BasBQ
Beef en Steak

Ribs ongeveer 3-2-1

KamadoJos

Tondelzoeker
Berichten
11
BBQ in de sneeuw. Dat moet mooie plaatjes geven… ’s Morgens de Bastard naar buiten gereden (van mij mag hij binnen slapen) en klaargezet voor de ‘ongeveer 3-2-1’ methode. In de blog van Noskos (LINK) staat dat andere tijden dan echt 3-2-1 ook kunnen. Wat heb je daar nu aan als recepten-volger… ;-)

Maar goed. Eerst de Iberico ribs ontvliezen en daarna in de rub. Vervolgens de Bastard aangestoken en tijd voor een plaatje.
IMG_5448.jpg


Daarna het rooster volgooien…
IMG_5451.jpg


Na 2,5 uur ingepakt en weer terug voor 1,5 uur. Een scheutje appelsap in de folie gedaan met de hoop dat ze nóg makkelijker van het botje vallen. Daarna de ‘home-made’ BBQ saus er opgesmeerd en een klein uurtje afronden. Resultaat mag er wel zijn :)

IMG_5462.jpg


IMG_5463_jpg.JPG


IMG_5467.jpg


Nog wel een vraag aan de anderen: spuiten jullie tussendoor de ribs in met appelciderazijn? Want voor mijn gevoel kan het vlees net nog iets malser…
 
De bastard word verwend met binnen slapen haha

Maar lekker voorgelegd met ribben
Zien er goed uit
 
Schitterend. Ziet er geweldig uit

Ik spuit de ribben niet in, behalve als ze erg droog zijn. Of ze er malser van worden weet ik niet. Zou zelf voor malsere ribben iets langer inpakken gaan in dat geval. Het blijft altijd een beetje inschatten. Elke rib Is weer anders
 
Ik spuit ze niet in, maar kan het zijn dat je veel suikers gebruikt heb, die karameliseren en worden dus hard als je ribben afkoelen.
Maar al met al ziet het er lekker uit hoor.
 
Smakelijk! Die zien er geslaagd uit!
Ik spray zelf wel altijd in als ik een rub gebruik. Gisteren ribs met een marinade gemaakt en dan niet.
 
Als ze uit de folie al zo terug getrokken zijn zou ik ze in de laatste fase nog alleen een 10 min zo op de q en dan gelijk aflakken met nog een 10 minuutjes.. Anders drogen ze mij te snel uit.
 
Zo hee ! Echt goed gelukt !
en wat een scherpe plaatjes ! Schitterend
 
Mooie foto's! Ziet er smakelijk uit.
 
Zien er super uit.
zelf ben ik ook een receptenvolger, maar heb intussen wel geleerd dat tijden en temperaturen zaken zijn waar je mee moet spelen.
Zelf vind ik dat sprayen voornamelijk invloed heeft op de bark, niet zozeer op de malsheid.
 
‘ongeveer 3-2-1’ methode. In de blog van Noskos (LINK) staat dat andere tijden dan echt 3-2-1 ook kunnen. Wat heb je daar nu aan als recepten-volger… ;-)
3-2-1 staat voor verhoudingen en niet direct voor uren.
1,5u - 1u - 0,5u zou dus ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Soms heb je baby back ribs die echt veel te gaar worden als je ze 6u op de bbq hebt liggen, dus dan moet je een beetje spelen met de tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan