BasBQ
Beef en Steak

Reverse Mayo Sear Côte de Boeuf

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Ik was vrijdag even de voorraad kruiden aanvullen bij Beef en Steak en had voor vandaag een mooie US grainfed Côte de Boeuf van ruim een kilo meegenomen.

Deze bestrooit met NOSKOS the Steak en dit een paar uur onafgedekt in de koelkast laten intrekken. De zogenaamde salt brine.

Daarna de KJ opgestookt naar 110°C met de speksteen als één van de deflector plates zodat deze alvast lekker op kon warmen.

Côte indirect de barbecue in met een blokje eiken en kersen van rookplankje. En langzaam naar de 47°C gebracht.

De KJ klaar gemaakt voor het “directe” deel, de eind sear op de speksteen. Door de speksteen als deflector te gebruiken was hij 325°C. Perfect om te searen.

Dit keer de mayo sear gedaan. Dus steak insmeren met mayonaise voor een nog mooier korstje.

Als de buitenkant mooi bruin is is je steak klaar. Rusten hoeft niet omdat je hem langzaam op temperatuur hebt gebracht.

Dus aansnijden, wat Maldon zoutvlokken erover en aanvallen.

41C8EC54-5E51-4532-9802-39D25C7058C7.jpeg


3D3691C8-E990-4134-AE66-B9F70EC1E03F.jpeg


B79463CA-26AF-48C5-B547-6D753DAFB185.jpeg


CA9FC1D3-BC5E-4EC6-912B-38DE90411D2F.jpeg


8FD0733B-6A77-43BF-81B3-ED5602C832CC.jpeg


8AC87744-B99A-4E36-A250-8FFAEF8A6E72.jpeg
 
Wat een prachtig mooi vlees, zeg. Dat ziet er gruwelijk lekker uit.👌
 
Watertanden


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lekker hoor.

Die speksteen wordt goed gebruikt in huize noskos.
 
Lijkt zo tegenstrijdig, een duur stuk vlees en mayo. Maar logisch nadenkend is mayo 80% olie.
Even zo maar een vraag. Heb jij een hele gelukkige buurman/buurvrouw? 😆
Dit is de tweede buur op rij die vegetarisch is. Maar er zijn vaste eters die dit kunnen waarderen dus op komt het wel 😁
 
WoW wat een crust!!!! Dat gietijzeren rooster kan naar de stort.
 
Man man die lust ik ook wel , 😋.
Een goed flesje bier er bij en klaar 😁
 
Wauw. Mooie korst, vol van gekaramelisseerde, smaak ziet er voortreffelijk uit.
 
Wauw, heerlijk! 😋 zit ik hier met gietijzeren roosters en een plancha..
 
Man man man
Alles aan de kant en alleen voor het vlees gaan.
Daarvoor gaan waarschijnlijk zelfs de buren hun vegetarische principes voor opzij zetten. 😂
 
Zo schuif maar door. Die sear met mayo doe ik altijd stiekem. Als ik met mayo in de buurt van vlees kom haakt ze af. Tenzij ik het niet vertel. Dan is het heerlijk 😁
 
Heerlijk noskos. Veel verschil tussen de steen en gietijzer?
De speksteen kun je voor het eerste deel als deflector gebruiken. En omdat hij dichter op het vuur zit is hij eigenlijk gelijk gebruiksklaar voor de eind sear. Bij mijn plancha moet ik dingen eerst weer opstoken. Bij een gietijzeren rooster eigenlijk ook. Dus er is een voordeel met de speksteen. Buiten dat ik hem later niet uit de BBQ hoef te halen uit voorzorg voor roest 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan