BasBQ
Beef en Steak

Souvlaki from scratch (Greece)

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.216
Kwam de wedstrijd eens goed uit. Zot van Souvlaki's en enkele maanden terug een souvlaki tool gekocht. Gisteren dus mee aan de slag voor de eerste keer.

Normaal wordt het met buikspek gedaan, maar ben voor varkenshaasje gegaan (ik weet, dat is minder vet, maar aan buikspek geraak ik niet op 1-2-3). 2 stuks van iets meer dan 500gr en was net toereikend om het blokje vol te krijgen. En snijden maar. De stokjes er helemaal door krijgen, is nog wel een kunst, maar de volgende keer zal het beter lukken.

Eens gesneden, voorzien van Noskos the Greek dry rub, en daarna vacuüm marineren met olijfolie en witte wijnazijn. Daarna een paar uurtjes de koelkast in om ze een uur ervoor terug eruit te halen. Die geur alleen al. Zalig.

Dan de Q op. Voor die rappe sessies neem ik nog wel eens de gasBBQ. Daar kan ik ook die klemmen op gebruiken wat het makkelijk maakt. Op de kamado's zijn deze niet bruikbaar omdat het rooster lager ligt als de buitenrand. Gasser op laagste stand dus, anders verbranden de stokjes te snel.

Na het grillen nog afblussen met geperst citroensap (jawel, dat zuurtje MOET erbij) en smullen maar. Aangevuld met tzaziki, griekse sla en griekse pasta (pate). Heerlijk en alle 49 stuks met 3 personen erdoor gejaagd.

Ik ga deze tool wel wat vaker gebruiken. Ondertussen wat dikkere stokjes in huis gehaald :D

IMG_0625.jpeg


IMG_0626.jpeg


IMG_0628.jpeg


IMG_0629.jpeg


IMG_0631.jpeg


IMG_0632.jpeg


IMG_0636.jpeg


IMG_0639.jpeg


IMG_1620.jpeg


IMG_1621.jpeg


IMG_1627.jpeg
 
Ziet er goed uit! Mooie bijdrage.
 
Wat een supergaaf gerecht! Leuke gadget.
Wat zit er op de orzo/pasta? Beetje tomatensaus?

Van dat smaakvolle plankje ziet dat er wat saai uit.
Of is het lekker van zichzelf?

Ik had dolgraag meegegeten hoor, begrijp me niet verkeerd!
 
Wat een heerlijk Grieks plankje heb je daar ik elkaar gezet Free!😋
 
Wat een supergaaf gerecht! Leuke gadget.
Wat zit er op de orzo/pasta? Beetje tomatensaus?

Van dat smaakvolle plankje ziet dat er wat saai uit.
Of is het lekker van zichzelf?

Ik had dolgraag meegegeten hoor, begrijp me niet verkeerd!
Die saus op die pasta is gewoon een ui aanstoven, passata erbij en goed kruiden.
 
Ziet er zéér lekker uit, wat een handige tool heb je ervoor.
Mijn vote heb je in de fotowedstrijd. :D
 
Wow dat ziet er mooi en lekker uit ! Complimenten!
 
Zo! dat ziet er heerlijk uit zeg! moet je de stokjes helemaal door prikken door gaatjes aan de onderkant van de tool? lijkt me nl een hele opgave als er een bergje vlees voor zit...
 
Zo! dat ziet er heerlijk uit zeg! moet je de stokjes helemaal door prikken door gaatjes aan de onderkant van de tool? lijkt me nl een hele opgave als er een bergje vlees voor zit...


Dat gaat poepsimpel door het vlees, maar je moet wel onderaan door het gaatje geraken wat met een 10-tal stuks niet lukte. Maar dat kan geen kwaad. Als ze eruit zijn kun je deze nog eventjes verder op het stokje duwen.
 
Mooie plank! 🇬🇷
 
Terug
Bovenaan Onderaan