BasBQ
Beef en Steak

Pittige Tante

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
We hebben natuurlijk de mooiste hobby ter wereld, maar er kleeft wel één nadeel aan. Als je na jaren oefenen een burger of spareribs tot in perfectie kunt bereiden komt de lat voor anderen ook hoger te liggen.
Waarschijnlijk kennen jullie het gevoel wel dat je in een restaurant spareribs besteld en je denkt: 'geen rooksmaak' of 'niet off the bone'. Voor burgers heb je al snel hetzelfde: zompig broodje, doorbakken hamburgers enz. enz

Gelukkig zijn er uitzonderingen. Voor mij is Ruben's Burger in Haarlem zo'n uitzondering. Één van die plaatsen waar je ook als perfectionist veilig terecht kunt. Waar de kaart vol verrassende combinaties staat, die stuk voor stuk ambachtelijk bereid worden en waar de burgers medium rare tussen je met toppings overladen broodje gelegd worden.

Toen ik zaterdag bezoek kreeg moest ik een maaltje bedenken voor 5 volwassenen en 6 kinderen. Een aantal bbq-boeken verder had ik nog niet echt een recept gevonden waar ik enthousiast van werd. Totdat de 'Pittige Tante' van Ruben's Burger me te binnen schoot. Voor mij een favoriet bij hun op de kaart. Die ga ik maken!

Snel naar de winkel voor de nodige supplies. Heerlijke verse brioche broodjes van de bakker: check! Gehakt: check! Groente: check! Totdat ik chipotle nodig had... Dat was niet te vinden. Na ja, dan maar ingemaakte jalepeño's.
En voor international bacon day maar even een blokje gerookt spek meegenomen. Daar snij je net wat mooiere, dikke plakken van dan een pakje ontbijtspek van de super. Misschien niet zo episch als zelf een heel buikspek pekelen en roken, maar ach, hij telt voor de badge.

Met de boodschappen in the pocket thuis alles gaan voorbereiden. Na een tijdje hakken en zagen had ik het volgende klaar liggen (mochten jullie hem ook een keer willen maken):
  • Hamburgers
  • Plakjes cheddar (stiekem smeltkaas)
  • Romaine sla
  • Pico de galo met tomaat, rode ui, jalepeño's en limoen
  • Bacon
  • Chorizo
  • Tortilla chips
Daarna was het een beetje passen en meten op de bescheiden 47'er eerst maar wat groente in een braadslee gegooid en laten garen (dat wilde de vrouw er graag bij hebben). Tegelijk in de skillet de chorizo uitgebakken en de spek alvast krokant gebakken.

Toen die kleine vogeltjes die met hun bekkies open om eten lopen te piepen gevoederd. Zij kregen de light variant: een burgertje op een zacht kadetje met patat.

Daarna doorpakken voor het echte werk. De broodjes kort getoast en van een blaadje sla voorzien:
IMG_20210904_183316.jpg

Ligt toch best snel vol zo'n werkblad 😳

Daarna de burgers erop. Tegelijk de bacon en de chorizo nog een beetje opgewarmd:
IMG_20210904_183321.jpg


Omkeren en een plak "kaas" erop. Ja, ik weet het. Zo mag het eigenlijk niet heten, maar stiekem is het wel verschrikkelijk lekker 🤭
IMG_20210904_183633.jpg


Daarna als een gek de broodjes gestapeld. Je wilt toch het liefst allemaal een warme burger. Het was wel Jenga voor gevorderden, maar een bamboe prikkertje op het eind hield de boel keurig op zijn plek:
IMG_20210904_184446.jpg

IMG_20210904_184439.jpg


Man man man, dat was smullen! Heerlijk mals brood, een sappige burger, de punch van de jalepeño en de chorizo en een krokantje van de tortilla chips. The heat werd geblust met een frisse Corona.

Wat een gezellige avond was het zo. Die kids schelen niet zo veel in leeftijd, die hielden elkaar wel bezig. En ze zaten heerlijk te smullen van de burgers van ome Rolf. Moet je zien, het lijkt wel een kinderdagverblijf zo 😂
IMG-20210904-WA0010.jpg


Bedankt weer voor het lezen!
 
Laatst bewerkt:
Zo die zien er smakelijk uit!
 
Best bouwwerk. Lekker hoor. Goed bezig geweest!
 
Dat ziet er een lekkere burger uit!
 
Dat ziet er uit als een echt feestje. Genieten zo voor de kids en de ouders.
Lekkere burger ook.
Een hap nemen lukt alleen "Anaconda style"
 
Poeh beste hap heb je daar gemaakt zeg😅😃👍🏻
 
Mooie burger!! Als het goed is heeft je lokale Appie gewoon blikjes chipotle in adobo in het Mexicaanse schap staan.
 
Ziet er heerlijk uit man! Dat moet zeker gesmaakt hebben! Bedankt voor je mooie verslag. Gaan ook op het lijstje
 
Mooie burger gebouwd.
Kaken moesten een eind open 😉
 
Mooie verslag Rolf. Lekkere plaatjes er bij. Jullie hebben een mooie dag gehad zo. Burger ziet er super uit. Gasten zullen de lat nu ook hoger gaan leggen.

En wat betreft ergens gaan eten…. Man man heel herkenbaar dilemma. Eigenlijk gaan we tegenwoordig vaak lunchen met de brakken. Met een broodje kan weinig mis gaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan