BasBQ
Beef en Steak

Skillet vraag

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Hi,

Later dit jaar heb ik het voornemen om een keer een stuk wagyu te bereiden. Een stuk dat rond de 160EUR is aan te schaffen. Ik moet me nog verdiepen wat het precies gaat worden.

Ik ben nu gewend grotere stukken rund 500-1500gram revearse sear op het rooster te maken.

Ik weet nog niet of het Japans A5 wagyu gaat worden of een mogelijk goedkopere variant.

Nu lees ik dat Japans A5 het beste in een skillet bereid kan worden. Australisch wagyu zou ook revearse sear op het rooster kunnen.

Ik heb nog 0 ervaring met een skillet dus ik wil wat gaan oefenen. Wat is een mooi en betaalbaar stukje vlees waar ik dit mee kan gaan doen?

Tot slot: ik ben een beetje aan het kijken wat de voordelen van de skillet is t.o.v. het rooster (indirect/direct). Iemand die hier iets over kwijt kan. Verschilt het qua smaak nog?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Heel simpel, gewoon een rundvlees hamburger, en daarna een biefstukje en ribeye. Probeer ze maar lekker rose te houden 😉.
 
ik ben een beetje aan het kijken wat de voordelen van de skillet is t.o.v. het rooster
Met skillet heb je meer contact hitte wat zorgt voor meer karamellisatie /bark.
En met skillet kun je vooral wagyu in zijn eigen vet bakken.
En als je aardig wat vet overhoudt in de skillet ,dit door een zeefje opvangen en invriezen voor als je later een ander steak hebt om op te laten smelten 🫠.geef je een goedkopere steak een upgrade 😜.
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven al benoemd geeft een skillet meer Maillard (bruine korst) op je product dan bijvoorbeeld een rooster. Dit heeft persoonlijk altijd mijn voorkeur. Zeker bij een steak.

Bij een rooster druipt vet in het vuur wat dan verbrand en waardoor PAKs ontstaan. Dit geeft ook weer een specifieke smaak af.

Het voordeel van een skillet is dat je ook nog boter met kruiden/knoflook kan toevoegen voor extra smaak. Maar je zou ook kunnen kijken naar een plancha, of mijn favoriet, een speksteen. Ook nog het overwegen waard.
 
Zoals hierboven al benoemd geeft een skillet meer Maillard (bruine korst) op je product dan bijvoorbeeld een rooster. Dit heeft persoonlijk altijd mijn voorkeur. Zeker bij een steak.

Bij een rooster druipt vet in het vuur wat dan verbrand en waardoor PAKs ontstaan. Dit geeft ook weer een specifieke smaak af.

Het voordeel van een skillet is dat je ook nog boter met kruiden/knoflook kan toevoegen voor extra smaak. Maar je zou ook kunnen kijken naar een plancha, of mijn favoriet, een speksteen. Ook nog het overwegen waard.
Mooie tips allemaal. Ik begin met de skillet en de speksteen houd ik in gedachten.

Het specifieke BBQ/Rook smaakje blijft (bij gebruik van rookhout) gewoon present neem ik aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Worstelde zelf ook met deze vraag alleen dan niet voor Wagyu specifiek.

Speksteen: Duurt lang om op te warmen. Mooie korst en weinig onderhoud.

Gietijzeren rooster of plaat: Sneller warm, dus minder kolen verbruik en sneller bakken. Wel meer onderhoud.

Bij speksteen, skillet en plancha heb je meer contactoppervlak te voor een mooie korst. Maar je mist wel vlammen die je hebt zoals bij gietijzer rooster. Vlammen geven ook een specifieke smaak. Flame grilled.

Op YouTube hebben meerdere kanalen zoals BBQ Experience Centre, Pitmaster X en Giga allerlei tests gedaan met bereiden van steak op verschillende methodes. Wellicht interessant om te kijken.
 
Mooie tips allemaal. Ik begin met de skillet en de speksteen houd ik in gedachten.

Het specifieke BBQ/Rook smaakje blijft (bij gebruik van rookhout) gewoon present neem ik aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Als je met het ‘specifieke BQQ/rook smaakje’ hetzelfde bedoeld als ‘flame grilled’ zoals Edwin bedoeld. Dan is dat de smaak die je krijgt van het vet wat in de kolen druipt en verbrand. De eerder genoemde PAK’s. Die krijg je niet met bijvoorbeeld een skillet. Wel met een rooster.

Als je een steak hebt die dik genoeg is, zeg 2 vingers, dan kan je een reverse sear doen en eventueel een blokje rookhout toevoegen voor wat rooksmaak.

Het is persoonlijke smaak, maar ik zou zelf een vlak oppervlak zoals een skillet doen want die korst die je daarmee zet vind ik het lekkerst. Zeker als je met zo’n duur stukje vlees werkt, dan heb je geen andere smaken die het misschien wel zouden kunnen verpesten.
 
Idd meer maillard, maar ook zit er in Wagyu heel vel intramusculair vet. Dat gaat op het rooster wat verloren. In de skillet bak je het vlees erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan