Voor dat ik vakantie kreeg. Had ik het hier al meerdere keren enkele topics doorgelezen op het forum. De pastrami van Jet en Ridevi71, en daar kwam nog net voor mijn vakantie bij het beginnende verslag van Sander72. Wat een lekkers allemaal. Ik was dus al overtuigd dat ik dit ook eens moest maken, want op mijn planning stond sowieso een brisket te gaan klaar maken. Maar waneer was de vraag, tot ik vakantie kreeg en we een midweekje weg gingen naar het mooie zuiden des lands.. Limburg.
Via via kwam ik op een site terecht waar ze vlees van het herefordrund verkochten, en dat trok mijn interesse. Het leek mij een mooie afsluiter om daar wat inkopen te doen op de weg naar huis, en wat zag ik daar ineens tussen staan. Jawel hoor ik zag "brisket" staan, dus mijn vriendin verteld en ingelicht dat we op de terugweg eerst langs de slager gingen (had mijn bestelling ondertussen al doorgeven). Vrijdags dus snel naar de slager en snel naar huis. Want ja, als je zo'n stuk vlees hebt wil je er ook direct mee aan de gang. Zo gezegd zo gedaan.
Voor het kruidenmengsel heb ik het lijstje aangehouden van Ridevi.
Kruidenmengsel:
2 el zwarte peperkorrels
2 el dille
1 el chiliflakes
1 el mosterdzaad
1 el jeneverbessen
1 el tijm
1 el koriander
1 el nootmuskaat
1 el gemberpoeder
2 hele steranijs
4 laurierblaadjes, heel
1 tl kruidnagelpoeder
5 cm kaneelstokje
Pekel:
5 eetlepels van bovenstaand kruidenmengsel
230 gram colorozo zout
200 gram bruine basterdsuiker
7 teentjes knoflook, klein gesneden
5 ltr water
Laten afkoelen en toen de brisket in zijn lekker koele kruidenbadje gelegd. Wat een heerlijke geur. En op in de koelkast.
En nu maar wachten en iedere avond eventjes omdraaien.
Het resultaat naar 1 weekje in zijn kruidenbadje. Nog 1 week te gaan.
En toen was het eindelijk zo ver. Naar een kleine 2 weken mocht hij eindelijk uit zijn kruidenbadje. Heb hem toen 8 a 9 uurtjes laten ontzouten. En heb een rub klaar gemaakt volgens Jet haar topic.
4 EL. grof gemalen zwarte peper
2 EL. grof gemalen korianderzaad
1 EL. bruine suiker
1 EL. paprikapoeder (Pimenton de la vera dulce)
1 tl. grof gemalen mosterdzaad (geel)
2 tl. knoflookpoeder
2 tl. uienpoeder
En toen in gepakt. Jammer genoeg beschik ik niet over een vacuummachine. Dus met verhoudfolie mijn best gedaan. En een 24 uur laten in trekken.
Toen kwam het moment, hij zou op het eitje gaan. Opgestookt tot hij stabiel rond de 105/110 graden stond, wat kersen/appel rookhok toegevoegd.
En toen weer geduldig wachten.
Even snel spieken. En de rest lekker vanuit binnen in de gaten kunnen houden. En bij kern temperatuur van 65 heb ik de brisket ingepakt.
Dit was bijna bij het einde van de sesie. Op een kerntempratuur van 94 graden, even ingepikt met sat?prikker, uiteindelijk nog door laten lopen tot 97 graden toen ging mijn prikker er nog wat makkelijker in.
Ja en toen weer wachten en laten rusten. Maar het resultaat mag er zijn. Vind ik zelf. Waauw, wat een heerlijk stuk vlees is dit. Het heeft heel wat uurtjes geduurd. Om 0845 a 0900 lag de brisket erop, en om 2015 is hij van het vuur gegaan. Maar dan heb je ook wat.
Dit ga ik zeker vaker maken. Alleen de volgende keer wil ik een nog mooier stukje vlees. Kijken of het resultaat dan nog mooier wordt.
Maar voor nu. Ga ik eerst weer verder smullen. En nog even genieten van de laatste paar uur "vakantie" en het "normale" leven weer begint.
Bedankt voor het meelezen, Maus
Via via kwam ik op een site terecht waar ze vlees van het herefordrund verkochten, en dat trok mijn interesse. Het leek mij een mooie afsluiter om daar wat inkopen te doen op de weg naar huis, en wat zag ik daar ineens tussen staan. Jawel hoor ik zag "brisket" staan, dus mijn vriendin verteld en ingelicht dat we op de terugweg eerst langs de slager gingen (had mijn bestelling ondertussen al doorgeven). Vrijdags dus snel naar de slager en snel naar huis. Want ja, als je zo'n stuk vlees hebt wil je er ook direct mee aan de gang. Zo gezegd zo gedaan.

Voor het kruidenmengsel heb ik het lijstje aangehouden van Ridevi.
Kruidenmengsel:
2 el zwarte peperkorrels
2 el dille
1 el chiliflakes
1 el mosterdzaad
1 el jeneverbessen
1 el tijm
1 el koriander
1 el nootmuskaat
1 el gemberpoeder
2 hele steranijs
4 laurierblaadjes, heel
1 tl kruidnagelpoeder
5 cm kaneelstokje
Pekel:
5 eetlepels van bovenstaand kruidenmengsel
230 gram colorozo zout
200 gram bruine basterdsuiker
7 teentjes knoflook, klein gesneden
5 ltr water

Laten afkoelen en toen de brisket in zijn lekker koele kruidenbadje gelegd. Wat een heerlijke geur. En op in de koelkast.

En nu maar wachten en iedere avond eventjes omdraaien.
Het resultaat naar 1 weekje in zijn kruidenbadje. Nog 1 week te gaan.

En toen was het eindelijk zo ver. Naar een kleine 2 weken mocht hij eindelijk uit zijn kruidenbadje. Heb hem toen 8 a 9 uurtjes laten ontzouten. En heb een rub klaar gemaakt volgens Jet haar topic.
4 EL. grof gemalen zwarte peper
2 EL. grof gemalen korianderzaad
1 EL. bruine suiker
1 EL. paprikapoeder (Pimenton de la vera dulce)
1 tl. grof gemalen mosterdzaad (geel)
2 tl. knoflookpoeder
2 tl. uienpoeder

En toen in gepakt. Jammer genoeg beschik ik niet over een vacuummachine. Dus met verhoudfolie mijn best gedaan. En een 24 uur laten in trekken.
Toen kwam het moment, hij zou op het eitje gaan. Opgestookt tot hij stabiel rond de 105/110 graden stond, wat kersen/appel rookhok toegevoegd.

En toen weer geduldig wachten.

Even snel spieken. En de rest lekker vanuit binnen in de gaten kunnen houden. En bij kern temperatuur van 65 heb ik de brisket ingepakt.

Dit was bijna bij het einde van de sesie. Op een kerntempratuur van 94 graden, even ingepikt met sat?prikker, uiteindelijk nog door laten lopen tot 97 graden toen ging mijn prikker er nog wat makkelijker in.
Ja en toen weer wachten en laten rusten. Maar het resultaat mag er zijn. Vind ik zelf. Waauw, wat een heerlijk stuk vlees is dit. Het heeft heel wat uurtjes geduurd. Om 0845 a 0900 lag de brisket erop, en om 2015 is hij van het vuur gegaan. Maar dan heb je ook wat.

Dit ga ik zeker vaker maken. Alleen de volgende keer wil ik een nog mooier stukje vlees. Kijken of het resultaat dan nog mooier wordt.
Maar voor nu. Ga ik eerst weer verder smullen. En nog even genieten van de laatste paar uur "vakantie" en het "normale" leven weer begint.
Bedankt voor het meelezen, Maus