BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork: ook ik wil graag een big

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Een kwartier geleden heb ik een mooi stuk procureur op mijn BGE gelegd. Het is de bedoeling dat we er morgenavond van kunnen eten: de kleine is jarig en een bak PP wordt dan altijd enorm gewaardeerd. Ik heb een stuk van 3,0kg dus verwacht zo'n 18 uur onderweg te zijn. Eventueel gaan we het proces versnellen met alufolie, maar als t niet hoeft, dan mag het vlees zelf zijn weg vinden.

589f3c68-b05d-3591.jpg


Vleestemperatuur 7 graden
BBQtemperatuur 104 graden

O ja, die big die ik wil verdienen slaat uiteraard op het icoontje in de kantlijn.
 
Ik wens je heel veel succes! Ga je vannacht slapen, of blijf je ernaast zitten? Gebruik je een hulpmiddel zoals Digi-Q, of zoiets?
 
Succes ermee, volgens mij gaat dit helemaal goed komen.
 
Succes met je knorretje!
 
Ik kijk de komende uren aan hoe stabiel mijn temperatuur blijft en dan beslis ik of ik de wekker zet. Ik heb me laten vertellen dat mijn Big Green Egg uren stabiel moet kunnen blijven, beter dan mijn WSM voorheen. We'll see...
 
Succes en gefeliciteerd met de kleine
 
succes Coelho, maak ons gek met foto's en grafieken morgen  :)
 
Ik zal tussendoor wat updates plaatsen. De eerste foto zal morgen pas zijn, ik wil tenslotte koken ;-)

Na 1 uur
Vleestemperatuur 26 graden
BBQtemperatuur 104 graden
 
Na 2 uur was de temp iets gezakt, dus ik heb het daisy wheel wat verder open gezet. Ik vind het nog wel lastig te bepalen of ik bij de BGE dit soort correcties alleen boven, onder of toch bij allebei de schuiven moet doen. Bij de Webers bleef je gewoon altijd van de deksel af.

Na 2 uur
Vleestemperatuur 52 graden
BBQtemperatuur 96 graden
 
Na 3 uur
Vleestemperatuur 58 graden
BBQ temperatuur 115 graden

Wekker staat om 4.30, daarna 8.00. Welterusten!
 
Na na 6.5 uur
Vleestemperatuur 75 graden
BBQtemperatuur 107 graden

Ik heb voor de eerste keer gesprayd met appelsap en zie over een uurtje of drie wel weer hoe het gaat!

 
We zijn er weer :)
Helaas was de temp iets te ver gestegen. Ook heb ik geen idee of er al een plateau is geweest. We zien het de komende uren wel. Overigens wijst de ovenprobe structureel 20 graden minder aan dan de thermometer in de deksel. Ik heb gisteren de foodprobe nog getest in kokend water. De ovenprobe is de achterkant van deze pin.

Na 10 uren
Vleestemperatuur 84 graden
BBQtemperatuur 140 graden
 
Wat je kunt doen, als je klaar bent met deze sessie, is de domethermometer van de BGE eruit halen en in kokend water houden. Deze kun je namelijk kalibreren.
 
Dat heb ik recent nog gedaan. Waar ik meer aam twijfel is de achterkant van mijn outdoorchef. En zou het niet zo kunnen zijn dat het hoger in de koepel warmer is dan midden boven de platesetter?

Na 12 uur
Vleestemperatuur 80 graden
BBQtemperatuur 107 graden
 
coelho zei:
Dat heb ik recent nog gedaan. Waar ik meer aam twijfel is de achterkant van mijn outdoorchef. En zou het niet zo kunnen zijn dat het hoger in de koepel warmer is dan midden boven de platesetter?

Na 12 uur
Vleestemperatuur 80 graden
BBQtemperatuur 107 graden

Dat is absoluut zo, die 20 graden verschil tussen dome en grate vallen me nog mee. Volgens mij heb ik bij mijn OTP 57 wel grotere verschillen gezien tussen de thermometer in het deksel en een thermometer met een sensor op het rooster.
 
Terug
Bovenaan Onderaan