BasBQ
Beef en Steak

Rendang daging sapi uit de DO, met bijlages.

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Rendang van rund heb ik al vele malen in de oven gemaakt. Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en op basis van een aangepast recept de rendang in de DO gemaakt. Helaas zijn diverse foto's onscherp of door mij niet publicatie waardig bevonden. (oa tgv rook, damp en zon)

1,5 kg runderriblappen. Deze vrijdag avond gekruid met een mengsel van gelijke delen knoflookpoeder, gemberpoeder, djintan (komijn) en koenjit (kurkuma) met een 1/2 deel ketoembar (koriander). Vervolgens nog een nachtje afgedekt in de koelkast laten staan.
Gistermorgen de boemboe gemaakt. Dit op basis van een recept wat ik al eerder uit diverse items heb samengesteld, al of niet ivm verkrijgbaarheid.

IMG_4425.JPG


Rond 11h de W47 klaar gemaakt voor het roken van de riblappen. Dome temp. 140 C. 1h gerookt met snippers hickory. na 30' gedraaid. Q is net te klein :unsure:
Na 1h de stukken vlees er van afgehaald en in stukken van 3x4 cm gesneden. Harde bindweefseldelen eruit verwijderd.

IMG_4428.jpg
IMG_4429.JPG
IMG_4431.jpg


In de tijd dat het vlees lag te roken de W57 klaar gemaakt om de boemboe te bakken. De DO met wat olie erin verhit tot een temp van 180C. Boemboe erin en goed doorroeren. Bakt snel aan. Geweldige reuk. Heel goed voor een verkoudheid. . :ROFLMAO:
Vervolgens het vlees in porties erin en nog goed doorbakken en doorroeren met de boemboe. Daarna laurier, citroengras, runderbouillonblokje en twee pakjes kokosmelk erbij. Met goed roeren weer aan de kook gebracht. Is intussen al 13.00. Ben al weer wat laat.


IMG_4430.jpg
IMG_4433.jpg

Als alles kookt de DO op het boven rooster geplaatst. En dan, poppetje gezien en kastje dicht. Dacht ik....:cry:
Helaas een fout gemaakt met het omgaan van de DO tussen kolenrooster en vleesrooster. Om eoa reden zijn de briketten in de kolenmand niet goed in de fik gekomen. Na 45' in moeten grijpen en met een verfbrander eea opnieuw in de hens gezet. Temp in de DO was gezakt naar 65 C. Hele handel weer aan de kook gebracht. Om 14.00 weer terug op spec.

IMG_4434.jpg

Nu komt de tijd van wat rommel opruimen, nasi kunjit goreng maken, biertje drinken, nog een biertje drinken, en ieder uur ff in de ketel roeren. temp in de ketel schommelt tussen de 90 C en 100 C.
Om 16.30 is het vlees tamelijk mals aan het worden en valt langzaam uit elkaar. Deksel eraf en verder in laten koken.

IMG_4436.jpg

Onder tussen de andere Q klaar gemaakt voor twee bijgerechtjes.
- sticky kipkluifjes in 5 kruidenpoeder en geglazeerd met gember siroop
- scherpe sambal frietjes (sambal goreng kentang)

IMG_4437.jpg
IMG_4438.jpg


Tja en dan is alles om 18.00 gelijktijdig klaar. Helaas geen foto van de rendang in de DO. Deze is onscherp.
Wel een foto van het bordje.

IMG_4443.jpg

Beoordeling:
- nasi kunjit goreng. Neutrale smaken.
- Rendang stevig van smaak, licht scherp en niet overheersende kruiding. Niet overheersend. Vlees lekker mals. Had nog wat verder in mogen drogen
- De kipkluifjes. lekker zoetig. afwisseling tov de rendang en de frietjes.
- Frietjes. Lekker scherp, maar goed te doen.

Bedankt voor het lezen.
Indien er belangstelling is voor het gevolgde recept dan wil ik dat wel delen.

IMG_4444.jpg
 
Wauw ! Dat is pas echt koken op de bbq ! GEWELDIG !
niks mis met de foto’s hoor (y)
hele goede reportage geworden, complimenten !
Wat zal het bij jou in de straat een lekkere geur zijn geweest.
En volgens mij ook erg lekker gesmaakt ! Top

echt een volwaardige maaltijd
 
Ziet er weer goed uit Peter, en recepten zijn altijd welkom;)
 
Ziet er weer goed uit Peter, en recepten zijn altijd welkom;)
Dag Ewald, ga ik doen. Wil je scan hebben (doktershandschrift) of netjes getyped ?
 
Wat een heerlijk gerecht is dit toch.
 
Chapeau Peter! Altijd als ik zie dat jij een Indisch stoofpotje maakt dan heb ik enorm veel zin om het topic te lezen :)
Een recept is zeker welkom!
 
Vind de foto’s duidelijk genoeg hoor, had maar een bordje doorgeschoven
 
Oh wow, wat een zalig bordje is dat geworden zeg, echt super! Die sambal frietjes, zijn dat gewoon frietjes die he koopt als chippies maar dan opgewarmd in de sambal? Het ziet er echt zalig uit zo!
 
Oh wow, wat een zalig bordje is dat geworden zeg, echt super! Die sambal frietjes, zijn dat gewoon frietjes die he koopt als chippies maar dan opgewarmd in de sambal? Het ziet er echt zalig uit zo!
Bijna. Er staan wat mogelijke recepten op internet.
Ik maak altijd een mix van ketjap manis, sambal, olie, gesnipperde ui, gehakte knoflook. Dit roerbakken en dan de gezouten chips frietjes erin en dan droogbakken.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er lekker uit, kom maar door met de receptuur! ;) Lekker
 
wauw!!!!!
Nu wil ik dit ook.
Wat een heerlijk bord eten.
Dank voor het delen. Je heb mijn todo weer wat langer gemaakt :rolleyes:
 
Wat een heerlijk gerecht weer Peter. Ook voor mij zijn de receptjes welkom. Zou dit graag eens willen proberen. Anders wil ik alvast een bordje reserveren voor de volgende keer!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Peter. Natuurlijk willen we de recepten en alle details Dit is z’n beetje het beste wat uit de DO kan komen. Heerlijk met dat vleugje rook er bij. Geweldig. Ook die frietjes vind ik interessant. Die wil ik ook nog eens gaan maken. Water loopt me in de mond. Top
 
Peter. Natuurlijk willen we de recepten en alle details Dit is z’n beetje het beste wat uit de DO kan komen. Heerlijk met dat vleugje rook er bij. Geweldig. Ook die frietjes vind ik interessant. Die wil ik ook nog eens gaan maken. Water loopt me in de mond. Top
Ha Bram. Voor de frietjes ff googlen op Sambal Goreng Kentang. Staan diverse voorbeelden van.
 
Voor alle liefhebbers heb ik het door mij gebruikte recept geplaatst in de map "Nederlandse Ovens"
 
Voor alle liefhebbers heb ik het door mij gebruikte recept geplaatst in de map "Nederlandse Ovens"
top ! opgeslagen bij favorieten en ga het zeker een keer maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan