BasBQ
Beef en Steak

Poging om coppa te maken

Los van dat het er goed uit ziet..........hoe smaakt ie ?  :)
Is tie nu wel klaar dan, of laat je hem straks nog langer drogen ?

Mac
 
meet je ook de luchtvochtigheid? op mijn zolder is dat 70-75% en ik heb de indruk dat het drogen daar heel geleidelijk gaat. ik weet niet of dat voor ham hetzelfde werkt als voor worst.
 
Heb nog geen meter voor het meten van de luchtvochtigheid. Ik heb een natuurlijke trek door deze kast en een doek ik een bak water hangen,hierdoor wordt er water aan de omgeving afgegeven. Omdat we geen winter hebben is eindelijk de temperatuur op de grens en verdampt het water redelijk snel. Om nu te voorkomen dat de buitenkant dichtslaat, heb ik ze vacu?m getrokken, hierdoor zal het vocht zich wat meer verdelen.

Een worst is wat dunner en zal zijn vocht sneller afstaan dan een dik stuk vlees. Helaas is mijn zolder ongeschikt, deze is te goed ge?soleerd en mijn schuur is te vochtig, dus ik moet tot ik een koelkast op de kop kan tikken, het met dit kastje doen.
 
BertM zei:
Heb nog geen meter voor het meten van de luchtvochtigheid. Ik heb een natuurlijke trek door deze kast en een doek ik een bak water hangen,hierdoor wordt er water aan de omgeving afgegeven. Omdat we geen winter hebben is eindelijk de temperatuur op de grens en verdampt het water redelijk snel. Om nu te voorkomen dat de buitenkant dichtslaat, heb ik ze vacu?m getrokken, hierdoor zal het vocht zich wat meer verdelen.

Een worst is wat dunner en zal zijn vocht sneller afstaan dan een dik stuk vlees. Helaas is mijn zolder ongeschikt, deze is te goed ge?soleerd en mijn schuur is te vochtig, dus ik moet tot ik een koelkast op de kop kan tikken, het met dit kastje doen.

och met een natte handdoek en een beetje bewegende lucht moet het toch ook goed gaan... zo'n weerstationnetje om de luchtvochtigheid te meten hebben ze bij blokker trouwens voor een tientje, en op ebay waarschijnlijk voor bijna niks (maar dan komt ie pas in de bus als de coppa klaar is natuurlijk  :p)
 
6a4u4y2a.jpg

Na 5 weken drogen is de binnenkant nog steeds een beetje zacht, vraag me af of het goed gaat komen. Nog steeds verlies in gewicht, maar het wordt toch een beetje te warm. De buitenkant droogt uit...
 
Toch ziet het er niet slecht uit....... Hoe warm heb je het op je droogplek dan?
 
Aangesneden, en nu dan ?
Stoppen of doorgaan ?

Toch maar alvast op zoek naar een koelkast Bert  ;)

Mac
 
ve3yduge.jpg

Vandaag even bij de slager in Hengelo geweest en wat Coppa van hem meegenomen.
Ook zijn Coppa was zeer vers en nog wat zacht maar dat was geen probleem volgens hem.
Rechts de  Coppa van de slager, gemaakt van bonte Bentheimer, links mijn coppa gemaakt van procureur van de Makro.

Textuur was precies gelijk, de smaak van de slager was iets beter ( duh) deze was veel langer gerookt en met een snijmachine mooi dun gesneden, ik heb er nog geen.
(Dominique, mijn verjaardag is 8 Juni :) )

Al met al als ik het vergelijk met het product van de slager toch nog niet zo slecht.
Totaal 8 weken nodig gehad; 3 weken in de pekel en 5 weken drogen.

En als ik de prijs zie van ?36 per kilo, gaat ik wat meer research doen en wanneer de droogkast er is een tweede poging wagen.
 
Niet verkeerd dan hoor, zo vergeleken met die van de slagert  :)
Ik neem aan dat je wel ongeveer 1/3 van het gewicht verloren was voor aansnijden ?

Mac
 
En wat een leuk bordje heb je gemaakt Bert!
 
mooi zeg; misschien een domme vraag, maar lag het vlees in de vriezer of gewoon in de koelkast en wat
voegt het vacuum toe?
 
@ Miki: er zijn geen domme vragen:
Het vlees lag gewoon in de koelkast en het vacumeren heeft 2 redenen, de eerste is beschermen tegen bederf aangezien deze niet in een darm zat, de tweede reden was dat de buitenkant wat was ingedroogd en door hem te vacumeren verdeeld het vocht zich weer. Dit was hier goed gelukt.

@ Domi: goed he ! Na een paar weken alleen rijst en gestoomde kip te hebben gezien en gegeten, ga je zo een simpel kleurig eten waarderen, zeker als je lekker buiten kunt zitten.


@ Mac: hoe lang moet die van jouw nog hangen ( de coppa )
 
Terug
Bovenaan Onderaan