Het heeft even geduurd... Helaas was de afzuigmotor niet goed (PWM aangestuurd, wilde de 3 standenmotor hebben). Na het weer uit- en inbouwen direct getest door het roken van een heerlijke hertenbiefstuk (bovenbil) en kan zeggen dat de afzuiging z'n werk best goed doet! Kan helaas geen videos uploaden, maar ik zal proberen een url te genereren met het filmpje erin...
Alleen bij het opstarten komt er veel rook vrij en dat gaat ook wel deels langs de kap. Maar het meeste daarvan blijft toch onder het afdak hangen en wordt naderhand nog afgevoerd. De buren hebben uiteraard alle ramen dicht met dit weer, dus nadat ik ze vroeg of ze last hadden, wisten ze niet eens dat ik dit weekend al 2x geBBQd had. P.S. het moet nog netjes dicht gebouwd worden, dus let a.u.b. niet op alle kabels en afgeplakte bebuizing
Nog wel wat ruimte voor verbetering.. Ik zal eens een test uitvoeren door de afzuigkap te verlengen met een aantal platen of de motor goed z'n werk doet. Mocht dat zo zijn, dan moet ik iets voor die kap gaan verzinnen. Mocht het niet zo zijn, dan is de motor niet krachtig genoeg... De praktijk zal het leren
Al met al, een heerlijk hoekje voor mezelf waarin ik mij helemaal kan uitleven. Als je benieuwd bent naar het recept van de hertenbiefstuk, in het kort: nachtje in bouillon (knoflook, rozemarijn, ketjap manis, worcester, palm suiker, peper, zout) en na goed droog maken een laagje peper + heel klein beetje zout voor de buitenkant. Dit op 110 graden ongeveer 1-1,5 uur laten garen tot een kern van 54 celsius. Vervolgens inpakken in folie en 20-25 min laten rusten. En dan heb je een bó-ter-zacht stukje wild, echt verrukkelijk. Heb zelden zo'n lekkere steak gehad. Goed te combineren met gekarameliseerde pastinaak / wortel en aardappels in de oven (the British Sunday roast
)