BasBQ
Beef en Steak

Rookworst

 
 

Robin

Sprokkelaar
Berichten
40
Al een tijdje maak ik verse worst en in de winterperiode verschillende droge worsten, maar nog nooit heb ik rookworsten gemaakt. Ik zag een draadje hier voorbij komen en dacht; dat is leuk om te proberen.

Voor de worst heb ik een "standaard recept" voor rookworst gebruikt;
- varkensvlees (30% vetpercentage ongeveer)

per kg;
- 16 gram nitrietzout
- 3 gram witte peper
- 1 gram foelie
- 1 gram koriander
- 2 gram dextrose
- 100 ml ijswater

Ik had 1,6 kg vlees en heb daarmee drie worsten gemaakt in varkensdarm en twee stuks in collageen darm. Gewoon om het verschil in structuur en smaak te ontdekken. De worsten heb ik een dag in de koelkast gehangen om te drogen.
Het was een mooie kans om mijn nieuwe smoker tube uit te proberen. Dus heb ik de rookworsten eerst koud gerookt in de wsm. Met een "champions blend" pellets (pecan, kers en witte eik). Het was voor mij een gok hoe lang ik zou gaan koud roken. Ik heb gekozen voor 4 uur, omdat de smoker tube behoorlijk rook genereert (ten opzichte van een cold smoke generator). Ik wilde er zeker van zijn dat ik niet zou overroken. Dat zou zonde zijn.

Na het koud roken heb ik een opgestookte starter briketten/houtkool toegevoegd, de wsm rustig naar 90 graden gebracht en de worsten gegaard in drie uurtjes. De temperatuur bleef hangen op 62 graden, maar toen vond ik het genoeg.
Daarna 10 minuten afgekoeld in oud water en vervolgens een nachtje in de koelkast tot rust laten komen in vetvrij papier. Als laatste 4 van de 5 worsten gevacumeerd en ingevroren. De 5e worst gaat de dag niet overleven.

De smaak is goed. Je proeft de kruiden goed terug. Je proeft ook duidelijk verschil tussen de varkensdarm-versie en de collageen-versie. Maar beiden zijn prima hoor! Volgende keer ga ik langer koud roken. De tijd verhogen naar 6-8 uur. En de worst tussendoor drogen op 40 graden (wsm zonder waterpan). Dat kan de worst denk ik prima hebben. Dan zal de verkleuring ook dieper zijn.

Maar al met al is het behoorlijk goed gelukt vind ik. Zeker voor de eerste keer :)

Wat een leuke hobby hebben we toch!

IMG_20210504_205212196.jpg


IMG_20210504_205432017.jpg


IMG_20210505_141517751_HDR.jpg


IMG_20210505_141547836_HDR.jpg


IMG_20210505_185727906.jpg


IMG_20210505_221117396.jpg
 
Ik blijf het mooi vinden, zelf worst maken. Ziet er goed uit! Volgende keer ga ik ze zelf ook eerst koud roken ipv alleen warm.
 
Ik blijf het mooi vinden, zelf worst maken. Ziet er goed uit! Volgende keer ga ik ze zelf ook eerst koud roken ipv alleen warm.
Ik ben het helemaal met je eens 😊. Ik deel de hobby (koken, worst maken, van alles roken, low and slow bereidingen) samen met een vriend. En dat levert vaak lekkere resultaten op. 🎉
 
knap hoor! lust graag worst maar zelf maken nog nooit gedaan.
 
Lekker zeg, mag dat nog, rookworst in Mei?
Ik had ze al weer verschoven naar de winter eigenlijk.. :)

Heerlijk, zelf gemaakte worst.
 
Lekker zeg, mag dat nog, rookworst in Mei?
Ik had ze al weer verschoven naar de winter eigenlijk.. :)

Heerlijk, zelf gemaakte worst.

Natuurlijk mag rookworst nog in Mei, ik heb eergisteren nog genoten van een heerlijke zuurkool stamppot met rookworst 🥰 alleen was de rookworst dan niet zelfgemaakt. Bbq-en doen we ook het gehele jaar dus ook rookworst eten 🤪

Mooie worsten heb je daar👍, wij gaan het ook eens proberen om ze zelf te maken.
 
Dat ziet er mooi en smakelijk uit! Bedankt voor het mee laten genieten :)
 
Als ik jou een tip mag geven probeer je worsten iets strakker op te stoppen en als je ze daarna laat drogen tot ze stroef droog zijn in je q en als ze stroef droog zijn roken met een kamertemperatuur van max 40 graden en dan idd 6tot 8 uur roken daarna koken tot kern 72 graden
 
Lekker zeg, mag dat nog, rookworst in Mei?
Ik had ze al weer verschoven naar de winter eigenlijk.. :)

Heerlijk, zelf gemaakte worst.
Het lijkt een vreemde combinatie, maar ooit door nood geboren op een vakantie in Zweden: pannenkoeken met rookworst.
Werkelijk heel erg smakelijk. Zo zie je maar. Ook rookworst kan in mei 😉
 
Als ik jou een tip mag geven probeer je worsten iets strakker op te stoppen en als je ze daarna laat drogen tot ze stroef droog zijn in je q en als ze stroef droog zijn roken met een kamertemperatuur van max 40 graden en dan idd 6tot 8 uur roken daarna koken tot kern 72 graden
Dank je. Gaan we zeker proberen.
 
Update: nu we wat daagjes verder zijn. De worst is erg lekker. Inderdaad mag het langer gerookt worden. Dat is voor de volgende keer.
 
Met worst maken is het hoe vaker je het doet hoe leuker het wordt tip als je de rookworst gaat afkoken een klein beetje zout aan het water toevoegen water onttrekt namelijk zout zou smaak verlies zijn is zonde
 
worsten zien er prima uit
mooi gelukt

en dat het lekker is geloof ik graag
top
 
Fantastisch, dat gaat mij niet lukken bij de eerste keer.
 
Mooie worsten geworden en leermomenten voor de volgende run
 
Terug
Bovenaan Onderaan