BasBQ
Beef en Steak

Rosbief

3

3x10

Gast
Beste bbq-ers,
Ik heb een stukje rosbief van 0,55 kg en wil deze de eerste kerstdag op de bbq klaarmaken.
De smokey joe of de 57cm (die heeft een temp meter)?
Kruiden?
In de roast holder of niet?
Temperatuur van de bbq? Het vlees als het klaar is? Braadtijd? Deksel erop?
Ventilatie open?
Wat een vragen,he ... Maar ik wil het liever niet verprutsen op 1e kerstdag....  :|
Dank voor het meedenken en de tips !! :)
 
Mogelijk kun je voor je stuk rosbief een combi maken van de normale braadpan en de BBQ.
Eerst rondom aanbraden in de pan en dan verder op de BBQ met indirecte hitte en bij 130C garen tot kerntemp. 51C (als je rose wilt)
En er dan ook een mooie rode wijnsaus bijmaken.

Ingredienten:

- 1 rosbief van ca 600gr
- 25 gr boter
- 1/2 pak gerookte spekblokjes (a 200gr)
- 5 sjalotjes, in kwarten
- 2 eetlepels tomatenpuree
- 1 eetlepel bruine suiker
- 1,5 dl rode wijn
- 1/2 pot runderfond (a 350ml)
- 1/2 bake verse tijm (a 20gr)
- vers gemalen zwarte peper en zeezout

Combi bereiding zou als volgt kunnen zijn:

1. dep de rosbief goed droog met keukenpapier en bestrooi vlees rondom met peper en zout. (1 uur van te voren uit koelkast halen)
2. verhit de boter en een beetje olijfolie in braadpan en braad de rosbief daarin mooi bruin aan, eerst 2 minuten per zijde en dan nog eens 3 minuten per zijde.
3. haal de rosbief uit de pan en leg deze in een braadslee op de BBQ bij indirecte hitte van ca 130C (moet lukken met een OTP57 als je genoeg knijpt).
4. met het braadvocht uit de pan ga je inmiddels verder om de rode wijn saus te maken
5. voeg de spekblokjes en sjalotten toe aan het braadvocht en bak ze 3 minuten
6. Doe de tomatenpuree en suiker erbij en bak deze ca. 1 minuut al roerend mee.
7. giet de wijn en de fond in de pan en klop goed met een garde zodat er een egale saus ontstaat. Breng de saus aan de kook en voeg de takjes tijm toe, houdt
een paar takjes apart om mee te garneren.
8. zodra de kern temp van de rosbief de gewenste garing heeft bereikt (bijv 51C) kan de rosbief van de BBQ worden gehaald.
9. wikkel de rosbief in aluminium folie en laat 10-15 minuten rusten zodat je bij het aansnijden geen vocht gaat verliezen.
10. laat de saus nog een beetje inkoken en schep deze in een grote diepe schaal.
11. Snijd het vlees in plakken en leg deze dakpansgewijs op de schaal en garneer met de achtergehouden tijmtakjes.
12. En dan.....serveren en smullen!

Dus, als dit je wat lijkt, hup nog even naar de winkel om wat ingredienten te kopen  :)
 
Het lijkt me een lekker recept van redfox,  hoop te horen hoe het is gegaan.
 
Jan-pb zei:
Het lijkt me een lekker recept van redfox,  hoop te horen hoe het is gegaan.
Morgen maak ik dit zelf.... ;)
Weliswaar met assistentie van Mevr. RedFox i.v.m. mijn blessure...
 
De vrouw des huizes hier heeft griep, de rosbief wordt uitgesteld naar vrijdag  :|
Ach biefstuk op brood was ook lekker...
 
Hier gaat er 2e KD een rosbief op.
Gewoon low and slow. Beetje PeZo, OTP op ca. 110 graden en rustig de rosbief naar ca. 52 graden brengen. Wat rookhout erbij en dan smullen maar. (vorige week al een try-out run gedaan :D )

We dienen hem op als een garpaccio overigens, dus met wat salade, dressing e.d.
 
Jan-pb zei:
Het lijkt me een lekker recept van redfox,  hoop te horen hoe het is gegaan.
Het was een prima recept en de kinderen, kleinkinderen en wijzelf hebben ervan genoten  :)

na de garing bij 140C en bereiken van kern temp 51C nog even 15 minuten laten rusten en toen in "potlood dunne" plakken gesneden in een badje van rode wijn saus
rosbief3.jpg


en daarbij witlof gratin?, haricots verts en pommes duchesse
rosbiefkerst2.jpg


 
Dat blief ik ook wel hoor Geert! Ziet er smakelijk uit!!
 
mooie gaaring Geert! Zal vast ook fantastisch gesmaakt hebben!
 
prachtig Geert, dat had ik ook wel gelust  :)
 
Super Geert!
En leftovers (whahaha.....alsof die er zijn ;) ) zijn ook prima koud te eten op of met een lekker stukkie brood.
 
DanBras zei:
Super Geert!
En leftovers (whahaha.....alsof die er zijn ;) ) zijn ook prima koud te eten op of met een lekker stukkie brood.
Inderdaad.....geen leftovers....ik had gerust nog een pondje meer kunnen hebben, was ook op gegaan!

Mr_Nas zei:
Hoe lang heeft de rosbief erop gelegen?
Ongeveer 55 minuten, ging toch nog iets sneller dan ik dacht, maar kwam wel vanaf kamertemperatuur en niet vanaf koelkast temp.
En ja, het is klaar als het klaar is, in dit geval bij 51C kern temp eraf en daarna nog 10 min in alu folie rusten, uiteindelijk met thermapen gemeten direct voor aansnijden 56C door nagaring
 
Terug
Bovenaan Onderaan