BasBQ
Beef en Steak

Return of the Pulled Pork

 

Just Vodka

Stoker
Berichten
321
Dit is inmiddels al weer twee weken geleden (ja, toen was ik al lid ;-) ), maar wou het toch nog even posten.

Begin dit jaar een stukje procureur gekocht van 1,5KG deze had ik in tweeën gesneden om dit als aller eerste sessie te doen op m'n toen nog nieuwe Kamado Joe Big Joe 3. Ik dacht laat ik niet gelijk een te groot stuk doen wat ik mogelijk kan verpesten en we zijn toch maar met z'n tweeen dus 750gram is wel genoeg.

Het tweede stuk van zo'n 750 gram wat ik dus nog over had is in deze sessie aan de beurt.
Maar deze keer ook wat nieuws, de Fireboard 2 Drive met BBR Guru Pit Viper fan. Deze aangeschaft zodat ik ook op (thuis)werk dagen met veel meetings gerust een low & slow kan doen.

De rub die ik heb gemaakt de avond ervoor is losjes gebaseerd op de "Basis Barbecue Rub" van Noskos z'n blog. Alleen heb ik voor wat meer pit iets meer zwarte peper en dubbele hoeveelheid cayenne peper gebruikt. Wat ook prima uit kwam.

Ochtends vroeg de Big Joe 3 opgestookt tot 120 en er een blokje hickory en een blokje kersenhout op gegooid.
Fireboard en pit viper aangesloten, zowel een probe van de Fireboard als Meater+ in het vlees om te kijken wat de verschillen zijn.

1629798895411.png


Hierna gaan werken en tijdens werk natuurlijk af en toe even kijken in de apps van Fireboard en Meater. Na uurtje of drie toch nog even deksel geopend:
1629799000724.png


Gezien het temperatuurverloop van het vlees besloten om het niet in te pakken. Waarschijnlijk door de grootte van het vlees geen last stall/plateu.
Uiteindelijk heb ik met de Fireboard app tijdens een meeting de temperatuur van de bbq laten zakken naar 100 graden om te zorgen dat het vlees niet te vroeg gaar zou zijn.

Zo'n 7 uur in de sessie was het vlees rond de 90 graden ben ik eens gaan prikken in het vlees om te kijken hoe mals het was.
1629799227122.png


Uiteindelijk met 94 graden toen het mals genoeg voelde besloten om het vlees in te pakken en te laten rusten.

Beetje Noskos BBQ saus met wat extra tabasco opgewarmd in een pannetje, warme Italiaanse bollen uit de oven met dit als resultaat :
1629799646697.png


Alles bij elkaar erg blij. Goed en smakelijk resultaat. Maar ook dat een bbq controller handig is op een werkdag en wat extra rust geeft.
Fireboard 2 met de pit viper hebben de temperatuur binnen 1,1 graad bizar nauwkeurig weten te houden (de schommelingen tijdens en kort na deksel openen niet mee gerekend natuurlijk). Met nauwkeurigheid van 10 graden was ik al blij geweest.

Inmiddels heb ik een 2,3KG Boston Butt in de vriezer voor de volgende broodjes.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijke broodjes. Het is wel bijna misdadig om zo weinig vlees op zo’n joekel van een kamado te leggen 😉.
Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Heerlijke broodjes. Het is wel bijna misdadig om zo weinig vlees op zo’n joekel van een kamado te leggen 😉.
Gefeliciteerd met je Knorretje.
Dank je, en helemaal mee eens. Daarom moest ik ook even moed verzamelen voor ik dit poste ;)
De foto's met slechts 3 worstjes erop zal ik ook maar niet plaatsen 🤫
 
Haha ik moest lachen toen ik dat stukje op de Big joe zag. 😂
Even naar boven gescrolled.. "Het was toch 1,5 kilo?"
En daarna zag ik pas dat het een big joe betrof. Haha wat een joekel van een grill.

Volgende keer mooie grote stukken pakken, als je dan toch de hele ketel warmsteekt...
Ziet er in ieder geval geslaagd uit.
 
Ik lees het als de helft van 1,5kg.

Maakt die big joe niet minder indrukwekkend natuurlijk!
 
Er kunnen er wel 3 van 2,5 kg op.......
Heb zelf nu ook voor het eerst voorraad gemaakt en dat voelt goed.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Er ligt al een 2,3kg Boston butt in de vriezer.
Binnenkort zullen er ook iets van 4 rib racks tegelijk op liggen.

Maar voornaamste reden om voor de big joe te gaan ipv de classic is dat ik veel gebruik maak van de "devide and conquer" waarbij ik de ene helft inricht met het rek hoog met heat deflector eronder en de andere helft met het rek laag of soapstone laag voor reverse sear. Dan hoef ik niet halverwege de boel om te bouwen voor het searen op hoge temperatuur.
Met de classic wordt het met 4 grotere steaks toch wel wat passen en meten op een half rooster.

En een comment wat ik ergens gelezen had was: "Sometimes I do hear people wondering if they should have bought the Big Joe instead of the Classic? But I never hear people with the Big Joe saying they should have bought the smaller ome."
 
Laatst bewerkt:
Eens. Het is meestal gemak / een stukje luxe
Maar eenmaal gewend wil je niet meer terug.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooie pork gemaakt
Gelukkig heb je ingezoomd met de foto’s maken, moest anders zoeken 😉👍🏻
 
Moet even goed kijken waar je PP lag op dat mega rooster 😉 Maar toch een mooie run om je nieuwe Q te leren kennen.
Ziet er iig goed uit, jullie hebben goed gegeten zo te zien.
Nogmaals gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan