Beef en Steak

Smac (luncheon meat) burnt ends

 

waarrookisisvuur

Vuurmaker
Berichten
61
Bij de Aldi zag ik laatst blikken smac staan, bedacht ineens dat ik dat hier ook wel eens langs heb zien komen.
Uiteindelijk voor de goedkopere variant Luncheon Meat gegaan.
Had bedacht hier burnt ends van te maken. Even nazoeken via google leert dat ik niet de eerste ben die dat probeert.
Heb nog een rub staan die ik laatst bij de intratuin heb meegenomen, dus die maar gebruikt.
20240604_153255.jpg


vlees uit blik: (ging nog best lastig)
20240604_153507.jpg


In blokjes:
20240604_153608.jpg


Lekker in de rub:
20240604_153813.jpg


Met 120 graden op de BBQ met een blokje appelhout (BBQ was nog warm van de maaltijd)
20240604_205603.jpg


Na een uur op 120 graden in een schaaltje met wat suiker en BBQ saus
20240604_214757.jpg


Resultaat viel niet tegen, hoewel ik de rooksmaak bijna niet terugvond.
Ik ga het nog eens proberen, dan langer roken voor ik het bij de saus doe, vindt het lekkerder als de smac nog wat verder doorbakt. En misschien ander rookhout proberen. Heb ook nog eik liggen, misschien dat eens proberen.

Al met al, leuk experiment en kost geen drol
 
Je zou ook nog net verschillende merkennkunnen spelen. Spam vinden we hier een stuk lekkerder dan Smac bijvoorbeeld.
 
Waar kun je Spam kopen? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het smaakt. Heb alleen de Unox en huismerkenvarianten gegeten.
 
Bij de Aldi zag ik laatst blikken smac staan, bedacht ineens dat ik dat hier ook wel eens langs heb zien komen.
Uiteindelijk voor de goedkopere variant Luncheon Meat gegaan.
Had bedacht hier burnt ends van te maken. Even nazoeken via google leert dat ik niet de eerste ben die dat probeert.
Heb nog een rub staan die ik laatst bij de intratuin heb meegenomen, dus die maar gebruikt.
Bekijk bijlage 66125

vlees uit blik: (ging nog best lastig)
Bekijk bijlage 66126

In blokjes:
Bekijk bijlage 66127

Lekker in de rub:
Bekijk bijlage 66128

Met 120 graden op de BBQ met een blokje appelhout (BBQ was nog warm van de maaltijd)
Bekijk bijlage 66129

Na een uur op 120 graden in een schaaltje met wat suiker en BBQ saus
Bekijk bijlage 66130

Resultaat viel niet tegen, hoewel ik de rooksmaak bijna niet terugvond.
Ik ga het nog eens proberen, dan langer roken voor ik het bij de saus doe, vindt het lekkerder als de smac nog wat verder doorbakt. En misschien ander rookhout proberen. Heb ook nog eik liggen, misschien dat eens proberen.

Al met al, leuk experiment en kost geen drol
Om het makkelijker uit het blik te halen kun je eventueel even een gaatje prikken in de onderkant van het blikje
 
Nick Toet laat altijd trots zien hoe hij tomatenpuree uit blik haalt: eerst de onderkant open maken met blikopener en dan de bovenkant openmaken. Zou hier ook goed bij kunnen werken.
 
Leuk idee. Misschien is van te voren koud roken een idee. :D
 
Waar kun je Spam kopen? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het smaakt. Heb alleen de Unox en huismerkenvarianten gegeten.
Expatwinkels hebben dat meestal in de selectie.
 
Memory lane.......Ik ben nog uit de tijd dat we thuis voor het eerst macaroni aten met smac :love: :cry:
Ik ook 😜 en ik vind het zo af en toe nog steeds lekker 🥰 wij noemen het ook wel Smacaroni of camping macaroni!!

Hier nog een interessant stukje over Spam en Smac,

 
Memory lane.......Ik ben nog uit de tijd dat we thuis voor het eerst macaroni aten met smac :love: :cry:
Hier ook, als ik het zelf maak doe ik ook altijd nog gebakken spekreepjes er bij en dan de smac erdoor en een flinke scheut ketjap manis er over. Het leuke de kinders willen het liefste macaroni van Papa.🤤😋
 
Leuk idee! Al zijn mijn persoonlijke herinneringen aan macaroni met Smac dusdanig dat deze niet op mijn to-do lijstje terecht gaat komen ;)
 
Ik heb ook wat smac in de kast staan voor eens te roken volgens een recept van Noskos, maar het komt er niet van.

Maar mijn herinnering is dat mijn grootvader daar stoemp van maakte. Dus puree met smak onder gemengd. Was destijds niet mijn favoriet.
 
Ik ook 😜 en ik vind het zo af en toe nog steeds lekker 🥰 wij noemen het ook wel Smacaroni of camping macaroni!!

Hier nog een interessant stukje over Spam en Smac,

We hebben het hier eigenlijk over culinaire guilty pleasures
 
Vroeger ook als lunch smac lekker bakken in de koekenpan en dan op brood met beetje mosterd of mayo. Niks mis mee.

Heb Unox al een gouden tip gegeven om Vega Smac op de markt te brengen.
 
Wordt ook wel eens gebruikt voor "gebakken Marinier". Dat hoort eigenlijk gemaakt te worden met corned beef, maar soms gebruikt men ook smac.
 
Bbq vrienden .
Ik ga nú reageren uit een een ervaring en emotie.
Bij uitzending, bushcraft , en survival.
Waren wij afhankelijk van een noodrantsoen . Kruiden waren zout en peper .( nu zelfs tabasco )
Eén Alu verpakking van vlees.
Grillen op een steen . Dakota vuur of in gavemen style.
Probeer eens een geconserveerd stukje vlees. ( nu modern. Ficandel , knakworst , bifiworstje enz )
Hier lag mijn bbq roots ,spelen met vuur .
En de low budget keuken.
 
Je zou ook nog net verschillende merkennkunnen spelen. Spam vinden we hier een stuk lekkerder dan Smac bijvoorbeeld.
Ik zie net bij Rinus Poot (BBQ brommer) op zn instagram een post voorbij komen waarop hij spam, smac en luncheon meat vergelijkt. Als ik die prijzen zo zie is spam hier in NL vies duur voor een blikkie vlees helaas. Weet niet of ik het dan die € 7,50 waard vindt.
 
Er zit echt wel wat verschil in smaak tussen spam en smac. Kan goed komen door het percentage vlees dat in spam hoger is.
Hebben ook eens een vergelijkend waren onderzoek gedaan.
Bij Dennis staat ook een mooi recept.

 
In Spam zit 91% varkensproducten (varkensvlees van de schouder met toegevoegde ham) en Smac bestaat uit 51% varkensproducten en 31% kippenproducten dus daar heb je je al een groot smaakverschil.

Als ik die prijzen zo zie is spam hier in NL vies duur voor een blikkie vlees helaas. Weet niet of ik het dan die € 7,50 waard vindt.

Beter duur dan niet te koop 😜 maar misschien vind je het wel veel lekkerder!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan