Beef en Steak

Plan voor Pancetta?

SanJan zei:
Nu heb ik tot mijn verbazing een bijzonder schone en relatief ruime meterkast. mooi droog, amper stof. Geen gekke luchtjes.
temp is nagenoeg constant 12 tot 14 graden en de rel. luchtvuchtigheid was afgelopen week 60-62%.

Maar geen ventilatie?

Ventilatie moet ik nog bekijken. het ruikt er absoluut niet muf.
Er zijn wel wat kabel doorvoeren boven en onder in de kast. misschien is er een soort van luchtstroom.
Zal straks eens kijken.

Dus liever niet dat bakje met zout water? :-/

Ik hang op zolder met mijn pancetta. Nu 13-14 graden met 55-60 %RV.
Ik doe nu niks, alleen hangen... moet ik af en toe plantenspuiten?
Gaat goed en ziet er al lekker uit. Ik mik op 35% gewichtsverlies.

mmh ik had ook de indruk dat de RV juist onder die 60% zou moeten zijn? 
Ik was bang dat ik te hoog zou zitten en dus welig tierende schimmels met azijnoplossingente lijf zou moeten.

Ik zou het gewoon zo ff aankijken Sander.
Ik meen mij te heugen, dat Paul (lees Wild Vleesh), zo ook gewoon heeft hangen in een ruimte, zonder naar de luchtvochtigheid te kijken.

Pancetta, kan naar mijn bescheiden mening trouwens veel meer hebben (lees minder vochtige ruimte) dan een worst (waarvan de darm dicht van kan slaan, door droogte)

Mac

Okidoki, recht zo die gaat!

okay, duidelijk. ik wacht even tot mn zout binnen is en dan gaat een mooi stuk buikspek mn meter kast in.

inmiddels hangen er twee stukken al bijna 2 weken in de meter kast. sinds vorig weekend ook een stuk dat na een week pekel 8 uur appel rook heeft gehad.
Afgelopen week 2 keer met azijn de witte schimmel pluisjes verwijderd. ik heb alleen witte wijnazijn. is dat geschikt?
gewichtsverlies van de eerste twee stukken ligt nu rond de 20%.
Ik zal zsm even fotoos laten zien.

Terug
Bovenaan Onderaan