BasBQ
Beef en Steak

RedFox project hitteschild voor "low and slow"

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Na het lezen van diverse topics op de forums heb ik besloten om dit projectje in te zetten.
Het doel is om low and slow op de OTP57 op een aanvaardbare manier te kunnen realiseren en beheersbaar tussen 110-130 C te kunnen blijven.
De temperatuur controle van een WSM of keramische Q is uiteraard beter, toch wil ik dit concept testen voor ik eventueel besluit tot aankoop van iets naast de OTP57.
Met wat karton,een schaar en en aluminium folie heb ik een model gemaakt.
Een bevriende relatie kan ik de "mal" geven en zorgt voor een uitvoering in RVS (2-3 mm).
Deze constructie zal het kolenrooster voor 75% afdekken en door de opstaande kant tevens voorkomen dat het vlees door directe straling wordt bereikt.
Ben benieuwd wat het effect op deze manier zal zijn.
Ik zal over het verdere verloop weer in dit draadje berichten....

shield1_zps6a513433.jpg

shield2_zps41f80310.jpg

shield3_zpsd72222bf.jpg

shield5_zps2c22e4a6.jpg

shield6_zps9d9a34a0.jpg


 
Ik heb met de opstaande kant iets minder dan 1 cm ruimte onder het rooster gehouden, maar de briketten hebben in ieder geval geen direct "oog-contact" met het vlees straks...
 
hmm, klinkt best handig als je dit zo in een rvs plaat hebt. Heb je je Q heel wat sneller klaar dan als je alles met aluminium folie in moet pakken.
 
Ziet er goed uit, ben benieuwd naar je "eerste run"
 
Prima idee!!!! Ben benieuwd
 
Zoiets bestaat al en ziet er iets anders uit qua design al kan ik niet zo heel snel op de naam komen.
Heb ergens een schets staan van iemand.

Was het nou de smokenator? Zou zomaar kunnen.
 
Mooi idee. De Smokenator is ook iets dergelijks alleen is dat een in een hoek gebogen plaat die over debriketten gaat met daarbij drie gaten, een voor een waterbakje en twee om briketten toe te voegen en of rookhout.
 
http://www.smokenator.com/

Toch vind ik het idee/ontwerp van RedFox wel interessant, omdat hij ook het onder-rooster helemaal afdekt. Wat waarschijnlijk de temperatuurcontrole een stuk makkelijker maakt. Ik ben benieuwd naar de testresultaten!
 
dit gaat een sucses worden RF.

ffn meedenken:
kan je vriend ook rvs lassen??
t staande deel scharnierbaar maken geeft meer mogelijkheden.
of dat deel helemaal los verplaatsbaar hangend aan t rooster.
en dat stuk uit t rooster slijpen misschien om kolen weghale of te vullen

mn wga rooster heb ik zelf in 3en gedeeld.
kan ik schuiven met t vuurkofje en meerde plaatsen voor hitteschild.
 
Deze opstelling maakte ik vroeger ook altijd met mijn OTG.
Ik deed er nog een baksteen bij, in alu folie gewikkeld, om als buffer te dienen (net zoals een waterpan/ zand/ terracotta schaal in een WSM.
Deze zette ik dan tegen het opstaande gedeelte, vlak bij de kooltjes.

Mij ging het ook idd om te temperatuur beter te rgelen.
Nu moet het langs de kooltjes, en heb je zo goed als geen valse lucht in de ketel.

Mac
 
@Mac, ik zal jouw idee van de ingepakte baksteen ook meenemen als mijn RVS omgezette plaat klaar is binnenkort.
De verschillen van "met of zonder" zullen dan al of niet zijn vast te stellen.
Dank voor de bijdrage Marcel!
@AV, scharnierbaar is momenteel even nog geen optie, ik ga de plaat uit RVS laten stansen/laser snijden en dan op de kantbank laten omzetten.
Zodra de resultaten bekend zijn eventueel andere uitvoering.
 
Je kan ook denken als de onderkant niet afgedekt is gaat er nog minder lucht langs de kolen en kun je makkelijker een lagere temperatuur halen... Zit gewoon even hardop te denken hoor ;)
 
ja Dennis, dat klopt, maar in de door mij gekozen constructie kan de lucht alleen maar langs en via de cocos briketten binnen komen en verlaat de dome via de deksel van de OTP, waarbij ik deze uitgang op 180 graden ten opzichte van de plaats van de briketten heb.....
 
Ik doe het ook altijd op deze manier op de OTP. (bodem en muurtje tussen kolen maken van alu folie).
Werkt wel redelijk. Alleen de schuuf goedinstellen is lastg.
De opening doe ik ook altijd aan de overgestelde zijde van de kolen zodat de trek mooi langs het vlees heen gaat.
 
Dit is idd ook de opstelling die ik in mijn OTP 67 heb, maar dan met alufolie op het kolenrooster en bakstenen verpakt in alufolie als hitteschild. Neem aan dat deze manier al heel lang bestaat maar ik heb het iig van de BlueSmoke website.

Juist doordat je bijna geen valse lucht hebt en de lucht alleen via het open kolen/briketten deel loopt, kan je m.i. de temperatuur veel beter regelen.

Door de onderste luchtgaten dan heel erg te knijpen (opening rond de 1mm), kan je dan toch een redelijk lage temperatuur in een OTP krijgen. Mij lukt het hiermee om langdurig de temp tussen de 100-110 graden te krijgen.

Ben dus erg benieuwd naar dit projectje. Scheelt een hoop inpakwerk als er een kant & klaar RVS inzetstuk beschikbaar is.
 
Een vriend van mij heeft ook zo'n Rvs constructie gemaakt voor zijn OTP47.
Hij heeft de 2 losse delen met popnagels aan elkaar bevestigt. 

Hij is er erg tevreden over deze setup 
Zelf werk ik nog steeds met meters alu folie en ingepakte baksteen.
 
om het afgedichte deel van het kolenrooster aan de rand nog meer af te sluiten dan straks al het geval zal zijn, is mogelijk het rondom leggen een stuk kachel glasvezelkoord nog een optie.
@DanBras, hoe lang kun jij de OTP op 100-110 graden houden? En hoe vaak moet je bijvullen als je PP maakt, ervan uitgaande dat je volgens de minion methode werkt?
vandaag nog een dagje vrij i.v.m. carnaval en verjaardag van de vrouw, vanmiddag de OTP weer vies maken met zalm op red cedar wood  :)
 
Dit gaat perfect werken.

Want als ik de Q aanzet en de kolen in het zijstukje zet dan pak ik de rest in zoals jij gemaakt hebt van karton/allufolie.
Dat ik er zelf niet aan gedacht heb... Dom, Dom, Dom, hehehe

Gaat top werken zie ik nu al... niks anders als inpakken met allu, ja een stuk steviger en ook een stuk makkelijker plaatsen :D
 
PP heb ik nog nooit op deze lage temperatuur gemaakt en zelf gebruik ik daarvoor tussen de 130-150 graden. Dan is de PP bij mij na 8-9 uur klaar.

Op 100-110 heb ik nog geen hele lange sessies gehouden en de langste sessie voor mij is 3-4 uur geweest. En toen was pas iets meer dan de helft van de briketten gebruikt. Ik gebruik deze setup wel met mijn OTP 67, dus die heeft een flinke kolenbak.

Moet er wel bij zeggen dat het erg windgevoelig is. Doordat je de luchtstroom direct door het kolendeel laat gaan, is een stevig briesje bij mij genoeg om de temperatuur meteen richting 140-150 graden te sturen. En dan heb ik het onderste rooster max. 1mm open staan. Een beschut plekje tegen de wind is dus geen overbodige luxe met deze setup.
 
Terug
Bovenaan Onderaan