BasBQ
Beef en Steak

Sliptong: Gebakken Sliptong di Mama

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
DSC_0820.JPG


Ingredienten:

1-2 kg. Sliptong, laat de Visboer het donkere (boven) vel verwijderen, het witte buikvel mag blijven zitten
1 a 2 eieren
1 a 2 el. melk per ei
Citroen
Zout (Fleur de Sel)
Zwarte peper uit de molen
Roomboter (zeker 1/4 pakje van 250 gr.)
Arachideolie, 50/50 met de Roomboter
Bloem (bloemstrooier)

Een heel ritueel is dit voor mij altijd, nog steeds de lekkerste Sliptong ooit. (Less is More)

Bereiden:

1. Spoel de Sliptongen goed af onder koud stromend water en verwijder daarbij eventuele achtergebleven ingewanden.

2. Dep de Sliptong goed droog met keukenpapier

3. Knijp, druppelend wat vers citroensap op beide zijdes van de Sliptongen en rub het in.

4. Laat de sliptongen nu eventueel afgedekt 10-20 minuten rusten.

5. Dep de Sliptongen weer goed droog met keukenpapier

6. kruid de sliptongen met zout en peper

7. breek het ei (eieren) in een platte schaal en kluts ze goed met de melk

8. Haal nu 1 voor 1 de Sliptongen door het eiermengsel en leg ze naast elkaar op een snijplank, dienblad of iets dergelijks, doe dit kort voor het bakken

9. Bestrooi de sliptongen aan beide zijdes dun! met wat bloem.

10. maak de BBQ gereed voor direct en indirect (Als het bakken direct te hard gaat kun je de pan altijd even indirect zetten)

11. Verhit de olie en Boter in een skillet (gietijzeren koekenpan) of grillplaat.

12. Bak de Sliptongetjes ongeveer 3 minuten per zijde goudbruin en gaar.(vis moet zwemmen de sliptongetjes moeten net boven de Boter/olie uitkomen).

13. (Slaan we over)

14. Smullen maar, heerlijk met Stokbrood en zelfgemaakte knoflookboter, dat recept ga ik nog plaatsen :)

DSC_0821.JPG

DSC_0823.JPG

DSC_0825.JPG

DSC_0829.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Zelf bak ik regelmatig sliptong, maar deze alleen in zonnebloem en achteraf zout. Wil dit wel een keer proberen ;)
 
Heerlijk! Ben er dol op. Ook maar een keer op de bbq bereiden. In de vriezer bij m'n pa en die bij m'n schoon pa zijn er altijd wel een paar te vinden.
 
Denk dat ik jullie maar mee neem op vakantie :)
 
Heerlijk ik ben gek op sliptong! Leuk om die is op m'n ei te gaan maken! Thanks voor het idee! :D
 
Vis!! Lekker hoor!
 
heerlijk zo.n tongetje was hier in de filippijnen 3 jaar geleden genoeg te koop
de filippinos zijn er niet zo gek op die koken ze in soja en azijn ook niet mijn ding
heb menig filippijn verast hier door ze gewoon te bakken met sla en frietjes
ze wisten niet dat palat want zo het dat hier zo lekker was
maar er is nu moeilijk aan te komen alles wat ze vangen gaat naar europa
als je er nu aan kint komen zijn ze ook een stuk duurder jammer  maar het is zo
ben in juni voor 3 weken in nederland sliptong of  noordzee tong zit in mijn wish  bucket
groetjes ja ps je visjes zien er geweldig uit  :)
 
Het scholseizoen is ook weer begonnen dus dat beloofd wat de komende tijd. Nu nog ff een grotere gietijzeren pan scoren.
 
En de ToDo blijft maar groeien...
 
lekker!
 
Foto's waren verdwenen door nieuw beleid imageschack  X(, ze staan er weer
 
Ziet er erg lekker uit, ik lust graag vis, maar ben (na een vervelende ervaring vroeger) allergisch voor graten.

Komen bij sliptong de graten een beetje gemakkelijk lo?. Aan je foto's te zien wel, of zitten er in de rest van het visje ook nog graten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan