BasBQ
Beef en Steak

Short ribs - op zich weer goed gelukt maar...

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
117
Afgelopen donderdag voor de tweede keer short ribs gemaakt.

Omdat het toch een (thuis)werkdag was, lekker vroeg aan de slag gegaan. Net na acht uur 's morgens lagen de short ribs erop. Twee blokjes hickory erbij en gaan.

IMG_0604.JPG


De combinatie van mijn (soort van) nieuwe Slow N Sear ripoff (van BBQ toro) en de briketten van Ecobrasa zorgden voor een 'bizar' stabiele temperatuur. De eerste vier uur heb ik één keer de luchtinlaat 1mm verschoven en verder bleef de temp echt mooi rond de 110 graden hangen. Heel blij met de setup zo. Na vier uur voor het eerst spieken:
IMG_0606.JPG


Even getwijfeld of ik, net als de vorige short ribs sessie, het zonder inpakken ging doen, maar we hadden bezoek en die wilde ik niet te lang laten wachten. Toch maar ingepakt om het door de stall heen te trekken. Dat ging vlotter dan verwacht, dus de ribs in een grote handdoek in de koelbox toen snel de bijgerechten gemaakt. Gepofte aardappels met sour cream en een mooie cole slaw (geen foto's van). Toen de ribs uitgepakt en aangesneden:
IMG_0608.JPG
IMG_0609.JPG
IMG_0610.JPG


Op de foto's lijkt het wat droog, maar dat waren ze zeker niet!

Toch een aandachtspuntje en vraag. Zowel bij deze sessie als de vorige heb ik gemerkt dat, ondanks dat het overgrote deel van het vlees lekker mals en sappig is, dat er bij het deel van het vlees dat recht boven de botten ligt, een taai stukje vlies blijft bestaan. Ik eet zo'n stuk vlees gewoon al kluivend uit het vuistje, en dan kom je richting het bot toch ineens die laatste paar mm tegen die nét even jammer zijn. Herkennen andere mensen dit? Hoort het erbij? Ik heb alles doorgegaard tot 94 graden, maar moet het misschien nog verder? Is hier nog een truc voor? Ik hoor het graag, zodat mijn volgende sessie nóg beter wordt!
 
Net bezoek heeft kunnen meegenieten van jou thuiswerkdag
 
Ze zien er goed uit. Vermoed dat het vleesdeel te dun is op het been en daarom een wat minder sappig deeltje.
 
Ze zien er goed uit. Vermoed dat het vleesdeel te dun is op het been en daarom een wat minder sappig deeltje.
Het is niet zozeer dat het vlees daar minder sappig was, aan vleesdikte geen gebrek ook, maar het was vooral dat taaie vlies wat vervelend was. Tussen het bot en het bovenliggend vlees, zeg maar.
 
Het is niet zozeer dat het vlees daar minder sappig was, aan vleesdikte geen gebrek ook, maar het was vooral dat taaie vlies wat vervelend was. Tussen het bot en het bovenliggend vlees, zeg maar.
Misschien volgende keer de onderkant kruislings insnijden. Denk dat dan je probleem verholpen is.
 
Daar doe je weinig aan, dat vlies loopt daar en kan je niet wegsnijden voor je begint. Je zou het van te voren kunnen doorprikken met een vleesvermser. (Zoek eens op BOL of Google).
 
Zien er goed uit! Ik snijd het vlees wel eens over het bot af als het gaat is, over het vlies heen. Ik hou daar ook niet zo van. Vervolgens snijd ik dunne plakjes van het vlees en mag iedereen lekker prikken. Het bot met het vlies kan dan weg.
 
Stoppen met kluiven als je bij het vlies bent aanbeland.
En verder lekker genieten van de heerlijke ribben
 
Zien er goed uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan