BasBQ
Beef en Steak

Pizza op de Bastard

RoloTheBastard

Sprokkelaar
Berichten
25
Vanavond weer een pizza avond met mijn vriendin omdat het de vorige keer goed is bevallen. Ik merk dat ik wat moeite de Bastard op temperatuur te krijgen. Mogelijke problemen: had er nieuwe kolen in gedaan maar toch nog wat kleine kooltjes onderin gelaten van de vorige keer. Had ook de kamado schoongemaakt van binnen even de vuurschaal eruit en ashbucket geleegd, mogelijk niet goed teruggeplaatst.

Duurde eindeloos om tot 250 te komen, daarna platesetter, grill en pizza steen erin wat daarna ook weer lang de tijd nodig had. Schuiven open gehad, af en toe top vent eraf. Al met al denk wat zaken die ik volgende keer beter kan doen.

Gelukkig tot een steady 290 gekomen en een mooie tonijn pizza gemaakt. We houden van een dunne bodem. Zal eventueel nog een volgende pizza posten, deze was in ieder geval heerlijk!

Tips altijd welkom!

Groet Henk

F3A17C7D-3FF9-4677-9824-F98A3C44BB25.jpeg


D05DFAA5-E101-4E73-98D7-F9D27427393A.jpeg
 
Ziet er goed uit! Hier ook pizza klaargemaakt, maar mijn KJ knalt in sneltreinvaart naar de 300C. Na uitdoven van de wokkels gaan bij mij de platesetters er al in en de pizzasteen op het rooster. Verder alle schuiven open. Hij zal vast gesmaakt hebben!
 
Ziet er verdomd lekker uit,
Zal vast iets verkeerd hebben gezeten,
 
Dat ziet eruit als een prima pizza, heerlijk!

Zo te zien nog behoorlijk dik belegd.

Les is more geld bij pizza’s, zo min mogelijk vocht erop.
 
Ja had met gevaar voor eigen leven de ashbucket geschud, handschoen wat verbrand. Doen we dus niet meer maar daarna ging alles goed! Pizza nummer twee:

B5386D8C-39AD-45CA-9DDD-1EA9B52422EF.jpeg
 
Ik denk dat je een stuk hoger in temperatuur komt als je de ash bucket eruit laat voor een pizza sessie. Die dingen beperken de luchtstroom best wel tov geen opvangbak met kleine gaatjes 😉
 
Dat is denk ik alleen voor de Bastard nodig..?
BGE Large gaat hier met plate setter en pizza plaat in 30 min naar 250 > 300. Wel met wat kleinere stukken houtskool.
De topic starter heeft toch een Bastard?
 
Ik had er aan het begin ook last van dat ik moeilijk tot hoge temp kwam bij mn basterd. Ik heb mijn asbakje rondom ingeboord om de luchtstroom te verbeteren.
Maar zoals @noskos zegt, er uithalen is de makkelijkste optie ;)
Bovendien haal ik altijd m'n topvent er af bij hogere temperaturen, daarmee creëer je een grotere trek, dus een heter vuurtje.
 
Ziet er goed uit! Hier ook pizza klaargemaakt, maar mijn KJ knalt in sneltreinvaart naar de 300C. Na uitdoven van de wokkels gaan bij mij de platesetters er al in en de pizzasteen op het rooster. Verder alle schuiven open. Hij zal vast gesmaakt hebben!

Bij mij gaat hij ook vrij snel naar de 300+ als ik alles open zet. Wel met 3 wokkels opgestart dan
 
Even kijken of er tussen je firebox en binnenkant ei veel as opgehoopt zit. Heb ik een keer gehad en daarna kwam ie weer snel op temp.
 
Hier ook een Bastard Large met as-pan en stook met het grootste gemak naar 300-350+ graden, mét de as-pan erin. Wél de topvent eraf halen. Denk dat je dus voornamelijk naar de topvent + soort houtskool moet kijken. Modificatie van de as-pan m.i. niet nodig.
IMG_2684.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan