BasBQ
Beef en Steak

Sate Palembang

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Ik kreeg niet zo lang geleden het boek 'Indostok' cadeau. (van mezelf, maar dat maakt niet uit toch?)
Het leek me een leuk startpunt op een zoektocht naar de lekkerste saté. Of... voedsel op een stok. Ik ga niet kieskeurig doen.

Vandaag Saté Palembang uit dit mooie boek.

Geen foto's van de marinade, maar vlees in een bakje saus weet iedereen wel hoe 't er uit ziet toch?

Stukjes sucade in blokjes, dat gemarineerd en aan de natte stokjes geprikt.

_DSC5177.jpg


Daarna mocht het op de Q met een stuk directe hitte rond de 170 graden (om en nabij).
Het aluminiumfolie over mn rooster heb ik qua idee schaamteloos gejat van @Arie de Knaller uit deze post. Thanks! :cool:

_DSC5179.jpg


En na een kleine tien minuten draaien waren ze al weer klaar!
Heerlijk bij een bordje nasi.
Eindoordeel: prima smaak, maar stukken beter zodra er flink wat sambal bij op gaat. Ik ga verder met de zoektocht!
_DSC5182.jpg
 
Het water staat me in de mond.
Je bent nog wel even bezig voordat je alle sate's heb gehad uit het boek.
 
Het water staat me in de mond.
Je bent nog wel even bezig voordat je alle sate's heb gehad uit het boek.

Dat hoop ik maar dat is wel (een van de) de reden dat ik m gekocht heb. Ik had m eerst uit de bieb en zag meteen dat ik dat niet allemaal in drie weken tijd ging klaarmaken.
 
Prachtig cadeau!

En erg lekkere stokjes.
Dat van die sambal begrijp ik wel, alles wordt lekkerder met een lepel extra.
 
De betere kado’s geef je meestal zelf 😉. Denk dat ik mezelf ook maar eens ga verwennen.
 
Dat is inderdaad een heel leuk boek. Succes met lezen en maken.
Deze zien er in ieder geval lekker uit.

Haha, dat stukje met de alu folie heb je niet gejat. Is een beproefde werkwijze bij het grillen van saté's op een kettle of kamado Q.
Als je het heel mooi wilt doen leg je onder het einde ook nog een stuk folie. Voorkomt verbranding van het eerste stukje en puntje van de prikker.
 
Als je het heel mooi wilt doen leg je onder het einde ook nog een stuk folie. Voorkomt verbranding van het eerste stukje en puntje van de prikker.
Of iets meer moeite doen met het rijgen van de stokjes, zorg ervoor dat het puntje van het stokje niet door het laatste stukje vlees komt.
Dit is ook erg handig als je veel maakt en delen invriest, dan kan het stokje niet (ok, ok, minder snel) door de (vacuüm)zak prikken.
 
Ziet er goed uit. mooie foto's ook.

Wat maakt Saté Palembang anders dan andere saté?

Wat mij betreft mag je elke maand een recept posten
 
Of iets meer moeite doen met het rijgen van de stokjes, zorg ervoor dat het puntje van het stokje niet door het laatste stukje vlees komt.
Dit is ook erg handig als je veel maakt en delen invriest, dan kan het stokje niet (ok, ok, minder snel) door de (vacuüm)zak prikken.
Precies dit idd. En ik geef nogal eens wat saté weg (in vacuumzakken) en dan zijn die puntjes ook niet bepaald handig.

Saté ziet er echt super uit trouwens. Ben nog niet verder gekomen dan de eerste twee uit dat boek, beide een aanrader!
 
Ziet er goed uit. mooie foto's ook.

Wat maakt Saté Palembang anders dan andere saté?

Wat mij betreft mag je elke maand een recept posten
Ik zou zeggen....lees het boek eens door. ;)
 
Als iemand het hier vraagt is het gewoon interesse. Je hoeft het recept niet te posten maar waarin wijkt het af van andere saté hier moet toch wel te doen zijn?
 
moet je dat boek wel hebben.

was overigens een serieuze vraag hoor.... ben benieuwd.
Indonesië bestaat uit pakweg 17000+ eilanden en eilandjes. Niemand weet dit schijnbaar echt. Vroeger werd Indonesië ook wel de gordel van Smaragd genoemd.
De Islam is de meest voorkomende godsdienst. Daarnaast zij er ook eilanden welke qua geloof hoofdzakelijk christelijk, boedistisch of hindoeistisch zijn.
Uiteraard heeft ieder geloof ook zijn regels voor het eten van bepaalde dieren of delen daarvan.
Daarbij worden nagenoeg alle delen van een dier wel ergens voor gebruikt.
Gelijk aan vroeger in ons land. (bv balkenbrei, zult, bloedworst, lever, niertjes etc)

Veelal worden satés gemaakt van varken (babi), kip (ayam), geit (kambing) of rund. Ikan (vis) en garnaal (udang) staan ook wel op het menu.

De satés zoals door Vanja vd Leeden beschreven in het boek Indostok hebben een verhaal met daarbij een recept.
Voor de saté palembang is in het recept rundvlees gebruikt. Wellicht wordt dit zo, in de stad Palembang op het grote eiland Sumatra, op deze wijze gemaakt en in het boek beschreven.
Wat niet wil zeggen dat er geen andere bereidingswijzen zijn voor saté van rund zijn. Kwestie van smaak en wat rondneuzen in andere kookboeken

Kort samengevat. Ga lekker met vlees, vis of groenten aan de slag. Hét recept voor saté bestaat niet.
Dus, lekker zelf bumbu's maken, verbeteren, satés steken, grillen en vooral opeten. 😋😋
Probeer ook eens om niet alles te laten overheersen door pepers, knoflook en of ketjap. Er zijn ook verfijndere smaken mogelijk.
In het boek Indostok zijn de hoeveelheden rawhits etc naar mijn persoonlijke mening wel eens over de top.
De aangetrouwde familie leden, afkomstig van Java, maken geweldige satés. Maar ook als ze bij mij zijn blijft er niets liggen.

Succes.
Stuur maar een stokje op.
 
Laatst bewerkt:
moet je dat boek wel hebben.

was overigens een serieuze vraag hoor.... ben benieuwd.

T rundvlees gaat in een marinade met knoflook, peper, sjalot ketjap etc. Ook gaat er ananas door.
Ik heb t recept niet paraat, maar zoiets was ‘t.
En er zit geen pindasaus bij, dat is ook weer anders dan de hollandse kip saté
 
Probeer ook eens om niet alles te laten overheersen door pepers, knoflook en of ketjap. Er zijn ook verfijndere smaken mogelijk.
In het boek Indostok zijn de hoeveelheden rawhits etc naar mijn persoonlijke mening wel eens over de top.
.

Ik heb twee kleine kinderen die geen ‘pittig’ lusten en een vrouw die geen ui eet.. aanpassen is hier thuis een must geworden
 
En de stukjes sucade worden mooi zacht in 10 minuten direct?

Ziet er heerlijk uit in ieder geval! 🥰
 
Terug
Bovenaan Onderaan