BasBQ
Beef en Steak

Snelle en simpele BBQ gerechten

Leo zei:
kijk hier ook maar even, staat ook vol met tips en goede recepten:

http://www.bbq-nl.com/

Zal daar eens gaan kijken dank voor je link.
Dominique zei:
Speklapmarinade. Een scheut ketjap ( soort 4 eetlepels voor 500 gr), 3 grote tenen knoflook uit de pers, 1 eetlepel versgemalen zwarte peper, en 2 eetlepels sambal oelek. Husseldehussel. Speklapjes erdoor, aan beide kanten lekker in de prut en een paar uur laten staan ( of de avond tevoren alvast doen). Indirect voor een minuut of 15/20? Dat ligt aan de dikte. Spek word niet knapperig, maar wel erg lekker. Goed te doen met pindasauce. Vind ik. Jemig, nu heb ik er zelf trek in.....;)

Jam jam, zelf houd ik wel van een beetje spek die wat knapperiger is, maar het hoeft ook weer niet persee, sta altijd open voor nieuwe dingen dus dit gaat op de to do list! dank je Dominique.

Nosmo zei:
Cona zei:
Dat is zeker zo, en daar ben ik bang voor wahhaha.
Nee ik heb toch wel goede hoop dat het zaterdag zal gaan lukken, en je weet wat men zegt, van fouten leer je  :)
Als er nog mensen zijn die een goede speklap/sate/kippenvleugel marinade kennen( liefst wat pittiger) dan hoor ik het graag, ik zal ondertussen sowieso eens het forum en sites gaan afstruinen evenals aankomende kookboeken.


Een marinade hoeft niet zo moeilijk te zijn. Een ui en een paar tenen knoflook fijn malen in de keukenmachine, paar lepels slaolie , het sap van een halve citroen en een flinke scheut ketjap er door heel roeren. Sambal naar keuze en smaak toevoegen, eventueel wat zout, een schepje suiker en een beetje gemberpoeder er door en je hebt al een hele leuke marinade. Dit noemen wij thuis een  "zie maar, doe maar wat" marinade.

Ik marineer tegenwoordig in ziplock zakken, die sluiten goed luchtdicht af zodat je koelkast niet naar de marinade gaat meuren, je kunt de lucht er goed uitdrukken zodat al je vlees goed rondom in de marinade ligt, en je hebt minder afwas. Ik maak zelfs de marinade zelf al rechtstreeks in de zak, dat scheelt nog meer afwas.

Echte ziplock zakken zijn moeilijk te krijgen in Nederland, maar Ikea verkoopt ook best redelijke exemplaren voor weinig.

Ziplock heb ik nog niet van gehoord, we komen binnenkort nog niet bij de Ikea denk ik, of wellicht Zaterdag als we toch in de buurt zijn.
Ik zet ze iig op de lijst want het lijkt me ideaal, heb je een idee op welke afdeling ik binnen de Ikea moet zijn( kom er nooit)
De zie maar doe maar wat marinade haha , leuk gevonden inderdaad!
 
Ik zag ze vandaag bij de AH.
 
@ nicodejong en MW.BBQ68,

Dus ze zijn toch wel redelijk verkrijgbaar, dat is denk ik makkelijker voor ons om dan even langs de Action of Ah te gaan, dank voor de tips.

 
Cona zei:
@ nicodejong en MW.BBQ68,

Dus ze zijn toch wel redelijk verkrijgbaar, dat is denk ik makkelijker voor ons om dan even langs de Action of Ah te gaan, dank voor de tips.

Dat zijn geen echte ziplock zakken(ziplock is een merk), maar ze zullen vast wel goed voldoen.
 
Oh ik wist niet dat het een merk was, ik dacht het is gewoon een product dat je zo noemt en geen merk.
Alles hangt er vanaf of we zaterdag dan nog ff langs de ikea kunnen, zo niet haal ik het binnenkort gewoon even bij de AH of action en als het niet bevalt zal ik toch weer even naar de Ikea gaan als we in de buurt komen.
 
Ziploc is idd een merk maar voor zover ik weet met name te verkrijgen in het buitenland. Volgens mij hebben de (meeste) Amerikaanse winkels in NL dit zelfs niet in hun assortiment.

Een in mijn ogen goed alternatief zijn de Toppits Zipper zakken. Functioneren hetzelfde als de Ziploc zakken en zijn gewoon bij de AH, Blokker en ook Sligro verkrijgbaar. En dan zal ik ongetwijfeld nog wel een heleboel winkels niet kennen waar ze deze ook verkopen. Weliswaar geen echte Ziploc dus maar werken m.i. net zo goed (ze hebben zelfs in het klein Ziploc op de verpakking als naam staan).

Correctie: dit zijn wel degelijk de echte Ziploc zakken. Het staat als trademark op de verpakking vermeld dus ze zullen wel een onderdeel van Johnson & Son zijn (eigenaar van het merk) of er een licentie op genomen hebben.
 
Hoi DanBras,

Dank voor je reactie, zal 1 dezer dagen eens bij de blokker kijken.
 
We zijn geen raket naar de maan aan het sturen mensen ;) Een bakje met marinade doet het ook. Plasticzakje al dan niet af/hersluitbaar is handig maar zonder kun je ook barbecue?n.
Gewoon doen Ralf ;)
 
DanBras zei:
Ziploc is idd een merk maar voor zover ik weet met name te verkrijgen in het buitenland. Volgens mij hebben de (meeste) Amerikaanse winkels in NL dit zelfs niet in hun assortiment.

Een in mijn ogen goed alternatief zijn de Toppits Zipper zakken. Functioneren hetzelfde als de Ziploc zakken en zijn gewoon bij de AH, Blokker en ook Sligro verkrijgbaar. En dan zal ik ongetwijfeld nog wel een heleboel winkels niet kennen waar ze deze ook verkopen. Weliswaar geen echte Ziploc dus maar werken m.i. net zo goed (ze hebben zelfs in het klein Ziploc op de verpakking als naam staan).

Correctie: dit zijn wel degelijk de echte Ziploc zakken. Het staat als trademark op de verpakking vermeld dus ze zullen wel een onderdeel van Johnson & Son zijn (eigenaar van het merk) of er een licentie op genomen hebben.
De fabrikant Toppits heeft zowel Ziploc zakken met een rits als met een dubbele dichtdruksluiting. De ritszakken van 3 liter lijken veel lastiger aan te komen dan die van 1 liter en de dichtdrukkers van 3 liter. Geen idee of de 3 liter dichtdrukkers ook vloeistofdicht afsluiten, nog niet geprobeerd.

2mff4i.jpg
 
noskos zei:
We zijn geen raket naar de maan aan het sturen mensen ;) Een bakje met marinade doet het ook. Plasticzakje al dan niet af/hersluitbaar is handig maar zonder kun je ook barbecue?n.
Gewoon doen Ralf ;)

Nee die raket hebben we al gestuurd lange tijd terug, dat is wel wat complexer dan een zakje haha maar ik vind zakjes wel ideaal, neemt wat minder ruimte in beslag.
 
Het is idd geen rocketscience, maar dat neemt niet weg dat gemak de mens dient. Een bakje werkt idd ook makkelijk maar is niet altijd vloeistof dicht. Een zakje heeft dus mijn persoonlijke voorkeur (de Ziploc is wel vloeistof dicht). De laatste scheelt ook weer wat afwas, want die knikker je na gebruik bij het afval.

Ik heb het in mijn vorige post overigens over de versie met de 'ritssluiting'. Deze zijn het makkelijkst in gebruik maar ook het duurst. De dichtdrukversie zijn volgens mij iets goedkoper en ook vloeistofdicht, maar daar moet je meer mee oppassen wanneer je druk op de gesloten zak uitoefent. De sluiting kan dan plotseling los springen en dan ligt je kostbare inhoud incl. marinade op het aanrecht (of erger, op de grond) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan