BasBQ
Beef en Steak

Signature Dish: Whisky and Maple Syrup Cured Bacon!

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.772
Beste BBQ Vrienden,

Het onderwerp van de maandelijkse fotowedstrijd Signature Dish... in maart 2016 was dat ook al het onderwerp en had ik de eer die maandelijkse titel in de wacht te slepen. Destijds deed ik dat met een gerecht wat eigenlijk nog steeds wel één van de favorieten is gebleven: Staartstuk van rund, ofwel de picaña, lekker met chimmichurri en een tomatensalade met feta en kalamata. Dat blijft smullen!

Maar de laatste maanden taan ik meer en meer naar langzaam gegaarde varkensbuik. Ik vind buikspek erg lekker. Toch heb ik er aanvankelijk een beetje een haat-liefde verhouding mee gehad. Ik vind het erg vet (dat blijft) maar heb ontdekt dat ik dat nu smakelijker vindt dan vroeger. Misschien omdat ik nu mooiere stukken koop, maar zeker ook omdat ik graag minimaal een week pekel met coloroso en smaakmakers zodat dat vetje ook veel meer smaak krijgt.

En daarbij zijn twee smaakmakers samen echt een Top Duo gebleken: Whisky (of Bourbon) en esdoornsiroop, ofwel Maple Syrup.

SDJ_1245.jpg


Om het zout wat minder effect te laten hebben gebruik je ook wat rietsuiker of bruine basterd suiker en natuurlijk zwarte peper, maar de whisky en de ahornsiroop zijn de echte tonen die je proeft, vooral in combinatie met rook is dat voor mij onovertroffen.

Ik gebruik graag het recept van Ceriel en vindt een mooie zachte whisky erg smaakvol (al beeld ik mij in dat zelfs een Grants of nòg goedkopere Glen Talloch een mooie whisky smaak meegeeft en je wellicht het verschil niet proeft) dus als je wat moois open hebt staan, waarom niet?!

SDJ_1248.jpg


En mooi vlees natuurlijk. Zeker als je er zoveel tijd in steekt is een mooi basis product de moeite waard. Ik koos voor BrasVar, een biologische gehouden Duroc varken waarvan je het vlees bij Kaldenberg slagerijen (Sligro) kunt kopen. Dat deed ik ruim een week voordat ik ervan wilde snoepen. Dan kunnen de smaken goed doortrekken en blijft je vlees mooi door en door op kleur.

We gingen dus met de mannen op pad... en die lusten dit wel dacht ik zo!

Hoewel je Signature Dish impliceert dat je dat veel vaker maakt en de bereiding daarmee routine is, leek het mij wel leuk en avontuurlijk om daarmee te spelen en het varkensbuikje onderdeel te laten zijn van onze Asado-Zaterdag.

SDJ_1738.jpg


Met een paar sappige close-ups van de hoofdrolspeler:

SDJ_1726.jpg


Lekker rustig rondjes draaien en een balans vinden tussen mooie kleuren en geuren en de perfecte garing (tenminste >72ºC maar verder is voor mij lekkerder) zonder dat de boel van je spitje afdruipt... het smeltende vet geeft weer vlammetjes en da's ook weer smaak. Leuk!

SDJ_1733.jpg


En dat vuurtje geeft je alle tijd voor mooie plaatjes tussendoor!

Toen het vleesje klaar was en we aan tafel konden merkte ik bij het aansnijden een klein nadeeltje aan deze bereiding... een groot zwart gat dwars door dat mooie varkensbuikje. Dus de volgden keer de spitstang even afnemen met een doekje om die zwarte roetdeeltjes ervan te verwijderen voordat je het vlees aansnijdt... maar dat gat blijft. Ik hoop dat het geen DQ oplevert bij deze wedstrijd! :)

SDJ_1801.jpg


Wat een heerlijk gerecht. Ik ben blij dat ik hier mijn handtekening onder mag zetten!

Sander
 
Mooi gedaan Sander. "Titel prolongatie" behoort tot de mogelijkheden als je het mij vraagt

leuk hoor en origineel die asado bereiding!

Proef je nog veel terug van de whisky?
 
Laatst bewerkt:
Langzaam gegaard buikspek is altijd fantastisch.

Had je ook nog iets van kruiden/rub gebruikt,
Of alleen de pekel?
 
Dat laatste. En rook als smaakmaker.
 
Het garingsproces live mogen aanschouwen. Wat was dat fantastisch en de smaak nog meer!
 
Heerlijk Sander. Het ziet er ontzettend lekker uit. Ik ben zelf niet zo'n fan van langzaam gegaard spek om dezelfde reden die jij benoemt maar misschien komt dat over een paar jaar wel ;)

P.S volgens mij bedoel je <72°C in je tekst?
 
Nee Marc, je wil minimaal 72 graden halen in de kern. Als je verder gaart is het nòg lekkerder!
 
Nee Marc, je wil minimaal 72 graden halen in de kern. Als je verder gaart is het nòg lekkerder!

Ah check. Dan las ik je bericht verkeerd! 😊
 
Blijf dit een hele mooie bereiding vinden.
Top hoor

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er fantastisch uit alleen zonde dat er nog knars inzit het zal er zeker niet minder om gesmaakt hebben neem aan dat het al op is 😀😋
 
Potver dat ziet er gezellig uit! En wat een heerlijke gerechten!!
 
Dat is een mooi stuk spek zo, had graag een plakje geproefd!
 
Mooi werk. Daar had ik graag eens een stukje van geproefd.
 
Wat een gave bereiding van je buikspek Sander. Die auspit boven open vuur geeft z’n ruig gevoel dat je er zowat direct borsthaar van krijgt. En idd. Buikspek garen tot ruim boven de 72gr is geweldig lekker. Ik ga deze eens lekker na maken. TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan