Beef en Steak

Pizza op moederdag

SandyMan

Gerijpt
Het was gisteren moederdag.
Alles was weer te koop, hartjes, bloemen, crèmepjes, noem het maar op.

De vraag aan de mama in mijn huis (m'n vriendin dus) was wat ze wilde eten voor moederdag.

Ze wilde pizza eten. Want dat is al even geleden en ze zijn zo lekker als we ze zelf maken! Haha, nou.. Iedereen die mijn verhaal meegekregen heeft over de grote Ooni zal met me mee lachen, maar goed.

De kleine OONI koda 12 mocht van het schap en we gingen van slag.
Ik heb nu voor 't eerst echt caputo bloem gebruikt om eens te kijken of het heel erg verschilt.
De mixer mocht aan, new york deegje mocht erin.
877g bloem, 4.38g gist, 570g water, 26.3 zout, 9g suiker en 18g olie.
IMG_1772.jpeg

Na een hele kleine 10minuten vond ik het wel gezegend. Warme natte keuken zoek eroverheen en laten staan op het aanrecht voor 4 uur.
IMG_1773.jpeg

We zijn een ijsje gaan halen verderop en na de 4 uur rijs stond hij tot aan de rand gerezen. Helaas geen foto maar was echt. 😜
Verdeeld in 6 bijna gelijke bollen, in de rijskist.
IMG_1784.jpeg

De Ooni kwam van stal, het gas werd gekoppeld en hoge temperaturen werden behaald.

IMG_1790.jpeg

Wat een heerlijke dag. De bollen? Die waren mooi gerezen weer en klaar voor actie.

IMG_1791.jpeg

We beginnen met een klassieker hier in huis.
De caprese.
Passata, mozzarella, pesto en verse tomaatjes.
IMG_1792.jpeg

IMG_1793.jpeg

Heerlijk.

Een tijd geleden zagen wij een artikel op keuringsdienstvanwaarde over de Quatro Formaggi. Een pizza waar 4 kazen op zitten, maar welke kazen.. Daar hebben de grote producenten blijkbaar weer vanalles voor bedacht om goedkope rommel te maken. Prima aflevering, maar ik bleef met het verlangen naar een Quatro Formaggi hangen.
Dus de volgende:
Quatro Formaggi!
(Toch een héél licht laagje passata)
Mozzarella, parmazaan, gruyere en gorgonzola!

IMG_1794.jpeg

IMG_1795.jpeg

IMG_1797.jpeg

IMG_1798.jpeg

Echt goud, hoe die volledig bubbelend uit de oven komt zetten. Deze was echt heerlijk.
Nog ergens een salami met paprika tussendoor (maar zonder eind foto blijkbaar)
IMG_1799.jpeg

En nog een Funghi.
IMG_1800.jpeg

IMG_1801.jpeg

En de kinderen waren helemaal klaar met de drukke en warme dag. We deden ze naar bed..
Eenmaal weer beneden hadden we nog 2 bollen over.. Die waren ondertussen flink gerezen alsnog.
IMG_1802.jpeg

Nog een caprese en een Quatro Formaggi gebakken..
IMG_1807.jpeg

Iets van gesnoept op de lounge met mama alleen.. Maar de rest toch maar bewaard voor de lunch van zojuist.
IMG_1813.jpeg

Ik blijf bij mijn tip zoals altijd:
Maak gewoon op z'n minst één pizza extra. Want de lunch de volgende dag is een waar feestje.

Bedankt voor 't lezen!

:love: heerlijke plaatjes en mooie pizza`s!
Voor het verhaal m.b.t. jouw aankoop van de grote Ooni zou een speciale batch of award in het leven geroepen moeten worden. ;)
Als ook bij de vrouw de liefde door de maag gaat zou dat wel goed moeten komen.

De suiker versneld de rijs wel enorm btw!

Prachtige pizza's en heerlijke smaakcombinaties. Zo te zien heel erg geslaagd! Wat vond je van de Caputobloem t.o.v. de bloem die je normaal hebt? Was het een meerwaarde?

Wat betreft extra deeg: Zelf maak ik altijd ook een extra bolletje deeg. Ófwel een pizza kan mislukken, ófwel we maken een toetjes pizza om te delen ófwel ik maak een pizza met alleen tomatensaus.

De laatste optie kan ik erg aanraden. Je bakt dan de pizza met alleen tomatensaus af totdat hij 75% gebakken is. Dan laat je hem afkoelen.
Koud doe ik er blokjes mozarella op en pak hem in in huishoudfolie en doe hem in de vriezer. Dan heb ik een hele lekkere diepvriespizza die ik later met toppings kan beleggen en in de normale oven kan afbakken. Altijd makkelijk om te hebben liggen.

Wat vond je van de Caputobloem t.o.v. de bloem die je normaal hebt? Was het een meerwaarde?
Oja, wel handig dat ik daar niet op doorgegaan ben.
Het voelde van begin tot eind als een mooi soepel deegje in tegenstelling tot het patentbloem wat ik normaliter gebruik.
echt wel flinke luchtbellen in het dubbel gerezen deeg en het leek daardoor ook echt op een krachtig deeg.
Ik ga niet meer terug denk ik.

Goede bloem maakt echt veel verschil. Was onterecht ervan uitgegaan dat je eerst 0.0 bloem van de supermarkt had en was benieuwd of Caputo als merk een verschil opleverde.

Welke variant Caputo had je?

Ik kom voortaan moederdag bij jou vieren 😁. Hier was niemand thuis, niet eens ontbijt op bed :cry:

Pfff sander
Jij moet echt deze zomer naar Italië
Alleen al voor de bloem en alcohol :cool:

Prima pizza's kerel. Kan je van blijven eten.
Nice job :love:

Dat is inderdaad fijne bloem. Wel raar dat de verpakking blauw is. Ken deze alleen in rode verpakking.
De 1kg zak is rood, de 5kg is blauw.
Gezien hier al bijna een kilo per sessie doorheen gaat heb ik weinig aan 1kg 🤣
Ik kom voortaan moederdag bij jou vieren 😁. Hier was niemand thuis, niet eens ontbijt op bed :cry:
hele slechte deal.. Hier hebben we flink uitgepakt dus ik kijk uit naar vaderdag!

Pfff sander
Jij moet echt deze zomer naar Italië
Alleen al voor de bloem en alcohol :cool:

Prima pizza's kerel. Kan je van blijven eten.
Nice job :love:
Zo'n eind rijden met de sleurhut 🤣

Mooie pizza's.
Mijn Oni staat al veel te lang koud.
Dit is je teken, zet 'm op de agenda voor deze week, mooi weer ook!

De kg verpakking is de rode idd. Op dit ook mijn "standaard" bloem ook geschikt om langer te laten rijpen.

Wat een feestje! Zien er allemaal heerlijk uit 😋 zal de Ooni binnenkort ook maar weer eens afstoffen..

Terug
Bovenaan Onderaan