mee.

De ribs uit de smoker waren licht gerookt, ik gebruik hier meestal eiken hout(kleine stukken eik op houtskool) voor. Dit eikenhout stook ik ook in mijn houtkachel. Voortaan maak ik 2 soorten ribben klaar, 1 in de DO en 1 op de smoker. Het blijft te lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan