BasBQ
Beef en Steak

Restaurantwaardige pizza's (vind ik zelf ;))

NielsNH

Vuurmaker
Berichten
77
Na het probeersel met de 'fake' shortribs op zaterdag, was het zondag tijd om mijn oude Weber nog eens aan het werk te zetten. Deze wordt voornamelijk nog gebruikt voor koud roken en voor het bakken van pizza's. Voor dit laatste heb ik het een en ander aangepast, want een Ooni vond ik wat te duur. Wat je al niet kan doen met wat plaatstaal en bouten en moeren. :D

FD32D02E-4355-4B35-9B6F-9CE4D05596F3_1_105_c.jpeg


Daags voordien eerst een poolish gemaakt die voor +/- 24u de koelkast in mocht. Het resultaat was een zeer luchtig deeg.

06EC6BA1-B64B-4A99-995B-674C79AF4BB2_1_105_c.jpeg


Daarna nog de rest van de bloem en zout erbij en kneden maar!

C0FDBC1D-867E-44AD-A2E6-267D116502B8_1_105_c.jpeg


Na een korte rusttijd in porties verdeeld en in de rijsbak eerst nog een uur op kamertemperatuur laten rijzen en daarna opnieuw voor 3 uur in de koelkast.

2EA71F4B-9C1C-4B5B-8921-69DBE447177B_1_105_c.jpeg


Daarna was het eindelijk tijd om te bakken. De Weber opgestookt tot ongeveer 450°C en de vuurvaste steen er in. Het resultaat was echt van restaurantkwaliteit in mijn ogen. Het deeg was knapperig en luchtig tegelijk en per pizza had ik misschien maar een minuut of 2 nodig. Heerlijk!

D4DC1038-9BF2-4485-A1F2-39B4C2ACCEFC_1_105_c.jpeg


43E95B8D-B451-44A0-A7FD-141E99454131_1_105_c.jpeg


467EA722-4A17-491A-8006-0368C26CA3C2_1_105_c.jpeg


7784B1E1-BA32-446A-A627-49C0382CE7DB_1_105_c.jpeg


Tot de volgende!

Niels
 
Zo dat ziet er goed uit. dat zal gesmaakt hebben!

Vraagje, gooi je de hele weber vol met kolen of alleen de randen?
 
Altijd fijn als je handig bent. Zien er zeker goed en lekker uit de pizza's. En flink opgestookt 450 graden
 
Die ziet er zeker goed uit!

Doe je ook bezorgen in Brabant?
 
Gaaf hoor, loop ook al een tijd met het idee om een dergelijke ring te maken. Wellicht een met open vak (pizza) en zonder (dekselverhoger), of een combi, al is dat lastig luchtdicht maken. Ziet er pico bello uit.
 
Ziet er erg mooi uit, dat moet gesmaakt hebben!

Vraagje: je zegt dat je het deeg eerst op kamertemperatuur laat rijzen en daarna nog 3u in de koelkast. Waarom deze volgorde? Is het deeg dan niet erg stug om tot pizza te vormen door de lage temperatuur?
 
Ziet er top uit 👌👌👌
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Prachtig! Mooi gerezen rand en heerlijke Leopard spots
 
Ik twijfel of ze van restaurant kwaliteit zijn.
Ik, als onafhankelijke pizza tester, bied mezelf belangeloos aan om je pizza's te beoordelen.
 
Zo dat ziet er goed uit. dat zal gesmaakt hebben!

Vraagje, gooi je de hele weber vol met kolen of alleen de randen?
Dt heb ik dus niet duidelijk uitgelegd. 😅 Ik stook aan de achterkant van de bbq, waar je de vlammen ziet, met pure houtblokken. Dus niet met houtskool. Hierdoor creëer je een soort houtoven-effect waardoor de warmte over de pizza naar buiten wordt geduwd langs de opening vooraan.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er erg mooi uit, dat moet gesmaakt hebben!

Vraagje: je zegt dat je het deeg eerst op kamertemperatuur laat rijzen en daarna nog 3u in de koelkast. Waarom deze volgorde? Is het deeg dan niet erg stug om tot pizza te vormen door de lage temperatuur?
Ter verduidelijking. Voor ik het deeg ook effectief vorm, ligt het al opnieuw een half uurtje uit. Dus vorm ik ze niet meteen als ze koud zijn. Het recept heb ik van de Youtuber Vito Iacopelli. Die maakt in mijn ogen zeer heldere en leuke filmpjes. Het Italiaanse egocentrisme moet je er wel even bijnemen. 😅
 
Zo, die zien er goed uit. Vooral gaaf hoe je dit gedaan hebt naar een ombouw tot pizza oven. Kan ik al bestellen?
 
Mooie setup. En zo te zien werkt het prima. Pizza’s zien er goed uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan