BasBQ
Beef en Steak

Picanha reverse sear

 
 

Tom

Kooltjesharker
Berichten
169
Hoi allemaal,

Gefeliciteerd met onze koning!🍻😜🤣
Mooi moment om die 1,8 KG picanha eens te gaan maken.
Ik ga die bereiden volgens de Reverse sear methode, ook voor mij de eerste x keer dat ik dit ga proberen.

Eerst de fat cap kruislings ingesneden, dat viel nog niet mee heb een paar keer iets te ver ingesneden.Daarna rondom helemaal in de rub gezet en op de vet kant ook nog extra zout.
3D3B3221-04C6-4BB5-B9EE-7E80A8B71F58.jpeg

En daarna ongeveer een uur op 90-100 graden indirect tot een kerntemperatuur van 45 graden.
Daarna eraf gehaald en de BBQ omgebouwd naar direct en een temperatuur van 250.En toen ging het ineens een beetje te snel met het affakkelen.
Vet laag was wel krokant en het vlees was ook zeker lekker maar jammer dat het een beetje was aangebrand doordat het affakkelen beetje te vlug ging🤣.
Maar oefening baart kunst toch?😋
72D748D7-0414-4D0C-B875-2A223C240880.jpeg
21533DD0-8CAD-41DC-B8F7-38DB20CA843E.jpeg
D57DE680-7704-4599-8188-F80797ED5750.jpeg


8767B323-E097-4D33-95C4-09653C7BFF14.jpeg
 
Lekker bordje.
 
Vlees ziet er goed uit hoor
Jammer van de vetkant

Zelf doe ik een picanha naturel. Zout, chimmichuri of pico de Gallo voegen we op het bordje toe.
Kruiden verbranden bij het affakkelen en komt de smaak niet ten goede.

Op naar de volgende keer
 
Hmmm 🤔 zou het door de rub dan komen? Maar was ook de eerste keer dus zou zomaar ook aan mij kunnen liggen🤣.
Vlees had ook een hele dikke vetkant als ik het vergelijk met andere picanha op het forum.
 
Ik deed bij mijn poging nadat het vuur zich om het vlees gevouwen had snel t deksel dr op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ziet er lekker uit, maar zoals je zelf aangeeft beetje jammer van de vetkant.
Dergelijke ervaringen zijn deel van een leerproces, je kan maar iets verbeteren door eerst 'fouten' te maken.
 
Maar het vlees was wel lekker gelukkig. Perfectioneren komt vanzelf (y)
 
Mooi stuk vlees! Jammer van het aanbranden, maar dat zal bij de volgende niet meer gebeuren😁 uiteindelijk gaat het erom dat t gesmaakt heeft 😋
 
Ik heb het zogenaamde affakkelen de laatste keer eens anders gedaan. Er is hoge temperatuur nodig om de buitenkant mooi te krijgen niet perse vuur. Mn vlees echt vol in de vlammen wil ik namelijk niet...

Nadat de kern 45 was vlees eraf gehaald. Kolen naar 1 kant geschoven om een deel van t rooster altijd vuurvrij te hebben. Temperatuur lekker laten oplopen terwijl vlees ligt te rusten.
Vlees boven de kolen totdat het begon te vlammen. Meteen vlees op het "veilige" gebied. Eventueel even deksel dicht. Etc. Zo ben ik doorgegaan tot de gewenste kern. Mooi korstje en geen verbranding...

Of het de beste manier is? Geen idee... Maar wellicht helpt t je!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Ondanks dat de vetkant er een beetje donker uitziet, ziet het vlees er voor mij perfect uit :love: perfecte cuisson, ach en dat donkere snijden we er gewoon vanaf 😜
 
Ziet er prima uit hoor. Ik had wel een stukje gelust.
 
Ik heb het zogenaamde affakkelen de laatste keer eens anders gedaan. Er is hoge temperatuur nodig om de buitenkant mooi te krijgen niet perse vuur. Mn vlees echt vol in de vlammen wil ik namelijk niet...

Nadat de kern 45 was vlees eraf gehaald. Kolen naar 1 kant geschoven om een deel van t rooster altijd vuurvrij te hebben. Temperatuur lekker laten oplopen terwijl vlees ligt te rusten.
Vlees boven de kolen totdat het begon te vlammen. Meteen vlees op het "veilige" gebied. Eventueel even deksel dicht. Etc. Zo ben ik doorgegaan tot de gewenste kern. Mooi korstje en geen verbranding...

Of het de beste manier is? Geen idee... Maar wellicht helpt t je!
Bedankt voor de tip! Ga ik zeker proberen.😁👍🏼
 
Het vlees ziet er inderdaad prima uit, mijn eerste picanha komt een deze dagen. Dus alleen zout en peper aan de vleeskant? Ik las bij bbq helden, indirect en bij 52 graden kern eraf, rusten en dan voor het oog ff kort grillen zonder affakkelen (telkens verplaatsen op het rooster) tot 58/60 graden. Weet niet of dat verschil maakt met de smaak?
 
Het vlees ziet er mooi uit
Fakkelen zal goed gelukt zijn 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan