BasBQ
Beef en Steak

Sparerib 1e keer

etienne_91

Tondelzoeker
Berichten
15
Oke. Even voor de duidelijkheid; ik en m'n vriendin lusten geen vlees waar nog bot aan/in zit... Maar toch moest en zou ik eens spareribs maken. Oftewel, even onze grens verleggen :-O

Ik heb het recept gebruikt van de deze site; http://rtlniels.nl/bbq/?p=1386

Het slachtoffer van de dag; eerst natuurlijk eventjes netjes gewassen en gedroogd. Braaf beestje :)



Vervolgens een dry-rub als dekentje;



De Weber opgestookt tot een graad of 160/170. 180gr stond in het recept, en dat is 'ie uiteindelijk nog wel geworden, zelfs met een korte uitschieter naar 200. Al moet ik leren iets minder de deksel van de ketel te halen...



Na 'n uurtje of 2 eindelijk de alufolie eraf mogen halen (wat kan wachten lang duren..) Volgende keer wel even de braadslede invetten o.i.d. Nu was alle vet wat uit de ribs was gekomen aangekoekt. Hierna direct de glaze toegevoegd zoals in recept beschreven.



Na nog een kleine 30min de glaze laten meegaren was het tijd om m'n meisje aan tafel te roepen. (Sorry, aardappeltjes en groeten waren k&k producten..)



Ondanks dat we beide geen fan zijn van ribs, toch heerlijk gegeten en de hele rib opgegaan!




Oke; wat wil/kan/moet ik nog verbeteren op deze manier?

* De aangekoekte laag in de slede beviel me niet, allicht volgende keer geen 1,5liter kokend water eronder?
* Wellicht proberen lagere temperatuur en langer laten garen in een ingevette/geoliede braadslede?

Hoop dat jullie deze bijdrage van deze beginneling een beetje kunnen waarderen :)
 
Lekker, ribbels! :)
Waarom de braadslee?
 
Gewoon rechtop tussen het inmiddels wereldberoemde ribrek van Ikea? En iets lagere temperatuur??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Waarom heb je het linker helft van het rooster afgedekt met alufolie?

Verstuurd vanaf mijn Moto G

 
Ik heb de rtl Niels methode ook meerdere keren gedaan. Fall of the bone!
Zorg ervoor dat de folie er goed omheen zit. Lucht dicht proberen.
En ik zet er een bak met water onder, temperatuur stabieler en vlees malser.
Ik hou de temperatuur ongeveer op 160 twee en half uur minimaal, soms drie uur.
En doe er geen glaze op. Bij blijft er helemaal geen vlees aan zitten.
Kan de botjes met 2 vingers er uit halen.

Gr Roy

 
lekker hoor
 
Er is niets mis met koelverse k&k aardappelen  :)
 
ribbeltjes blijven een gerecht
 
etienne_91 zei:
Oke. Even voor de duidelijkheid; ik en m'n vriendin lusten geen vlees waar nog bot aan/in zit...

Hoop dat jullie deze bijdrage van deze beginneling een beetje kunnen waarderen :)

tuurlijk moet ik dat waarderen,maar jullie missen dan wel div lekkere vleessoorten zoals kip/karbonade/zwienepootn/eisbein.

en ik vraag me dan af wat jullie  tegenstaat aan vlees met bot.

verder wel een mooie sessie en verslag dr van B-)
 
Ronny zei:
Waarom heb je het linker helft van het rooster afgedekt met alufolie?

Dit had ik gedaan n.a.v. tips op het web dat de warmte dan helemaal naar de "koude" kant zou worden geleid. Echter denk ik juist dat het hier is misgegaan bij mij in deze run omdat enkel de onderkant van de braadslede warm werd en weinig warmte via de de deksel van de Q kwam.. Volgende x niet meer afdekken dus  :)
 
AV zei:
tuurlijk moet ik dat waarderen,maar jullie missen dan wel div lekkere vleessoorten zoals kip/karbonade/zwienepootn/eisbein.

en ik vraag me dan af wat jullie  tegenstaat aan vlees met bot.

verder wel een mooie sessie en verslag dr van B-)

Dank voor je compliment, en wat het precies is, geen idee  :(

Echter het idee van bot erin doet ons beide weerhouden van al die heerlijke vleessoorten  :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan