BasBQ
Beef en Steak

Sateh Babi/Ajam (= varkensvlees/kippenvlees)

RiddleQs-ChefsChoice-AwardWinning.md.jpg



Zoals beloofd zou ik ons familierecept voor de sateh nog posten, na de geweldige meeting in Nootdorp.

Het recept zoals hieronder staat is ons originele basisrecept, welke mijn vrouw tot op de dag van vandaag exact hanteert wanneer ze de marinade maakt. Ik ben zelf minder precies en wil nog wel eens kleine aanpassingen maken. Zo hou ik zelf persoonlijk van een wat zoetere smaak en mik er dan soms een extra halve eetlepel bruine suiker in. Komijn vind ik persoonlijk dan weer niet echt lekker en dan minder ik soms een halve theelepel. En wat betreft de olie gebruik ik tegenwoordig vaker pindaolie cq. arachideolie dan slaolie. Het is dus net wat jezelf lekker vind en hoe je subtiele smaakaanpassingen wil uitvoeren.

De marinade voor de sateh op de meeting hadden de aanpassingen zoals hierboven beschreven, maar ik adviseer eerst met het basisrecept te beginnen om te zien wat jezelf lekkerder vind.

Het recept is per 500 gram vlees en dit zal tussen de 10 tot 15 satehs geven, afhankelijk van hoe groot het vlees gesneden is.

Ingredi?nten
500gr Varkensvlees (procureur) of Kip (kippendij)
2 teentjes Knoflook
5 el. Ketjap Manis (A)
2 tl. Ketoembar (= koriander)
1 tl. Djinten (= komijn)
1 el. Goela Djawa (= palmsuiker of ter vervanging bruine suiker)
1/2 tl. Zwarte Peper
Scheutje Slaolie
Scheutje Citroensap

Bereiding
Vlees in blokjes snijden en de rest van de ingredi?nten fijn maken en vermengen. Vlees door de marinade mengen (makkelijkst in bv. Ziplock zakje) en minimaal 24 uur gekoeld laten intrekken (bij voorkeur 48 uur).

Houten/bamboe prikkers een uur laten weken in water en daarna het vlees rijgen.
Roosteren op de BBQ of gebruik de reverse sear methode, door eerst de sateh indirect te garen en daarna direct af te grillen.



Update #1: spelfoutjes



Update #2: LET OP! Bij het marineren van grotere hoeveelheden kan het recept niet zo maar vermenigvuldigd worden, waarbij de ingredi?nten van de marinade voor de gewenste hoeveelheid bij elkaar worden gegooid. Voor het juiste resultaat altijd volgens het recept per 500 gram marineren of maximaal het recept verdubbelen om per 1kg te marineren. Zie ook: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3484.msg277010#msg277010



Update #3: BAM!! Het DanBras recept is nu meervoudig award winning geworden!
Na jaren positieve geluiden te hebben gehoord over de DanBras sateh, heb ik dit jaar besloten om deze nu eens tijdens een KCBS BBQ wedstrijd door een jury te laten beoordelen in de extra Chef's Choice categorie. Er was dit jaar maar ??n wedstrijd waarbij er een Chef's Choice categorie was en dat was de Vaartse Hoeve in Dongen op 9&10 september 2017. En met als resultaat een 3e plaats bij de wedstrijd en daaruit volgend een 2e plaats in het NKBBQ 2017 <:p
Zie deze post ook voor de recepten van de bijgerechten: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18394.0



Update #4: Een ander forumlid, Roel "OsFa" Duysserinck, heeft het DanBras recept als basis gebruikt voor zijn eigen aangepaste satehrecept en heeft hiermee tijdens de Brabantse BBQ Meating 2017 een geweldige 1e plaats behaald. En is tevens bij deze wedstrijd Grand Champion geworden.
Zie ook het linkje bij Update #3

BrabantseBBQMeating-1stplacesateh-RoelOsFaDuyssering.-800px.md.jpg




Update #5: Whooooo!!!  :-O 
Richard & Irene van het Vliegende Hollander BBQ Team hebben tijdens de Jack Daniel's World Championship Invitational Barbecue 2017 in Lynchburg (TN), USA het DanBras recept gebruikt voor de extra categorie Home Cookin' From the Homeland en daarmee een 2e plaatst behaald!!!
Zie ook het linkje bij Update #3


TheJack2017-2ndplaceHomeCooking-DeVliegendeHollander-800px.md.jpg
 
Nou Danny, die gaan we zeker eens maken want we vonden ze erg lekker !
Je had dit overigens erg goed geregeld met alle extraatjes hier omheen zoals kroepoek saus enz enz. Hulde hier nog voor (wat een gesjouw)

Mike
 
Dank je Mike; het was het gesjouw meer dan waard :)

Ik heb alleen maar lekkere dingen gegeten. Ik heb helaas je gevulde champignons gemist maar heb ze wel gezien en die zagen er ook heel erg goed uit.

Dat krijg je als je een stel maffe bourgondi?rs bij elkaar zet. Een overvloed aan heel erg lekker eten :p
 
Danny, dank voor het delen!!
 
ik heb ook heerlijk zitten smullen van je sate's Danny.
Die ga ik ier binnenkort ook zeker maken.
dank voor het (uit)delen
 
Ze waren lekker!
 
Nu moet ik bekennen dat ik al heel lang geen sateh babi meer heb gemaakt, maar je ingredientenlijst is vrijwel een kopie van de mijne. Ik heb alleen geen idee van de hoeveelheden, die doe ik op gevoel.

Ik gebruik alleen ipv citroensap djeroek peroet (of volgens nieuwe speling djeruk perut). Dit zijn kleine ronde citroentjes die een hele eigen citrus smaak hebben. Geeft toch een touch van authenticiteit.
 
Omdat wij (Bloemenboer en ik) zelf zeer druk vandaag waren met het bereiden van andere gerechten heb ik helaas jouw sateh gemist Danny  :(
maar het recept zal ik zeker eens gaan volgen  :)
Mike, ik heb wel 1 x gevulde champignon met bacon voorbij zien komen die werden geserveerd door Gerda en ook geproefd. Heerlijk!!
Recept zie ik graag tegemoet of wellicht al en keertje vermeld?



 
Waren prima ik heb er lekker van gegeten.
 
Het was echt heel lekker. Ga ik zeker zelf maken! Bedankt voor het recept!
 
Zoals gezegd, to do voor mij  :)
 
Hoi Danny,

Ik heb je beide sateh varianten gesampled, evenals je lekkere groentjes en knappertjes. Was allemaal pico de luxe. Mooi om te zien hoe mensen uitpakken op zo'n dag en zelfs zo ver gaan om een heel busje te huren om hun spulletjes te kunnen presenteren.
Uitserveren was ook goed geregeld met mooie bakjes en eetgerei.
Ik ga z.s.m. proberen of ik jouw perfecte sateh's na kan maken, dus bedankt voor je recept!

Groetjes,
Jeroen

 
Danny, de sate en gado gado was echt heerlijk! Ik heb er van zitten smikkelen en smullen! En waar had jij die grote frietgevormde kroepoek vandaan? Oriental?
 
Danny, het waren heerlijke stokjes :D
 
RedFox zei:
Omdat wij (Bloemenboer en ik) zelf zeer druk vandaag waren met het bereiden van andere gerechten heb ik helaas jouw sateh gemist Danny  :(
maar het recept zal ik zeker eens gaan volgen  :)
Mike, ik heb wel 1 x gevulde champignon met bacon voorbij zien komen die werden geserveerd door Gerda en ook geproefd. Heerlijk!!
Recept zie ik graag tegemoet of wellicht al en keertje vermeld?

Geert, Zie onderstaande link:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2656.0
 
Goed te horen dat iedereen het lekker vond :)
In totaal maar 25 satehs over en aangezien er tegen de 110 waren om mee te beginnen, is dat zeker minder dan verwacht. Ook gezien al het andere lekkere eten wat er beschikbaar was.

Dominique zei:
En waar had jij die grote frietgevormde kroepoek vandaan? Oriental?
Deze kroepoek frietjes heb ik idd van Oriental. Nu heb ik gemerkt dat die in Delft ze niet altijd op voorraad heeft, dus daar moet je een beetje geluk hebben. De Oriental in Den Haag Centrum heeft ze tot nu toe wel altijd op voorraad en ik pak altijd een paar zakken mee als ik daar toevallig een keer ben.

Percentage garnalen in deze kroepoek ligt vrij hoog (dacht 68% maar dit staat tegenwoordig niet meer op de zak) en een hoog percentage heeft mijn voorkeur omdat ik dat het lekkerst vind. Prijs ligt normaal gesproken tussen de ?7,95-?8,95 per 500 gram.
20130422_145607.jpg


Bij Wah Nam Hong op het Forepark (vlakbij de Sligro) hebben ze ook frietjes, maar van een ander merk. Deze is dacht ik ?3,95 per 500 gram, maar hier zit een veel lager percentage garnalen in en dat proef je.

Update: het betreft hier trouwens ongebakken kroepoek. Deze moet je dus nog even afbakken/frituren in bij voorkeur zonnebloemolie op 180 graden (testen met een klein stukje ongebakken kroepoek).
Ik gebruik hiervoor een oude wok welke tot ongeveer 2/3 is gevuld met olie. Niet teveel tegelijk bakken want ze zijn ongebakken vrij klein en worden 3x zo groot. Hierna direct uit de olie scheppen en laten uitlekken, want kroepoek is snel te ver doorgebakken.
 
Dank je Dan, ik zal er eens naar uit kijken, waren heerlijk en dat zal zeker door het hoge percentage ganaal komen. Kroepoek bakken is leuk werk, dus dat komt wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan