BasBQ
Beef en Steak

Platesetter verwijderen Masterbuilt/KJ classic

 
 
 

Revers88

Pitmaster
Berichten
860
Hoe verwijderen jullie de platesetter op het moment dat je van indirect naar direct gaat in een hete bbq? Ik merk dat dit toch nog een gevaarlijk trucje is omdat jet het systeem weer nodig hebt om je rooster op te leggen...
ik heb het nu met ivenwanten gedaan, maar dan moet je hem echt pakken en direct weg leggen.

Ik zie voor de BGE wel lifters, maar die kun je hiervoor volgens mij niet gebruiken.. en de grilltang die erbij zit is ook niet genoeg om hem er tussen uit te halen.

Ik hoor graag tips.
 
Met de Eggspander pak je hem er zo uit.. ook heeft de BGE een platesetter lifter meen ik..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
BBQ of lashandschoenen.
 
BBQ of lashandschoenen.

Zijn bbqhandschoenen echt bestand tegen de hitte van een platesetter?
Dat is een beetje wat ik me af vraag, omdat een ovenwand dat niet is
 
Heel herkenbaar en ben ook benieuwd naar de verdere reacties! Paar weken terug mijn eerste eitje gekocht (KJ classic 3) en bij een wisseling van low en slow naar grilling stevig m'n vingertoppen verbrand met (wat ik dacht) dat een redelijke (leren) bbq handschoen. Ding had ik ooit gekregen, dus geen idee van merk...

Ben dus ook wel benieuwd welke type handschoenen men hiervoor gebruikt! Een soort van tool zie ik met die halve maan stenen en hoe ze in de KJ liggen ook nog niet echt voor me...maar als iemand een idee heeft hou ik me aanbevolen!

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 
Jarenlang heb ik staal en aluminium gelast. Dat spul wordt 1000 graden of meer. Nu moet je niet het allerheetste staal aanpakken en lang vasthouden met je lashandschoenen, maar gaat prima hoor. Een platesetter van een 200 graden is niet zo'n probleem hoor.
En koop je lashandschoenen niet in een BBQ zaak :D, daar zijn ze vaak wat duurder en met meer bling bling
 
Jarenlang heb ik staal en aluminium gelast. Dat spul wordt 1000 graden of meer. Nu moet je niet het allerheetste staal aanpakken en lang vasthouden met je lashandschoenen, maar gaat prima hoor. Een platesetter van een 200 graden is niet zo'n probleem hoor.
En koop je lashandschoenen niet in een BBQ zaak :D, daar zijn ze vaak wat duurder en met meer bling bling
Waar kun je deze het beste kopen? Gewoon in de bouwmarkt?
 
Ik heb vuurvaste handschoenen wat het allemaal veel makkelijker maakt. Echter als de gehele platen in mijne KJ zitten (zijn 2 halve), dan kom je er met de vingers niet achter en de roostergang gaat ook moeilijk. Verkoper had me laten zien dat je dan de aspook neemt, en achter het randje de plate eventjes heft en dan met de handschoen pakt.
 
Heel herkenbaar en ben ook benieuwd naar de verdere reacties! Paar weken terug mijn eerste eitje gekocht (KJ classic 3) en bij een wisseling van low en slow naar grilling stevig m'n vingertoppen verbrand met (wat ik dacht) dat een redelijke (leren) bbq handschoen. Ding had ik ooit gekregen, dus geen idee van merk...

Ben dus ook wel benieuwd welke type handschoenen men hiervoor gebruikt! Een soort van tool zie ik met die halve maan stenen en hoe ze in de KJ liggen ook nog niet echt voor me...maar als iemand een idee heeft hou ik me aanbevolen!

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Ik heb gewoon de handschoenen van KJ zelf. Kosten iets van €18 dacht ik.
Maar moet wel zeggen dat ik nog niet geprobeerd heb om de platesetter eruit te halen op hele hoge temperatuur. Zat telkens rond de 110°. Heb nog maar 1 x hoger gekookt met platesetter erin en dat was voor de BCC, maar achteraf heb ik de platesetter gewoon laten zitten omdat ik niets anders meer ging maken.
 
Ik heb gewoon de handschoenen van KJ zelf. Kosten iets van €18 dacht ik.
Maar moet wel zeggen dat ik nog niet geprobeerd heb om de platesetter eruit te halen op hele hoge temperatuur. Zat telkens rond de 110°. Heb nog maar 1 x hoger gekookt met platesetter erin en dat was voor de BCC, maar achteraf heb ik de platesetter gewoon laten zitten omdat ik niets anders meer ging maken.
Ik had inderdaad ook met de as-pook er 1 opgetild, die vervolgens opgetild en even weggelegd. De 2e wilde ik echter iets hoger in de KJ terug leggen om een indirecte zone te maken en had ik em dus wat langer vast en daar ging het mis. Zal ook eens even kijken naar lashandschoenen...iemand ervaring met zaken als 'ove-glove' etc? Lijkt me dat je daar wat meer flexibiliteit hebt in de vingers etc.
 
Ik had inderdaad ook met de as-pook er 1 opgetild, die vervolgens opgetild en even weggelegd. De 2e wilde ik echter iets hoger in de KJ terug leggen om een indirecte zone te maken en had ik em dus wat langer vast en daar ging het mis. Zal ook eens even kijken naar lashandschoenen...iemand ervaring met zaken als 'ove-glove' etc? Lijkt me dat je daar wat meer flexibiliteit hebt in de vingers etc.

Hoe bedoel je met deze hoger te leggen? Want in mijne KJC1 kan ik deze enkel en alleen op het onderste vlak leggen en zijn de andere 2 niveau's voor roosters. Ofwel moet ik die ster erin leggen en ze daar los op leggen.

De eerste steen is met de aspook, en de 2de haal ik gewoon eruit met de handschoen. Maar lang hoef ik dat ook niet vast te houden. Maar ben wel tevreden van die handschoenen van KJ. Ik gebruik die roostertang eigenlijk niet.
 
Klopt, had die accessoire ring er tussen liggen. Die steen direct boven kolen op grill temperatuur vond ik een beetje te veel van het goede.
En de KJ3 heeft nog een 3e hoogte die geloof ik de 1 en 2 niet hebben. De de steen lag op de middelste en de roosters op de bovenste.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 
Ik heb m nog maar pas, maar idd heb ik 2 niveau's voor roosters en onderaan dan de platesetter. Enige dat ik weet is als je op lage temperatuur gaat, dat die platesetter perfect op het onderste kan. Als je pizza gaat bakken, moet hij ter hoogte van de opening komen, anders gaat hij kapot.

Nu heb ik geen idee of de positie iets uitmaakt ivm de circulatie van de warmte naar uw product toe. Die onderste ring is gemaakt is gemaakt voor die platesetter, dus zal het wel geen kwaad kunnen.
 
Ik pak tegenwoordig gewoon het hele divide and conquest systeem eruit als ik de stenen uit de onderste positie weg wil halen. Dan gebruik ik mijn BBQ handschoenen van the bastard om de stenen eruit te halen. Werkt perfect.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik pak tegenwoordig gewoon het hele divide and conquest systeem eruit als ik de stenen uit de onderste positie weg wil halen. Dan gebruik ik mijn BBQ handschoenen van the bastard om de stenen eruit te halen. Werkt perfect.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

Ik kom met mijn handschoenen aan ook niet met mijn vingers tussen het divede and conquer systeem om het eruit te pakken hoor. En ik heb geen grote handen :rolleyes: .
Als ik deze in zijn geheel eruit wil pakken moet ik dus eerst de roosters eruit pakken.
Snap niet dat Kamado Joe niet 2 beugeltjes heeft gemaakt die net ff wat hoger zitten als het onderste deel van het ei zodat je het hele systeem er gemakkelijk uit kunt pakken.
Bij de KJ3 kan dat nu wel makkelijker volgens mij.
 
Ik kom met mijn handschoenen aan ook niet met mijn vingers tussen het divede and conquer systeem om het eruit te pakken hoor. En ik heb geen grote handen :rolleyes: .
Als ik deze in zijn geheel eruit wil pakken moet ik dus eerst de roosters eruit pakken.
Snap niet dat Kamado Joe niet 2 beugeltjes heeft gemaakt die net ff wat hoger zitten als het onderste deel van het ei zodat je het hele systeem er gemakkelijk uit kunt pakken.
Bij de KJ3 kan dat nu wel makkelijker volgens mij.

Daarom dat je de platesetter kunt opheffen met de aspook en dan vast pakken met de handschoen.
 
Ik heb mijn BGE platesetter er jaren met goedkope ovenwanten uitgehaald.
Lashandschoenen kan ook.
 
Heb de eerste keer met handschoenen aan toch m'n vingers flink verbrand. Had lashandscchoen voor TIG lassen, deze zijn wat dunner. En voelde het leer langzaam smelten / samentrekken om m'n vingers.

Nu van Toolstation normale lashandschoenen en dat gaat prima. Zijn trouwens ook een stuk schappelijker geprijsd dan in de gemiddelde BBQ zaak.

 
Het lukt mij nog steeds met m’n bbq handschoenen bij m’n ei.
Niet te lang vasthouden natuurlijk 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan