BasBQ
Beef en Steak

PP

 

MichieldK

Tondelzoeker
Berichten
10
Hallo iedereen,
Zoals ik al zei bij mijn introductie van de week, heb ik gister pulled pork gemaakt volgens recept van Dennis, met een beetje Smokey Goodness inspiratie erbij. Hiervoor gebruikte ik een procureur van Heyde Hoeve van ongeveer 2,5 kg.

Het was vrijdagmiddag en ik begon met het maken van Piggy Mix rub volgens recept van Smokey. Lekker in mijn pauze, dat is het voordeel van thuiswerken ;)
Tien minuten later was ik klaar, het aanrecht zag eruit alsof iemand een bom met kruiden naar binnen had gegooid. Alles opgeruimd en weer aan het werk.

Om een uurtje of vijf was ik klaar met werken en ging aan de slag met de BBQ saus, ook hierbij het recept van Smokey gevolgd. Leek me leuk om een keer zelf te maken en nadat ik alle 231 ingredienten evoor had, kon ik ermee beginnen. Ging allemaal prima, want zo moeilijk is het natuurlijk niet: alles in aangegeven volgorde in de pan mieteren en daarna geduldig wachten (over geduldig wachten later meer). Hieronder het resultaat. Smaakte erg goed trouwens, was alleen misschien wat te dun.
Saus.jpg


Om een uurtje of tien was ik weer thuis en ging ik bezig met het injecteren van het vlees. Ging goed, maar soms kwam de injectiemix wel met geweld uit het vlees nadat ik de naald eruit trok. Dus je raadt het al, ik kon weer even de keuken schoonmaken, voor de verandering.
Injectie PP.jpg

Na het gepoets van keuken heb ik de procureur gedept en in de rub gezet, met mijn zelf gemaakte shaker (klein potje gepakt en gaatjes in de deksel gemaakt, werkte prima). Zie hieronder.
PP na rub.jpg

Ingepakt in folie en de koelkast in.

Volgende dag ging mijn wekker redelijk op tijd en begon gelijk met het aansteken van de BBQ (Bastard medium). Uiteindelijk lag het vleesje er om 0915 op en kon het grote wachten beginnen.
PP op BBQ.jpg


Na vijf uur was de kerntemperatuur 65 graden en moest ik volgens het recept het vlees insmeren, dus dat had ik gedaan. Had zelf nog een Jack Daniels glaze staan en die erop gesmeerd.
Twee uur later was de kerntemperatuur nog steeds hetzelfde en begon ik te twijfelen aan mijn thermometer. Toch heb ik me ingehouden, ik hield mezelf voor: "Dit kan gebeuren, geduld hebben, straks met inpakken gaat het wel omhoog". Dus ingepakt in twee laagjes folie en weer gewacht.

Uiteindelijk begon het om half zeven te kriebelen (en mijn maag te rommelen) en ben ik gaan kijken. Temperatuur was 88 graden, maar de priktest was nog niet geslaagd, kreeg teveel weerstand. Daarna elk kwartier gaan prikken en om kwart over zeven en op 92 graden was hij eindelijk zacht genoeg.
Eraf gehaald, in nieuw folie gewikkeld, sap uit oude folie apart gehouden.
Na een half uur kon ik het niet meer aan en heb ik hem uitgepakt, voila:
PP heel in bak.jpg

Uit elkaar getrokken, met volle mond natuurlijk, je moet natuurlijk wel even proeven. Gemengd met BBQ saus, nog wat rub, appelsap, Worchestersaus en het vocht van het vlees.
PP bewerkt.jpg

Ondertussen had mijn vriendin alvast de tafel gedekt en konden onze gasten en wij lekker aanvallen. Iedereen was uitgehongerd, dus het was bijna op. Had gehoopt dat er meer over zou blijven, haha.
Tafel.jpg


Resultaat was heerlijk, het smaakte goed, gasten blij. Lesje voor de volgende keer is nóg eerder beginnen en dat betekent helaas nog vroeger opstaan.
Maar goed, je moet er wat voor over hebben toch?

Heel verhaal, maar hoop dat jullie het een beetje leuk vonden om te lezen en te zien.

Tot de volgende keer, kom vast nog wel een keer in de lucht na een ander avontuur, heb recepten zat (Smokey goodness en Steven Raichlens "Fantastische vleesrecepten voor een culinaire BBQ").

Gr. Michiel

PS. Mochten de recepten van de saus en rub gewenst zijn, dan wil ik die best nog even posten. Let me know!
 
Het ziet er erg lekker uit! Je hebt je gasten flink verwend.

Het plafond waar je op moest wachten schrok ik de eerste keer ook van.

gefeliciteerd met je 🐷
 
Ziet er prima uit 'k zie een knor aankomen alvast gefeliciteerd. ;)
 
Mooie pulled pork geworden, jullie hebben heerlijk zitten eten zo te zien.
Ik zie nog geen Knor maar dat zal vast niet meer lang duren 😜
 
Zelf tevreden, gasten tevreden… daar doe je het allemaal voor en het opruimen van de keuken nauurlijk

Ik heb wel interesse in de recepten. Wil je die nog posten?
 
Mooiste wat er is als het lekker smaakt na zo'n lange sessie. Gefeliciteerd met je knorretje 🐷 alvast!
 
Bedankt allemaal! Leuke feedback :)
@Michel_D hierbij de recepten voor de rub en saus.
Piggy mix (300g)
50g paprikapoeder
50g gerookte paprikapoeder
50g zout
50g kristalsuiker
20g knoflookgranulaat
25g uiengranulaat
1el zwarte peper
1tl chilipoeder
1tl mosterdpoeder
2tl gedroogde basilicum
2tl gedroogde tijm
2tl venkel
0,5tl kaneel
Alles mengen en klaar is Kees.

BBQ saus (1L)
100ml appelciderazijn
75ml cola
75ml appelsap
2el (glutenvrije) sojasaus
50ml Worchestersaus
4el bruine basterdsuiker
2el molasse (of appelstroop)
1el tabasco
3el piggy mix kruiden
500ml ketchup
100ml honing
3el balsamicosiroop
Verhit in pan appelciderazijn, appelsap cola, sojasaus en worchestersaus tot net onder de kook. Daarna basterdsuiker, molasse, tabasco en piggy mix toevoegen. Goed roeren, tot het opgelost is.
Voeg ketchup, honing, en balsamico toe en roer door elkaar. Daarna 15 min laten trekken en vervolgens volledig laten afkoelen.

Gr. Michiel
 
Hele mooie en uitgebreide reportage. Daar houden we van, Top.
Het is ook een mooie PP geworden.
Het lange wachten is beloond
Zoals in het verleden ook wel werd gezegd:
I survived the zone. Al wordt die zone flink ingekort door de Texas crutch (alu folie)
Bij deze, gefeliciteerd met je knor.
 
Bedankt allemaal! Leuke feedback :)
@Michel_D hierbij de recepten voor de rub en saus.
Piggy mix (300g)
50g paprikapoeder
50g gerookte paprikapoeder
50g zout
50g kristalsuiker
20g knoflookgranulaat
25g uiengranulaat
1el zwarte peper
1tl chilipoeder
1tl mosterdpoeder
2tl gedroogde basilicum
2tl gedroogde tijm
2tl venkel
0,5tl kaneel
Alles mengen en klaar is Kees.

BBQ saus (1L)
100ml appelciderazijn
75ml cola
75ml appelsap
2el (glutenvrije) sojasaus
50ml Worchestersaus
4el bruine basterdsuiker
2el molasse (of appelstroop)
1el tabasco
3el piggy mix kruiden
500ml ketchup
100ml honing
3el balsamicosiroop
Verhit in pan appelciderazijn, appelsap cola, sojasaus en worchestersaus tot net onder de kook. Daarna basterdsuiker, molasse, tabasco en piggy mix toevoegen. Goed roeren, tot het opgelost is.
Voeg ketchup, honing, en balsamico toe en roer door elkaar. Daarna 15 min laten trekken en vervolgens volledig laten afkoelen.

Gr. Michiel

Thx! Deze is vast opgeslagen.
 
Lekkere afsluiting van een dag werken
Heb je 2.5 kg. op het rooster liggen en denk je dat is heel wat, hou je nog bijna niet over 😱😊. Is wel een compliment natuurlijk 👍🏻
 
Een mooie zonnige dag om lekker PP te maken, wat een heerlijkheid.
gefeliciteerd met je knorretje, ziet er bovendien watertandend lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan