BasBQ
Beef en Steak

Picanha bij Lidl

Ik heb niet gezegd dat het niet kan.
Heb vaak mijn twijfels, zie opmerking @Free_ltd
Ik heb eens ergens gelezen dat een picanha meestal rond de 1300gr a 1500gr is met hier en daar een uitzondering van hoger. Maar door de populariteit van picanha en de opgelopen prijzen, zijn er wat beenhouwers die er lucratief mee omgaan en dus zwaardere stukken verkopen door er een stuk 'platte bil' aan te laten. Maar bepaalde rassen zijn natuurlijk gekweekt voor optimaal rendement en kan me voorstellen dat het daar misschien wat zwaarder kan zijn. Daar spreek ik mij niet over uit.
 
Picanha van dat gewicht is heel goed mogelijk.
Dikke kont is dikke Picanha.
Gemiddeld commercieel gewicht ligt idd rond de 1500 gram maar dat betekent niet dat alles daarboven geen Picanha is.
Genoeg goed afgemeste DubbelDoel koeien gezien waarvan geeneen Picanha onder de 1800 gram uitkwam ;)
kan zelfs wel tot 4 kg denk dat het probleem in eu is is we. fokken die beesten maar tot een bepaalde leeftijd en dan naar de slacht was vorig jaar in zuid Afrika zag daar die vrije uitloop koeien haha die waren een stuk groter als wat wij hier hebben lopen
 
Het was de Zuid-Amerikaanse week. Argentinië ligt voor zover ik weet in Zuid-Amerika 🤪

Vandaag is weer de Zuid-Amerikaanse week begonnen en er is weer picanha, deze keer uit Polen. In tegenstelling tot de vorige (uit Frankrijk) zit er nu wel een vetkap aan (foto's volgen nog).

De entrecote komt nu uit Uruguay en ziet er best goed uit.

signal-2023-07-20-150701_003.jpeg


signal-2023-07-20-150701_004.jpeg


signal-2023-07-20-150701_002.jpeg
 
Ik vind het erg veel geld voor zo'n stukje vlees..
Wellicht dat je iemand kent met Makro of Sligro pasje? Daar krijg je meer waar voor je geld..
 
Beste Arie. En mede bbq’s
Door een foutje van mijn Turkse slager had hij de vet kap en vlies mooi verwijderd duhhh.
De picanha in stukken op een op een spies en speklap dubbel gevouwen er tussen en in kwasten met roomboter .
Resultaat ik nog net twee stukjes kunnen redden voor mijzelf haha.
Heerlijk mals !
Succes met je proefstuk .
 
Vandaag is weer de Zuid-Amerikaanse week begonnen en er is weer picanha, deze keer uit Polen. In tegenstelling tot de vorige (uit Frankrijk) zit er nu wel een vetkap aan (foto's volgen nog).

De entrecote komt nu uit Uruguay en ziet er best goed uit.

Bekijk bijlage 55404
Op het oog niks mee.
32,90 de kilo is ook alleszins acceptabel.
 
Ik vind het erg veel geld voor zo'n stukje vlees..
Wellicht dat je iemand kent met Makro of Sligro pasje? Daar krijg je meer waar voor je geld..
9,87 valt toch wel mee? Ik heb zelf een Sligro-pas, maar de Sligro hier is vrij beperkt qua assortiment. De prijzen zijn misschien iets gunstiger maar dan heb je meteen wel een heel groot stuk en dat is voor hier niet nodig.
 
Foto's van de nieuwe picanha van de Lidl, deze keer uit Polen (want dat ligt ook in Zuid-Amerika voor zover ik weet):

signal-2023-07-22-134337_002.jpeg

signal-2023-07-22-134337_003.jpeg

signal-2023-07-22-131854_002.jpeg


Nu zit er onder de vetlaag wel een vlies. Het is mij niet duidelijk of dit zo hoort, of dat het vet direct op het vlees hoort te liggen. Ik heb het er voor een gedeelte afgehaald (wel de stukjes bewaard, want die ga ik toch even uitbakken), maar ik weet niet of ik daar goed aan heb gedaan of juist niet.
 
Voor zover ik geleerd heb is het vet er gedeeltelijk of helemaal er aan laten voor smaak en dan na het bereiden eventueel er af snijden
 
Als je twijfelt waarom dan eerst snijden en dan vragen?

Ik had het vet zoals bij elke picanha gewoon laten zitten, dat is nou net het kenmerkende van een picanha.
 
Flinke jongen maar ik ben wel benieuwd hoeveel vlees er nog na de derde ader aan deze picanha zit.
Is het echt nog picanha of heeft de slager een beetje zitten sprokkelen?
 
Flinke jongen maar ik ben wel benieuwd hoeveel vlees er nog na de derde ader aan deze picanha zit.
Is het echt nog picanha of heeft de slager een beetje zitten sprokkelen?
haha moet ik nog achterkomen :p heb deze van m'n zwager
 
Als je twijfelt waarom dan eerst snijden en dan vragen?

Ik had het vet zoals bij elke picanha gewoon laten zitten, dat is nou net het kenmerkende van een picanha.

Ja, stom he? Ik was bezig en toen dacht ik "maar dit hoort toch wel?". Ik was in de war gebracht door het feit dat sommige mensen zeggen "vet insnijden tot op het vlees", maar ik zag niets over een vlies staan. Daarom dacht ik "dit hoort niet" en ging ik snijden. Het vet heb ik overigens gewoon aan de kant gelegd om uit te bakken, dus er is niets verloren gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan