BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork in Ierland

 
 
 

Derooie

Stoker
Berichten
262
Lang geleden dat ik iets heb gepost, maar ben nog steeds fanatiek aan het BBQen :)

Momenteel ben ik weekje bij een vriend van me in Ierland die ik ook behoorlijk enthousiast heb gekregen voor de Q. Mede denk ik omdat hij eerder in NL lekkere dingen heeft kunnen eten.

Omdat een smoker net beetje buiten de prijs viel, en lastig te verkrijgen is, hebben we een 57cm weber aangeschaft. Tot nu toe 5 dagen achter elkaar lunch en diner voor de hele fam (8 fam totaal) gemaakt op de Q. Vandaag de pulled pork. Zaterdag al bij slager geweest voor een nek of schouder van het varken, maar hier zat wat levertijd op. Gisteren mochten we deze komen ophalen.

Gezien hoe makkelijk het in NL tegenwoordig is om alle BBQ tools die je nodig hebt te kopen was mijn verwachting dat dat hier ook wel zou lukken. Maar helaas. Een fatsoenlijke injector of mooie zak houtskool is niet gelukt. Bestellen kan uiteraard maar de leverzekerheid schijnt vrij laag te zijn, dus we hebben maar wat ge?mproviseerd. Een turkey stuffer (baster) met naald kunnen vinden als injectie gereedschap en Weber houtskool (kleine zakjes).

Gisteren de PP voorbereid vanochtend vroeg op de Q. Jammer dat het vandaag echt Iers weer is, alle vorige dagen zon en warm, maar nu regen en koud.

Omdat we beide geen ervaring hebben met lange sessies op een normale Q hebben we besloten docht in de buurt te blijven en hiervoor een opstelling bedacht.

Koffie, BBQ in de buurt en op de laptop BBQ Pitmasters. Sessie verloopt voorspoedig ook al bevriezen we hier zowat. Maar een beetje BBQ liefhebber neemt dat voor lief.

IMG_1350_zpscdotincu.jpg
 
Leuk hoor, succes met de sessie
 
Een hele uitdaging, maar stoer dat jullie hem aangaan! Succes!
 
Succes!
 
Om 09.00 erop gegaan en om 20.00u eraf. Vond het best lange run voor 2,5 kilo. De temperatuur op de weber stond continu op 120. Eigenlijk schommelde hij wel wat tussen 110 en 130, maar grotendeels bijna 120. Denk dat we hem even hadden moeten ijken.

Resultaat was qua smaak heerlijk, vond wel dat hij net iets minder mals was dan gewend.

Al met al geslaagde, en zeer koude sessie, zaten continu naast de Q.

Gelukkig viel het in de smaak bij de familie. Nu nog even zoeken naar mogelijkheden om wanneer ik er niet ben en we niet beide vakantie hebben het nogmaals te maken. Ik denk dat er in Ierland ook een DIY projectje gaat starten ;)
 
Ja inderdaad, vergeten foto te plaatsen van het vlees, bijdeze:

IMG_1353_zpswmf8iwpj.jpg


IMG_1355_zpslhwv4aac.jpg


Vond het serieus nog best lastig in gewone weber. Veel lucht aanpassen en vaak kooltjes bijvullen. Maar ja ook dat moet je leren als je de luxe van een keramische BBQ gewend bent toch?

Smaak was oke. Opzich wel goed, maar was niet helemaal tevreden. Kan gelegen hebben aan bereiding, maar ook mogelijk aan vlees. Was bijzondere slager. Moest eerst bestellen en kan pas 3,5 dagen later ophalen. Toen ik vroeg wat ik had precies was antwoord. Its pork meat! Goed.....

Maar mijn vrienden en zijn kids waren nooit verder gekomen dan op hun gas bbq wat maken en vonden dit een groot succes. En daar gaat het om.
 
Terug
Bovenaan Onderaan