BasBQ
Beef en Steak

Ribeye met schuifmaat

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.631
Bij het snijden van de ribeye een beetje scheef gekeken. Deze was wel erg lekker dik geworden.
63 mm, 710 gr. Dat wordt smullen.
Een rub / topping gemaakt van knoflookpoeder, italiaanse kruiden, zwarte en gemengde peper, gemalen chilivlokken en uiengranulaat.
Steakje vervolgens ingepakt en van de koelkast laten genieten.

Q klaar gemaakt met 8 hete briketten en 12 koude. Roostertemperatuur rond de 140 C.
Gedurende de gehele bereiding heeft de ribeye indirect gelegen. Bij een kerntemperatuur van 40 C het stukje vlees om de vertikale as 180 graden gedraaid zodat de andere kant ook van de kolen kan genieten.
Totale tijd 75 min. tot een kerntemperatuur van 54 á 55 C. Daarna 10' laten rusten.

Opgegeten met brocoli, risotto en een glas rode wijn.
Alle eters vonden het vlees sappig, mals en lekker. Ok. Heb nog een paar stukjes in de vriezer.

IMG_4563.jpg


IMG_4566.jpg

IMG_5135.jpg
IMG_5137.jpg
IMG_5138.jpg
IMG_4573.jpg
IMG_4574.jpg
 
Dat was een beste maat
Had ook wel zo’n bordje voorgeschoteld willen krijgen
 
Dat is een flink stuk!
Interessante keuze aan kruiden, dat ga ik ook eens proberen.
 
Ziet er goed uit Peter. Die gaan we hier ook eens maken. En goede combi zo op het bord zo te zien!
 
Heerlijk, flinke jongen😋
 
Mooi gedaan Peter, ziet er heerlijk uit van mij mag hij roder maar dat is een kwestie van smaak.
Alleen dat rusten begrijp ik niks van waarom willen alle mensen dit laten rusten?
Degene die dit fabel heeft verzonnen moeten ze opsluiten, niet meer doen.;)
Je vlees is al niet te warm en dan laat je het gewoon weer 10 minuten koud worden, zonde en nergens voor nodig
Dat je dat bij PP doet of Brisket, OK, maar die zijn gloeiend heet.
 
Mooi gedaan Peter, ziet er heerlijk uit van mij mag hij roder maar dat is een kwestie van smaak.
Alleen dat rusten begrijp ik niks van waarom willen alle mensen dit laten rusten?
Degene die dit fabel heeft verzonnen moeten ze opsluiten, niet meer doen.;)
Je vlees is al niet te warm en dan laat je het gewoon weer 10 minuten koud worden, zonde en nergens voor nodig
Dat je dat bij PP doet of Brisket, OK, maar die zijn gloeiend heet.
Naar mijn idee merk ik toch echt wel verschil in malsheid waneer ik er gelijk het mes inzet of een aantal minuten wacht. Met name bij picanha wat al een iets stevigere bite heeft tov ribeye.
Ik heb wel eens geprobeerd om het vlees in een oven op 50c te laten rusten, maar mijn oven fluctueert te veel soms ook te hoog.
Maar ik laat het vlees wel op een warm bord onder alu folie rusten.
 
Naar mijn idee merk ik toch echt wel verschil in malsheid waneer ik er gelijk het mes inzet of een aantal minuten wacht. Met name bij picanha wat al een iets stevigere bite heeft tov ribeye.
Ik heb wel eens geprobeerd om het vlees in een oven op 50c te laten rusten, maar mijn oven fluctueert te veel soms ook te hoog.
Maar ik laat het vlees wel op een warm bord onder alu folie rusten.
Onzin, proeven hiermee hebben aangetoond dat het een broodje aap is.
Een soort Placebo maar dan met vlees, als je maar lang genoeg hoort dat het vlees malser wordt door het rusten ga je het vanzelf geloven.
Onderzoek heeft ook aangetoond dat het vlees juist minder mals wordt als het afkoelt.
Laten rusten in de oven op 50 graden is niet de juiste benaming dat noemen ze "holding", eigenlijk ben je je vlees dan op 50 graden aan het uitdrogen.
 
Laatst bewerkt:
Onzin, proeven hiermee hebben aangetoond dat het een broodje aap is.
Een soort Placebo maar dan met vlees, al s je maar lang genoeg hoort dat het vlees malser wordt door het rusten ga je het vanzelf geloven.
Onderzoek heeft ook aangetoond dat het vlees juist minder mals wordt als het afkoelt.
Wat ik hier zo snel over lees in diverse artikelen is over vocht verlies. Maar ik heb het idee dat de vezels van het vlees stugger zijn wanneer het direct van het hete vuur komt. Maar wie weet is het inderdaad placebo effect.

Al vind ik het wel geweldig om een dikke cote de boeuf of iets dergelijks reverse sear te bereiden zo'n 45min - 60min laten roken tot zo'n 40c, dan searen tot zo'n 48c, hierna laten rusten en Vlak voor het aansnijden meten dat ie 54c is. (Dus niet koud)

Wel een punt is dat ik lees dat inderdaad het korstje zachter wordt onder alu folie.

Goed excuus om eens te gaan testen.
 
Hm, interessant… ik laat steaks ook rusten na de bereiding, maar het koelt inderdaad rap af. Zonde. Volgende keer maar eens anders doen.
 
Mooie ribeye geworden Peter, ook heerlijke bijgerechten en een glaasje 🍷 lust ik ook, dit is smullen geweest 🥰
 
Ziet er erg lekker uit en je vlees op meten met een schuifmaat is wel heel appart. :giggle:
 
Prachtig gedaan Peter, dat had ik dolgraag geproefd!
 
Ziet er erg lekker uit en je vlees op meten met een schuifmaat is wel heel appart. :giggle:
Haha, krijgje als je het gereedschap mee naar huis neemt
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Mooi gedaan Peter, ziet er heerlijk uit van mij mag hij roder maar dat is een kwestie van smaak.
Alleen dat rusten begrijp ik niks van waarom willen alle mensen dit laten rusten?
Degene die dit fabel heeft verzonnen moeten ze opsluiten, niet meer doen.;)
Je vlees is al niet te warm en dan laat je het gewoon weer 10 minuten koud worden, zonde en nergens voor nodig
Dat je dat bij PP doet of Brisket, OK, maar die zijn gloeiend heet.
Na een gesprekje met de Hanos slager, die mij uitlegde dat je het het mooist kan zien dat , als je het vlees van de bbq afhaalt , je de thermometer kan laten zitten, dan zie je ook de temp een graadje of 1,5 a 2 oplopen.

Als de temp dan 1 graad zakt, dan trekken de sappen zich terug etc... vind het een erg interessante theorie in ieder geval.

Bedankt voor de info.

On topic. Vlees ziet er erg lekker uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Lekker stuk vlees en ziet er goed sappig uit! Had wel stukje willen proberen zeker met die rub.
 
Terug
Bovenaan Onderaan