BasBQ
Beef en Steak

Procureur 1 kg pulled pork

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
In de categorie stomme vragen......
Ik heb laatst een bij a 3 kg procureur gekocht bij de groothandel.,
Deze geportioneerd voor sateh, st Louis steak en 1kg voor PP.

Ik neem aan dat deze 1 kg minder lang op de Q ligt dan een stuk van 2 kg. Klopt dit?
Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Zal er inderdaad minder lang opleggen want hij is minder dik.

Vaak wordt aangeraden bij pulled pork om wel een stuk te nemen van minstens 2,5kg omdat anders de kans bestaat dat je een wat droog eindresultaat krijgt.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 
Zal er inderdaad minder lang opleggen want hij is minder dik.

Vaak wordt aangeraden bij pulled pork om wel een stuk te nemen van minstens 2,5kg omdat anders de kans bestaat dat je een wat droog eindresultaat krijgt.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
+1 Ik zou hem veel eerder inpakken om uitdrogen te voorkomen. Of er totaal iets anders van maken, bijvoorbeeld een procureur rollade
 
+1 Ik zou hem veel eerder inpakken om uitdrogen te voorkomen. Of er totaal iets anders van maken, bijvoorbeeld een procureur rollade
Dat is nog niet zo'n stom idee. Toevallig vorige week twee spiesbraten op basis van procureur klaar gemaakt. Deze waren open gesneden, gevuld en dichtgeknoopt.
 
@Peter64 Als jij nou eens lekker Pulled Pork maakt van dat dat stukje procureur en laat weten hoe dat bevalt. Dan kan ik mooi op jou ervaring voortborduren :D. De procureurs (eigenlijk nek karbonades) van mijn varkens waren niet zo heel groot, 0.8-1 kg per stuk. Dan weet ik in ieder geval of het de moeite waard is om een PP te maken van die stukken. Mijn advies is dan ook geheel uit eigen belang ;)

Tot nu toe heb ik altijd de procureur aan een stuk gehouden. Gegaard tot kern temperatuur van 65-72 graden. Rubje erop + kersen hout. Dit valt altijd enorm in de smaak bij iedereen. Maar dit waren meestal stukken van 2-2.5 kg
 
Ik heb een keer een kilo gemaakt maar dat werkte niet... Was gek genoeg juist te vet en was ook naar mijn idee veel te snel klaar. Heb meerdere keren grotere hoeveelheid gemaakt en dat werkt veel beter grappig genoeg.
Ook vind ik persoonlijk de Boston butt beter dan een procureur maar dat ben ik...
 
das weer eens wat anders dan pp. Ik zeg doen! ben nu al nieuwsgierig 😁
Ff bij de toko langs.

Als ik alles nog moet gaan maken dat de afgelopen 14 dgn op ditmforum de revue heeft gepasseerd, mag ik maandag as wel 6 mnd extra verlof aanvragen.
 
Mmm laat ik nu ook een procureur hebben ingeslagen met het plan rollade te maken, maar denk dat het rollade en char siu gaat worden.

 
keuzes keuzes keuzes. Het valt niet mee om bbq-er te zijn
 
Ik heb een keer een kilo gemaakt maar dat werkte niet... Was gek genoeg juist te vet en was ook naar mijn idee veel te snel klaar. Heb meerdere keren grotere hoeveelheid gemaakt en dat werkt veel beter grappig genoeg.
Ook vind ik persoonlijk de Boston butt beter dan een procureur maar dat ben ik...

Wellicht een schot voor open doel.
Maar komt dat niet doordat het juist te snel gaart. Door rustig te garen krijgt het vlees de tijd om collageen om te zetten naar een gelatineachtige stof, oftewel zacht en mals.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb een keer een kilo gemaakt maar dat werkte niet... Was gek genoeg juist te vet en was ook naar mijn idee veel te snel klaar. Heb meerdere keren grotere hoeveelheid gemaakt en dat werkt veel beter grappig genoeg.
Ook vind ik persoonlijk de Boston butt beter dan een procureur maar dat ben ik...

Zelfde ervaring met een stuk van 1,5 kilo, denk dat dat komt doordat het vet niet genoeg tijd krijgt lekker uit te ‘renderen’. Maar dat is puur giswerk.
Werken met stukken van 2,5+ gaat mij ook altijd beter af, wel heel vroeg opstaan als je gasten verwacht, of een dag van te voren maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zal er inderdaad minder lang opleggen want hij is minder dik.

Vaak wordt aangeraden bij pulled pork om wel een stuk te nemen van minstens 2,5kg omdat anders de kans bestaat dat je een wat droog eindresultaat krijgt.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

Borduur ik even voort in de category stomme vragen, helemaal off topic dat weer wel, maar wat is Tapatalk en wat kun je er mee?
 
Borduur ik even voort in de category stomme vragen, helemaal off topic dat weer wel, maar wat is Tapatalk en wat kun je er mee?
Een app op telefoon of tablet voor forums.
Gemakkelijk in gebruik als je veel gebruik maakt van bepaalde forums.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 
Ben voorstander om wat al vaker hier genoemd word de 2,5 kilo of meer aan te houden, dan zit je altijd goed.

Zelf heb ik laats meer als experiment twee verschillende bereidingswijzes van een procureur van 1 kilo uitgevoerd. Het is wel gelukt om daadwerkelijk een PP met een 1 kilo procureur te maken en zonder het te uitdrogen of in te pakken. Zelf vraag ik mij wel af of het een tweede keer er ook zo uit komt maar daar kom ik zelf op 1 manier ooit achter.

De eerste keer proberen had ik een normale wijze wat een beetje standaard is uitgevoerd met een 1 kilo en dat was net een stuiterbal. Heb niet eens de moeite genomen om er verder nog wat mee te doen.

De twee keer proberen heb ik met wat graden gespeeld om uiteindelijk een prima resultaat te krijgen en heb het deze keer ingespoten met bouillon.
  • Eerste fase: 119/120 graden voor 30 minuten.
  • Tweede fase: Daarna laten zakken en toen het op 110 graden ketel temp stond heb ik dit voor 30 minuten aangehouden.
  • Derde en laatste fase: Laten zakken naar 100 graden ketel temp en toen gewacht op een kerntemperatuur van 91 graden had.
  • Rusten: Uurtje afgedekt laten rusten

    Heb er niets aan toe hoeven te voegen aan vocht behalve het vocht van de procureur zelf.
 
@Peter Rutgers Vanwaar dit temperatuur schema?
Had de volledig tijd op 100-105 graden ook niet gewerkt?
Dat is een goede vraag, vooral omdat het in mijn hoofd uiteindelijk op die manier logisch leekt. Of het 100 procent zo werkt dat weet ik niet, daarvoor zal ik het een nog een keer moeten uittesten. Daarom gaf ik ook aan dat ik niet zeker weet of ik het resultaat voor tweede keer hetzelfde kan krijgen maar wel dat het mij gelukt is met een 1 kilo procureur voor nu (2 weken terug).

Zelf had ik 109 continue eerst in mijn hoofd maar met veel berekenen ligt het dan waarschijnlijk te lang op de barbecue waardoor het een kans zou hebben om eerder uit te drogen. Had dus zelf bedacht om eerst hoog in te zetten om het vervolgens wat af te laten zakken maar wel zodat de kerntemperatuur nog wel blijft stijgen.
 
Als we dan toch zo gaan experimenteren. Waarom niet de keteltemp op laten lopen met de kerntemp. Dus continue een vast temperatuurverschil en dus een vaste opwarms elheid. Ik kan me voorstellen dat je dan een meer gelijkmatige haring krijg door het hele stuk vlees heen. Maar het zal ongetwijfeld langer duren dus misschien meer uitdroging. Maar als je dan weer op tijd inpakt heb je daar geen last van.
Je zou dan eigenlijk wel een regelaar moeten hebben met software die het setpoint van de keteltemp steeds een vaste waarde boven de kerntemp regelt.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan