BasBQ
Beef en Steak

Smoked Chocolate Bombs With Golden Nuggets

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
535

Smoked Chocolate Bombs With Golden Nuggets​


Naast Bbqen heb ik nog een verslaving en das leuke dingen creëeren met baksels. Ik maak soms Chocolade Bommen voor vrienden als we een etentje hebben.Heerlijk gevulde chocolade bommen met Chocolademousse met een bodem van brownie. Nu leek het mij leuk,aangezien de fotowedstrijd deze maand Desserts en Toetjes is om een Smoked Chocolate Bombs te maken met gerookte chocolademousse erin en een brownie die gebakken wordt op de bbq. Makkelijker gezegd dan gedaan, bij de eerste keer roken van de room op de bbq vond ik hem niet te hachelen ( te lang gerookt 60 min ) de tweede keer room roken op de bbq was mhwa ( 45 min gerookt ) en de 3 keer had ik zoiets nu is het behapbaar ( 30 min gerookt ) Ook het bakken van de brownie was een avontuur opzicht maar de tweede keer was die goed en niet van onderen aangebrand.

De bereiding op de bbq zit hem in het roken van de room op de bbq , het bakken van de brownie op de bbq en ik heb de Bbq nog gebruikt om de chocolade te laten smelten voor de brownie, Voor de rest heb je het fornuis nodig wat keuken spullen je handjes en je creatieve geest voor het einde de chocolade bommen te versieren.

IMG_4489.jpg


We beginnen met het maken van de gerookte chocolademousse , dit zal de vulling worden voor de Smoked Chocolate Bom.


Recept Gerookte Chocolademousse

Stap 1 :

Dit recept Gerookte Chocolademousse is meer dan je nodig hebt , Je hebt namelijk niet alle chocolademousse nodig voor de Gerookte Chocolade bom te maken maar das niet erg de rest kun je zo lekker opeten

Daar gaan we

Ingrediënten gerookte chocolademousse

- 500 gr chocolade callets
- 6 eiwitten
- 150 gr suiker
- 500 ml Volle room ( die ga je roken op de bbq ) gebruik geen kookroom want die kun je niet opkloppen.
- 1 of 2 blokjes vruchtenhout ( ik heb kers gebruikt ) als je een lichte rooksmaak wilt zou ik 1 blokje gebruiken en dat heb ik uit eindelijk gedaan.

* Mixer om de gerookte room om te zetten naar slagroom en de eiwitten stijf te kloppen

IMG_4444.jpg


We beginnen met het roken van de room


Steek de bbq aan op indirect bbqen op 80 c / 95c. graden ( hoger moet je niet gaan want dan gaat de vloeibare room schiften )

Gebruik voor het roken een vruchthout voor een zachtere en zoetere rooksmaak. gebruik geen zware houtsoorten , dit maakt dat room naar asbak gaat smaken.

Doe de room (500 ml ) in een glazen schaal of een niet-reactieve schaal ( gebruik geen gietijzer ) om de room in te roken.]
IMG_4445.jpg




Rook een 30 min de room.( proef na elke 10 min de room voor de gewenste rooksmaak, wil je een sterker rooksmaak eraan moet je het langer roken ) roer om de 10 min alles om , Het bovenste gedeelte van de room kan gelig worden.

IMG_4447.jpg


maar door om de 10min te roeren zal de room mengen en zul je de rooksmaak door de room krijgen.

uit eindelijk ziet het er zo uit als het is gerookt.

IMG_4448.jpg


Zeef de gerookte room door een fijnmazige zeef of een kaasdoek om de eventuele as te verwijderen.

Nu moet je de room 30 min laten afkoelen in de koeling voordat je hem kunt verwerken tot een chocolademousse. De room kan dikker worden in de koelkast. Maar het laten afkoelen van de roam helpt bij het maken van de slagroom. Ook kan er een gelig laagje op de room komen te staan dit kun je gewoon omroeren.

Ondertussen als de gerookte room aan het afkoelen is kun je verder gaan met het voorbereiden van de chocolade en de eiwitten.

Doe de Chocolade gallets in een kom en laat deze au bain marie smelten op het fornuis.

Klop ondertussen de eiwitten stijf in een andere kom. Doe de suiker er beetje bij beetje bij tijdens het mixen.

Haal de afgekoelde gerookte room uit de koeling.

Klop in een andere kom de gerookte room stijf tot slagroom , Schep de gesmolten chocolade voorzichtig door de gerookte slagroom, en als deze is opgenomen spatel je de eiwitten er door. Klop niet te lang anders klop je de lucht er uit.

IMG_4452.jpg

De gerookte chocolademousse is nu klaar en deze kan opstijven in de koeling ( mimaal 4 uur ) Deze hebben we later nodig om de vulling te maken voor de Gerookte Chocolade Bom.

Stap 2:


We gaan door met het maken van de Brownie dit zal de onderkant van de chocolade bom worden.


Ingrediënten brownie

- 225 gr boter
- 115 gr pure chocolade
- 2 eieren
- 1 eidooier
- 330 gr suiker
- Beetje zout
- 1 zakje vanille suiker
125 gr bloem
25 gr cacaopoeder
1 bakblik van 20cm bij 20 cm en bakpapier

IMG_4456.jpg



Begin met het aansteken van de Bbq op 190c indirect

Het maken van het brownie beslag


Doe de boter met de chocolade in een pan / kom en smelt deze op op de bbq ( deze had ik al mooi op temperatuur gebracht voor het maken van de brownie )

IMG_4461.jpg


Laat het gesmolten mengsel iets afkoelen.

Klop intussen de twee eieren en de eidooier met de suiker, het zout en zakje vanilesuiker luchtig

Nu gaan we alles familie maken.

IMG_4463.jpg


Meng met een spatel voorzichtig het chocolademengsel door de luchtige eieren tot het een een geheel is. Mengvervolgens ook de bloem en het cacaopoeder erdoorheen.

Pak een skillet,springvorm of een dik bakblik en vet dit in met boter en doe daar het bakpapier in,stort vervolgens het brownie beslag in de skillit,springvorm of
bakblik.

IMG_4459.jpg


IMG_4464.jpg


Bak dit op de Bbq voor 30 min, het kan zijn dat die nog niet klaar is , bak hem dan door en check elke 5 tot 10 min , check dit door erin te prikken met bevoordeeld een thermapen.

IMG_4465.jpg


IMG_4466.jpg



Laat dit afkoelen, Namaarte die afkoeld zal die iets inzakken maar dat is niet erg.

IMG_4470.jpg


Ik heb een dik bakblik gebruikt en heb het een nacht laten afkoelen, dat snijd makkelijker in de lengte doormidden.

Stap 3:

Nu gaan we de chocolade boms opbouwen.

Je hebt hiervoor nodig :


- Bakvormpje rond diameter 7 cm (siliconen) voor de gerookte chocolade mousse in te doen
- Uitsteekvormpje rond diameter 7 cm voor het uitsteken van de brownie bodem
- De Opgestijfde chocloademousse
- De gebakken brownie
- 2 lepels waarmee je de chocolademousse kunt scheppen om in de siliconen vorm te doen ( Doe de lepels ff onder de warme kraan, dan glijd de mousse er makkelijker van af als je hem in de siliconenvorm wilt doen)

IMG_4475.jpg


Pak nu uit de koeling de opgestijfde chocolademousse en de brownie die je op de bbq hebt gebakken erbij.

Pak de brownie en snij deze in lengte door midden . Nu steek je met het uitsteek vormpje 6 ronde vormpjes uit ( dit wordt de bodem voor de gerookte chocolade bom ( wat over is kun je zo tussen door snoepen )

IMG_4478.jpg



Pak vervolgens de siliconen bakvorm
Vul de ronde siliconen bakvormpjes voor 3/4 met de chocolademousse en druk de browniebodem die je hebt uitgestoken op de boven kant van de gevulde siliconen vorm .

IMG_4480.jpg


IMG_4481.jpg



Laat dit vervolgens minimaal 45 minuten opstijven in de vriezer.

stap 4:

Het maken van de glaze

Ingrediënten glaze

- 200 gr water
- 200 ml slagroom
- 180 gr suiker
- 80 gr cacaopoeder
- gelatine 4 blaadjes

-
IMG_4484.jpg


Voor de chocolade glaze verhit je ondertussen het water met de slagroom de suiker en de cacaopoeder in een steelpannetje

Zet het vuur laag wanneer het begint te koken en voeg al roerend met een garde de gelatine (4 blaadjes) toe.

Haal de steelpan van het vuur wanneer de gelatine is opgelost en laat afkoelen tot kamertemperatuur.

IMG_4485.jpg


En dan gaan we naar de laaste stap toe en dat is stap 5.


Het maken van de Chocolade Bom.

Haal de chocolade-bombs voorzichtig uit het siliconen bakvorm ( dit gaat beter als je de onderkant waar de ze in zitten eerst heel ff onder de warme kraan houd )

IMG_4486.jpg


Pak ook hiervoor een lepel, maak deze warm en help de chococlade bommen een beetje mee uit de siliconen vorm te krijgen.

Plaats de chocolade-bombs op een rooster en schenk de 'glaze' er royaal overheen ( Laat hiervoor de glaze geheel afkoelen !!!!!!!! Anders gaat het mis en zal je chocolademousse vernaderen in een hoopje waterchoclade )

IMG_4487.jpg


Ik zet ze meestal nog een nachtje op het rekje in de koelkast zodat alles een beetje opstijft, pas wel op met ze uit de koeling te halen. De glaze aan de buiten kant ziet er hard uit maar is zacht.

Vervolgens kun je ze naar eigen inzicht decorenen

Mijn interpretatie van een Smoked Choclate Bomb

IMG_4494.jpg


Als topping heb ik nog zelf gekonfijte sinaasappelschil gemaakt met Grand Marnier.

De Chocolade Gold Nuggets komen uit een potje en de gouden spetters is eetbare verf en komen ook uit een potje.

Ik weet het zijn heel wat ingrediënten en handelingen om te maken. Maar het resultaat is waanzinnig lekker en je schotelt je gasten iets unieks en lekkers voor als dessert / toetje
Mocht je aan de lijn zijn raad ik je dit af ;)

Dit alles bij elkaar komt beetje van internet en beetje van mij zelf.

Bedankt voor het lezen en laat het smaken.
 
Laatst bewerkt:
Gerookte room... waanzinnig! Geweldig bedacht en uitgevoerd zeg... dikke complimenten!
 
Gerookte room... waanzinnig! Geweldig bedacht en uitgevoerd zeg... dikke complimenten!
Dankjewel Sander. Het smaakt ook echt waanzinnig lekker moet ik zeggen.
Ik had eerst mijn twijfels of het wil zou passen in de chocolademousse. Maar hoelanger de mousse staat hoe lekkerder die wordt.
 
Ik ben niet per se een chocolade liefhebber met een desert, vmaar dit ziet er wel fantastisch uit!

Ook het idee om room te roken is wel gaaf. Dat kan ook goed uitpakken op een Irish Coffee denk ik.
 
Wat een idee seg. Zal wel lekker zijn.
Is dat wel doenbaar om tijdens het roken de smaak te bepalen? Want een rooksmaak kan nogal verschillen tijdens de bereiding, er achter of ver er achter. Misschien dat je eerste test wel goed was naargelang het naar het eindproduct ging? Geen idee eigenlijk.

En waarom warm roken ipv koud roken?
 
Man...wat ziet dat er top uit zeg.
Wanneer kan ik er 1 op komen halen :p
 
Wat een idee seg. Zal wel lekker zijn.
Is dat wel doenbaar om tijdens het roken de smaak te bepalen? Want een rooksmaak kan nogal verschillen tijdens de bereiding, er achter of ver er achter. Misschien dat je eerste test wel goed was naargelang het naar het eindproduct ging? Geen idee eigenlijk.

En waarom warm roken ipv koud roken?
Lekker is het zeker!
Je moet het zo zien.

Door warm de room te roken hechten de rookmoleculen zich beter aan de de room. Rook houd van vloeistof. Temperatuur is dan ook belangrijk bij. Als je boven de 100c gaat , gaat je in dit geval de room schiften. Er bestaat ook zoiets als te veel rook. Wat je dan krijgt is dat de vloeistof ( in dit geval de room ) naar asbak gaat smaken. Daarom moet je ook geen zware houtsoorten gebruiken zoals eik, dat komt je vloeistof ( room ) niet tengoede. Ik heb meerdere faces ( tijden gebruikt om de room te roken ) bij 60 min was die echt smerig en was de rooksmaak niet lekker en proefde naar asbak , bij 45 min was de asbak smaak weg maar vond ik hem nog sterk, en bij 30 min vond ik de room lekker en proefde je de zoete toets van kersen in de room. Ik heb na elke fase nieuwe room gebruikt en bij de bereiding van 30 min vond ik hem Oke. Ik weet het is een maf idee om room te roken. Maar door gewoon te proberen en te knutselen met zoiets kunnen mooie dingen ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
Wat een waanzinnig vet idee en fantastisch uitgevoerd!

Echt heel mooi bedacht.

Nou durf ik niet meer mee te doen. 😨😨
 
Wat een waanzinnig vet idee en fantastisch uitgevoerd!

Echt heel mooi bedacht.

Nou durf ik niet meer mee te doen. 😨😨
Dankjewel wel allemaal 🥩🍻

@ Zzzjon, gewoon mee doen!

Het gaat tenslotte om het plezier wat je ermee beleefd!
 
Super leuk gedaan! Ik zat ook al te brainstormen over wat ik allemaal kan roken voor een toetje. Succes met de wedstrijd!
 
Super leuk gedaan! Ik zat ook al te brainstormen over wat ik allemaal kan roken voor een toetje. Succes met de wedstrijd!
Dankjewel!

Er zijn zat leuke ideeën wat je kunt roken, je kunt bevoordeeld ook suiker roken. Dan maak je er een suikersiroop van die je rookt op de bbq die je dan weer bevoordeeld kunt gebruiken voor een gegrilde perzik mee in te strijken en dat dan op de bbq grillen en als die klaar is doe je er wat vanille mascarpone over heen met crumble 😋

Succes met het brainstormen 👊🏻
 
Dankjewel!

Er zijn zat leuke ideeën wat je kunt roken, je kunt bevoordeeld ook suiker roken. Dan maak je er een suikersiroop van die je rookt op de bbq die je dan weer bevoordeeld kunt gebruiken voor een gegrilde perzik mee in te strijken en dat dan op de bbq grillen en als die klaar is doe je er wat vanille mascarpone over heen met crumble 😋

Succes met het brainstormen 👊🏻
Man, wat lekker! Kan ik je niet inhuren om een avondje te brainstormen?😂
 
Man, wat lekker! Kan ik je niet inhuren om een avondje te brainstormen?😂
Haha Beun! Gewoon creatief zijn en dingen uitproberen.Bij mij mislukt er ook wel eens wat. Maar das het leuke van het creatieve proces. Als alles zou lukken wordt het saai
 
Haha Beun! Gewoon creatief zijn en dingen uitproberen.Bij mij mislukt er ook wel eens wat. Maar das het leuke van het creatieve proces. Als alles zou lukken wordt het saai
Ik ben er denk ik simpelweg niet creatief genoeg voor haha.
 
Je legt de lat hoog voor deze maand met de toetjes. Erg mooie creatie die mij ook heel erg lekker lijkt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan