BasBQ
Beef en Steak

S'mores skillet

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
Laatst kon ik weer een jaartje bij mijn leeftijd optellen. Omdat de mensen die mij een beetje kennen wel weten wat ik leuk vind heb ik de boekenkast weer wat meer kunnen vullen met barbecue-kookboeken, en kon ik een mooie skillet en dutch oven aan de collectie toevoegen.
De skillet heeft inmiddels zijn vuurdoop gehad. We hadden een sateetje op het menu staan en ik vond dat deze simpele (maar lekkere) maaltijd wel een spectaculaire afsluiter kon gebruiken.

Nou kwam ik in één van mijn nieuwe boeken een recept tegen voor een soort s'more-taart in de skillet: bodem bedekt met chocolade, scheut liquor 43 erover, volbouwen met marshmallows en indirect op hoge temperatuur onder de deksel. Een paar minuten later is een pan vol bleke witte rondjes veranderd in een goudbruine, warme en smeuïge massa. Daar gaat nog een flinke scheut warme gezouten karamelsaus overheen en een handje gebroken hazelnoot.
Eten doe je met een biscuitje als lepel. Dikke klodder zoete zooi erop en happen maar!
Slecht? Ehhh... ja. Lekker? JAA

Plaatje bij het praatje:

IMG_20210509_192828.jpg

IMG_20210509_194026.jpg

IMG_20210509_194425.jpg

IMG_20210509_194356.jpg

IMG_20210509_195757.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk, maar geen last dat de chocolade hard werd?
Ik had het ook eens gemaakt met gewoon chocolade en die werd bij het afkoelen terug hard en dus niet zo goed. Toen heb ik hier het advies gekregen om eerste de chocolade in een pannetje te laten smelten met boter en op het laatste een scheut melk erbij te doen. Daardoor zou de chocolade naderhand niet meer uitharden. Maar ben nog niet aan die poging geraakt.

En ja, het is al een caloriebom, maar die zoete smurrie erop, maakt het nog erger. Maar die karamelsaus met nootjes erop ga ik zeker ook doen. Thanx 4 sharing.
 
Water loopt me in de mond.
 
Nice
Ziet er goed uit
 
Heerlijk, maar geen last dat de chocolade hard werd?
Ik had het ook eens gemaakt met gewoon chocolade en die werd bij het afkoelen terug hard en dus niet zo goed. Toen heb ik hier het advies gekregen om eerste de chocolade in een pannetje te laten smelten met boter en op het laatste een scheut melk erbij te doen. Daardoor zou de chocolade naderhand niet meer uitharden.

Ik heb het zelf nog niet uit kunnen proberen maar ik heb alvast een pot chocoladepasta mee genomen....... die zou ook niet moeten uitharden bij afkoeling. Althans dat is de gedachte die ik er bij had toen ik 'm in het mandje zette :ROFLMAO:
 
Heerlijk, maar geen last dat de chocolade hard werd?
Ik had het ook eens gemaakt met gewoon chocolade en die werd bij het afkoelen terug hard en dus niet zo goed. Toen heb ik hier het advies gekregen om eerste de chocolade in een pannetje te laten smelten met boter en op het laatste een scheut melk erbij te doen. Daardoor zou de chocolade naderhand niet meer uitharden.

Het gietijzer van de skillet houd heel lang warmte vast. Ik had zelf het idee dat de chocolade daardoor ook vloeibaar/stroperig bleef. Later op de avond moest ik de restjes er wel uit bikken.
Maar geloof mij maar dat de pan eerder leeg is dan dat ie afgekoeld is :p :ROFLMAO:
 
Het gietijzer van de skillet houd heel lang warmte vast. Ik had zelf het idee dat de chocolade daardoor ook vloeibaar/stroperig bleef. Later op de avond moest ik de restjes er wel uit bikken.
Maar geloof mij maar dat de pan eerder leeg is dan dat ie afgekoeld is :p :ROFLMAO:

Bij mij ging het wel vrij snel, dus volgende keer ga ik het met boter en melk proberen :ROFLMAO:
 
Weer iets voor op de todo-lijst.
Maar lijkt me niet meteen een straf.
Bedankt voor het idee
 
Dat ziet er echt super lekker uit, dit ga ik ook een keer doen. Mmmm
 
Heel fijn dessert. De brakken zijn er helemaal gek op. Ik maak het nu in een soort mini DO. Kunnen ze ook geen ruzie maken hahaha.
Maar idd de karamel er over is zalig. Stukjes noot had ik nog niet gedaan. Gaat komende zomer vast nog eens op tafel komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan