BasBQ
Beef en Steak

Picanha

 
 

Wesley

Kooltjesharker
Berichten
187
Ik wil dit weekend of volgend een hele picanha op de bbq gaan maken.
Het is voor mij de eerste keer dat ik dit ga doen.

Wat hebben jullie voor tips qua rub en bereiding?
 
Qua rub: beetje zout. Al het andere verbrandt bij het affakkelen ;)
Wiskeyvat/eiken snipper als rookhout.
Beetje kruidenboter naast serveren, om nom nom.... Uiteraard persoonlijke smaak.
Hoe laat en waar moet ik zijn
 
Hi Wesley,

En, heb je al je Picanha gemaakt? Zo niet, dan hier mijn aanpak/methode. Werkt bijna altijd!

  • Een goede Picanha is maximaal anderhalve kilo. Een zwaarder stuk, en je krijgt minder mals staartstuk vlees mee. Vraag de slager om alleen het puntje as te snijden, ongeveer een of anderhalve kilo
  • Picanha is rundvleer met veel smaak. Ga dus niet rubben of marineren! Gebruik alleen (veel) zout op alle kanten, ook op de vetrand
  • Snij de vetrand in met een goed met in ruitjes
  • Ik begin eerst met indirect verwarmen (dus naast de kolen) op een relatief lage temperatuur (120 graden ketel). Lekker en leuker om wat rookhout te gebruiken en een bak met (heet) water eronder te zetten
  • Een kernthermometer is een must. Rond de 45 graden haal je hem even van de BBQ af.
  • Stook de BBQ op (tot ~200 graden o.i.d.) en leg dan de Picanha er weer op. Op de vetrand. Hou hem in de graten dat hij niet teveel verbrand of te gaar wordt.
  • Al vrij snel zal hij de gewenste kerntemperatuur van ongeveer 50 graden hebben. Haal hem er dan vanaf en laat hem rusten. De temperatuur zou moeten oplopen tot ongeveer 55 graden.
  • De Picanha is mals, maar niet zo mals als sommige andere delen. Snijd hem daarom met een goed mes heel dun. Beetje zout en peper, plaar is Wesley!

 
Wat rub en bereiding betreft sluit ik me aan bij hierboven. Alleen zout en low&slow en daarna even affakkelen.

Zelf vind ik een rode chimichurri serveren bij de Picanha erg lekker (en mijn gasten tot dusver ook) maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.
 
Volledig met rookenvuur eens maar afgelopen weekend picanha gemaakt volgens smockey goodness 2. Man o man wat lekker en dat zonder af te fakkelen aan het eind.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Persoonlijk dingetje. Ik vindt de kalf's picanha het allerlekkerste. Meer nog dan de gewone rund. Heerlijk op een broodje ook

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Helaas is het door omstandigheden nog niet van gekomen om een heerlijke picanha te maken.
Ik weet nu wel hoe ik aan de slag moet gaan om een heerlijke picanha te bereiden.

Bedankt voor de tips! Zodra ik er 1 heb gemaakt zal ik proberen mooi verslagje te maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan