BasBQ
Beef en Steak

Sear station?? Mini Kamado of Wga oid??

 
 
 

Bucari007

Stoker
Berichten
286
Hallo mede Q-ers,

Ik zit met het volgende;
Ik ben een trotse bezitter van de inmiddels veel besproken Masterbuilt kamado en deze staat gemiddeld zeker 2-3x per week aan, weer of geen weer. Ik zit echter te denken aan een uitbreiding, wellicht helemaal overbodig of juist geniaal.
Mijn set-up is onderstaande; buitenkeuken met kamado + inductiekookplaat.

De optie van een "sear-station" oftewel een kleine bbq voor het afgrillen lijkt mij dan wel mooi. Zit nu beetje te neuzen naar de kleinere kamado's, gewoon de b-merken in eerste instantie, aangezien ik niet het idee heb hier veel indirect oid op te gaan doen. (Wellicht zelfs een wga oid ernaast nog een optie, maar vind kamado gewoon mooier)

Wellicht zit ik er helemaal naast en hebben jullie andere ervaringen. Ik ben erg benieuwd of het handig is en het geld waard, of dat het in de praktijk maar heel weinig gebruikt wordt.

GRAAG jullie ervaringen en advies!!

Thanks!
b206becfdadf488bf591aa1b4028ac93.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Naast de large een minimax en sinds deze aanschaf de wga nog niet gebruikt. Een kamado niet alleen als sear-station maar voor slow want zo'n kleine kamado kan je heel constant op een lage temperatuur houden. Het groet voordeel is dat je op twee verschillende temperaturen kunt koken. Hoe veelzijdig een WGA ook is een kleine kamado wint het in alle opzichten.
 
Persoonlijk vind ik een tweede kleine (Kamado) bbq naast de hoofd-bbq wel een aanwinst.

Zoals je aangeeft vooral handig voor bereidingen waarbij je twee hele verschillende temperaturen nodig hebt. Een compact model Kamado biedt verrassend veel ruimte voor z’n maat. Als je puur vlees wil kunnen searen dan is een kleiner model ook prima, maar persoonlijk zou ik qua flexibiliteit voor een compact gaan (maatje MiniMax of vergelijkbaar).

Extra voordeel t.o.v. WGA is in mijn ogen vooral het feit dat de kolen makkelijk doven en kan “hergebruiken”. Zeker als je hem alleen aan doet om snel wat te searen is dat praktisch. WGA neem je wel weer makkelijker mee ergens naar toe.
 
Ik heb een WGA naast mijn Weber 57 OTP. Mijns inziens kan je nooit te veel hebben. Er zit bij mij iemand thuis die daar anders over denkt:cautious:
 
Hoewel ik best wel Pro-Weber ben.. zou ik er dan ook gewoon een kleine kamado naast zetten.
Toevallig las ik van de week dat mijn zwager zijn combinatie heeft aangepast. eerst had hij een primo + weber57. nu een primo + kleine grill guru.

Ik denk dat je met een Smokey Joe, of WGA er naast jezelf limiteerd tot high and fast/sear station. waar je bij een mini kamado nog eens een keer een andere kant op kan. Jouw MB is dan lekker bezig met een hele dag brisket, terwijl je andere kamado bv MOINKballs of andere kortere/indirecte gerechten aan kan.

Je kan ook een WGA erbij zetten en proberen, ze kosten niet zo heel veel en bij verkoop draai je weinig verlies op die dingen.
 
Indien je van plan bent om een BBQ mee te nemen op vakantie is een WGA iets handiger en lichter dan een kamado.
Indien het geen rol speelt dan zou mijn keuze eerder op kleine kamado vallen.
 
Ik heb een WGA naast mijn Weber 57 OTP. Mijns inziens kan je nooit te veel hebben. Er zit bij mij iemand thuis die daar anders over denkt:cautious:
Mijn boekhouder kon de slaap niet vatten vannacht en heeft dan maar eens al mijn aankopen die ik dit jaar al deed opgelijst.
Denk dat die lijst ook niet meteen bevorderlijk was voor de nachtrust.
 
wellicht helemaal overbodig of juist geniaal.

Ligt er wel erg aan waarvoor je dat tweede apparaat zou willen gebruiken. Het is natuurlijk niet zo dat jouw kamado vast moet blijven staan op een bepaalde temperatuur, je kunt denken aan een indirecte en een directe zone naast elkaar in 1 apparaat (D&C) maar je kan ook heel goed je deflector plate er aan het eind tussenuit halen en dan afgrillen op hetzelfde apparaat. Voor de meeste hele maaltijden die ik op de Q bereid volstaat dat ene apparaat hier. Natuurlijk heb ik ook een WGA en vind ik het ideaal om daar parallel wat gegrilde groente of een stokbroodje te bereiden terwijl de kamado indirect staat te garen. Dat kan ook heel mooi met een minimax, maar ik kocht onlangs een WGA via Welkoop voor 69 euro en een Minimax kost ongeveer het twaalfvoudige. En heel erg portable is die Minimax nou ook weer niet...
 
Indien je van plan bent om een BBQ mee te nemen op vakantie is een WGA iets handiger en lichter dan een kamado.
Indien het geen rol speelt dan zou mijn keuze eerder op kleine kamado vallen.
Ik heb een Napoleon Travel (2zones) voor de vakanties als ik geen kogel mag gebruiken, kan ik toch indirect wat doen. Dus hij is echt bedoeld als extra voor thuis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ligt er wel erg aan waarvoor je dat tweede apparaat zou willen gebruiken. Het is natuurlijk niet zo dat jouw kamado vast moet blijven staan op een bepaalde temperatuur, je kunt denken aan een indirecte en een directe zone naast elkaar in 1 apparaat (D&C) maar je kan ook heel goed je deflector plate er aan het eind tussenuit halen en dan afgrillen op hetzelfde apparaat. Voor de meeste hele maaltijden die ik op de Q bereid volstaat dat ene apparaat hier. Natuurlijk heb ik ook een WGA en vind ik het ideaal om daar parallel wat gegrilde groente of een stokbroodje te bereiden terwijl de kamado indirect staat te garen. Dat kan ook heel mooi met een minimax, maar ik kocht onlangs een WGA via Welkoop voor 69 euro en een Minimax kost ongeveer het twaalfvoudige. En heel erg portable is die Minimax nou ook weer niet...
Nee een Minimax is mij echt het geld niet waard. Het gaat mij zoals gezegd dan echt over een b-merk kamado van tussen de 100-250euro. Dus als iemand ideeën heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Nee een Minimax is mij echt het geld niet waard. Het gaat mij zoals gezegd dan echt over een b-merk kamado van tussen de 100-250euro. Dus als iemand ideeën heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Bij de AH hebben ze nu een "klein ei" voor 130 volgens mij. Weet alleen niet wat erbij zit.
 
Je kan de Grill Guru Compact bestellen voor €229 bij AH. Dat is wel zonder platesetter dus die zal je er nog bij moeten bestellen (ook los verkrijgbaar ipv de set op AH).

Zijn er ook een aantal tweedehands op marktplaats te vinden. Gebruikt maar compleet voor ~€200 vraagprijs.

Kan me overigens ook voorstellen dat een mini formaat al prima is voor het beoogde doel, al vindt ik persoonlijk een compact qua formaat flexibeler.
 
Daarom dat ik zelf nog een KJ Junior overweeg, maar toch ff wachten tot de gasbbq de geest geeft omwille de plaats. Maar had hier al een paar keer een Joystove zien voorbij komen en dat lijkt me ook een verdomd handig ding. Ook voor op vakantie.
 
Je kan de Grill Guru Compact bestellen voor €229 bij AH. Dat is wel zonder platesetter dus die zal je er nog bij moeten bestellen (ook los verkrijgbaar ipv de set op AH).

Zijn er ook een aantal tweedehands op marktplaats te vinden. Gebruikt maar compleet voor ~€200 vraagprijs.

Kan me overigens ook voorstellen dat een mini formaat al prima is voor het beoogde doel, al vindt ik persoonlijk een compact qua formaat flexibeler.
Mee eens hoor, maar ik wil hem dan wel staand op mijn blad hebben naast de Masterbuilt, dus moet niet te lomp worden. Heb de keuken net klaar, anders kan ik weer verbouwen en weet ook niet of ik echt heel veel buiten searen of grillen erop zou doen, daarom heel benieuwd naar jullie ervaringen in de praktijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Denk dat er keuze genoeg in het segment 150-250 euro. Wil je makkelijk mobiel zijn dan is de WGA een betere keus. Eigenlijk is het appels met peren een WGA of Kamodo.

Ben het eens dat een minimax nu niet een ding is waar je graag mee aan de wandel gaat. Wij beperken de mobiliteit tot de tuin.
 
Gelukt hoor! Kwam na veel zoeken op Marktplaats ook deze tegen.


Geniaal formaatje. Zit een beetje tussen compact en mini in...en incl platesetter en ook nog zwart! Kleine zusje van de Masterbuilt.
Nu alleen nog even de setup bekijken. Ik zaag het grootste deel vd pootjes eraf iig en wellicht toch in de toekomst de betonplaat nog eens aanpassen? Haha..je blijft bezig zo he!
33675f638f3bdecf938f342c602707f6.jpg
e22f42358de74563af8644d99ee5fede.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Mooi een klein broertje voor de Masterbuild. Mooi plekje heb je hoor! Daar ben best wel (gezond) jaloers op.
 
Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier ermee. Slim om de pootjes in te korten 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan