Jorst Worst
Tondelzoeker
Vandaag bij boerderij het Witte Water in Nijkerk varkensschouder en kinnebakspek besteld. Het beestje loopt nu nog vrolijk rond maar zodra hij geslacht is haal ik van beide 3kg op. Verser lijkt me niet mogelijk!
Ik ga samen met een collega aan de slag, hij is een ervaren (vis)roker uit Spakenburg, maar het wordt voor hem de eerste keer rookworst. Ik durf inmiddels te zeggen dat het worst maken en knopen me gaat lukken. We mikken op zeker 20 worsten.
Recept komt uit de worstbijbel van meneer Wateetons, aangepast naar de hoeveelheid vlees ziet dat er als volgt uit
3kg varkensschouder
3kg kinnebakspek
650gr ijsgruis
100gr nitrietpekelzout
20gr witte peperkorrels
7gr foelie
7gr korianderzaad
13gr dextrose
Varkensdarm 30/32
Plan is om de worst iets grof te houden, plaat 4,5mm had ik ervoor in gedachte.
We gaan pas over een kleine drie weken aan de slag, zal dan zeker alle stappen posten, tips zijn meer dan welkom!
Ik ga samen met een collega aan de slag, hij is een ervaren (vis)roker uit Spakenburg, maar het wordt voor hem de eerste keer rookworst. Ik durf inmiddels te zeggen dat het worst maken en knopen me gaat lukken. We mikken op zeker 20 worsten.
Recept komt uit de worstbijbel van meneer Wateetons, aangepast naar de hoeveelheid vlees ziet dat er als volgt uit
3kg varkensschouder
3kg kinnebakspek
650gr ijsgruis
100gr nitrietpekelzout
20gr witte peperkorrels
7gr foelie
7gr korianderzaad
13gr dextrose
Varkensdarm 30/32
Plan is om de worst iets grof te houden, plaat 4,5mm had ik ervoor in gedachte.
We gaan pas over een kleine drie weken aan de slag, zal dan zeker alle stappen posten, tips zijn meer dan welkom!