BasBQ
Beef en Steak

Roken in een kartonnen doos

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
Laatst had ik gerookt zout nodig voor een recept. Dat had ik uiteraard niet in huis, en het is ook niet iets dat de plaatselijke grootgrutter in de schappen heeft staan.
Zoals het hoort maken we het dan dus zelf. CSG gevuld, flinke hoeveelheid grof zeezout in een fijnmazige bolzeef, BBQ dicht en roken maar! Omdat we toch bezig zijn gelijk maar een paar blokjes kaas erbij gelegd.

Een paar uur later diende een dilemma zich aan: eigenlijk wilde ik voor het avondeten 'pigs in a blanket' maken, maar die was nog steeds bezet door het rokende zout...

Nou heb ik de patron van dit forum wel eens horen zeggen dat koud roken desnoods in een kartonnen doos kan (https://www.bbq-nl.com/koud-gerookte-zalm/).

Zo gezegd, zo gedaan. Grote kartonnen doos uit de schuur gevist, paar ventilatiegaten erin om lucht aan te zuigen en rook eruit te laten. En guess what: werkt als een tierelier!

Daarna heerlijk de varkenshaasjes gebakken met een blokje kersenhout en later op de avond het zout uit de "rookoven" gehaald. Het staat nu een dagje te rusten, dus ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Plaatjes bij de praatjes:

IMG_20210514_134835.jpg

IMG_20210514_171827.jpg

IMG_20210514_182334.jpg

IMG_20210515_092204.jpg
 
Super, wat creatief zijn. Heb zelf eens kipfilets gerookt met hooi in een houten wijnkistje (staat hier ergens op forum) ging ook prima.
 
Bizar... ik schrok gewoon van die Airfryer doos! Pas op, dat mag helemaal niet hier... gelukkig. Het was een lege doos. Voor de rook. Pffff... mooie kleur krijgt je zout al!
 
Bizar... ik schrok gewoon van die Airfryer doos! Pas op, dat mag helemaal niet hier... gelukkig. Het was een lege doos. Voor de rook. Pffff... mooie kleur krijgt je zout al!
Waarom mag een airfyer niet? Zolang je er maar kolen in doet. ;)
 
Mogen airfryers ook al niet? Ik dacht dat alleen s**s v*de uit den boze was :geek:

Voor het gemak maar even een potje met molen van de supermarkt omgekeerd en gevuld met het gerookte zout.
IMG_20210515_191319.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan