BasBQ
Beef en Steak

Pastrami, is er iets lekkerderder dan dit? Ik zeg: DOEN!

That makes two of us!

Wat een schitterende post weer Rick.
Ik zit al heel lang te fantaseren over een pastrami met droge pekel, zo'n giga bak voor 2 weken in de koelkast kan hier echt niet, maar dit moet zeker lukken.

Een vraagje over het portioneren; deed je dat alleen zodat het in je vacuumzak pastte? of wilde je ook dat t sneller klaar was in t eind?
thnx Sander

idd, dat met die grote bak is leuk, maar daar krijg je bij de huisgenoten ook niet echt applaus meer voor.
Daarom heb ik deze methode gekozen. Behoorlijk wat gezocht op internet, maar kon niet echt een post vinden die aansloot bij mijn idee.
Vaak spreekt men over 2 dagen pekelen. Nou, dat voelde niet goed zeg maar.
Al met al op deze werkwijze uitgekomen en die bevalt prima en is zeer praktisch.

Proportioneren heeft als voordeel dat het idd in een vacuumzak past, je moet het toch doen, meer oppervlak=meer smaak die er in kan trekken en het is ook wat sneller klaar.
Nadeel: je vlees krimpt tijdens het garen, dus let op dat je niet te klein proportioneert en volgens mij heb je een wat groter vochtverlies. Ik heb dat opgelost door na ca 2,5uur lichtjes te sprayen met olijfolie.
 
Als de "droge" Pekelmethode ook werkt bij zalm, waarom dan niet met Pastrami, goede zet van Rick.
Persoonlijk zou ik wel een weinig water toevoegen om te zorgen dat het zout sneller in de plooien van het vlees komt, niet te veel denk dat 50 ml. per 2 kilo al voldoende is, puur als starter want ik denk dat na 1 dag koelkast er al aardig wat vocht van het vlees in de zak zit. Maar dat is puur gevoelsmatig, en je moet afgaan op je gevoel anders zit je ruim 2 weken te wachten met twijfels.
idd Ewald. Het werkt erg goed.
ik heb nog wel even gedacht om een klein scheutje wijn toe te voegen, maar uiteindelijk niet gedaan.
Ik vraag me af in hoeverre vocht toevoegen nut heeft want precies wat je zegt: na 1 dag koelkast zie je het vocht al in de vacuumzak.
Om de par dagen eens draaien en dan ook meteen een beetje masseren werkt prima om het te verdelen.
 
Mijn ervaring en buikgevoel zegt dat dit totaal niet nodig is, maar een vloeistof toevoegen kan altijd.

Anderzijds heeft mijn vader mij geleerd dat je met water niets goed kan maken :LOL:, rode wijn lijkt mij ook een mooie.

@Ridevi71 Hoe beviel het zout nu met dat ontzouten? Niet te weinig?
Hey @Stijn : Het ontzouten beviel goed. Het was zeker niet te flauw. Althans, dat vinden wij dan.
Wij vinden het erg goed gelukt en dit zal wel een blijvertje zijn. Of zoals je al zei: ietsiepietsie minder zout en dan niet ontzouten.
wat ik nu gedaan heb is natuurlijk niet reproduceerbaar.
 
Wow geweldig, pastrami staat hier al heel lang op de verlanglijst maar niet aan te gekomen vanwege het proces en eerlijk ook de huidige prijs van brisket. Misschien toch maar gewoon doen!
 
Wow geweldig, pastrami staat hier al heel lang op de verlanglijst maar niet aan te gekomen vanwege het proces en eerlijk ook de huidige prijs van brisket. Misschien toch maar gewoon doen!

ik zeg DOEN !!!! :ROFLMAO:
 
Een mooi verslag van een mooie bereiding, lijkt me een heerlijk stuk vlees op je broodje (y)
 
Mooi gedaan Rick, das top BBQen met een zeer smakelijke beloning m'n complimenten.(y)
 
Ja Man. Nu. Zo'n Broodje!

Fantastisch project Rick!
 
Lekker hoor!
Moest ik ook maar eens maken, kijken of het zoute meevalt, want daar worden ze hier thuis niet wild van.
 
Heel mooi gemaakt Rick, dat zijn schitterende stukken Pastrami geworden 😍 mijn complimenten.
Het uiteindelijke broodje Pastrami ziet er echt fantastisch uit, alleen kan daar wel ietsie meer vlees op natuurlijk 😜 ik had graag een broodje willen mee eten en dan bedenk ik mij nu dat we gisteren twee keer langs jouw woonplaats zijn gereden 🤦‍♀️
 
Rick, geweldig. Mooi gemaakt. Zal zeker gesmaakt hebben.

@Jet, Als je bij Rick bent, proef dan aub een stukje voor mij mee. 😋
 
Ja Man. Nu. Zo'n Broodje!

Fantastisch project Rick!
thnx maat.
maarrreeee.... wanneer ga jij er weer eens voor?
dit soort projectjes zijn jou op het lijf geschreven......
 
Heel mooi gemaakt Rick, dat zijn schitterende stukken Pastrami geworden 😍 mijn complimenten.
Het uiteindelijke broodje Pastrami ziet er echt fantastisch uit, alleen kan daar wel ietsie meer vlees op natuurlijk 😜 ik had graag een broodje willen mee eten en dan bedenk ik mij nu dat we gisteren twee keer langs jouw woonplaats zijn gereden 🤦‍♀️
dank je Jet

naar het zuiden afgezakt? ff de zee opgezocht zeker met dit prachtige weer
 
naar het zuiden afgezakt? ff de zee opgezocht zeker met dit prachtige weer
Even naar Stavenisse geweest, kijken naar een nieuwe aanwinst voor onze 🐅 familie, de zee kan ik dichter bij huis wel zien 😉
 
Even naar Stavenisse geweest, kijken naar een nieuwe aanwinst voor onze 🐅 familie, de zee kan ik dichter bij huis wel zien 😉
aha. Dat is redelijk dichtbij ja.
Leuk joh, gezinsuitbreiding. Dat wordt weer verwennen :D
 
Dit is echt een hele mooie!!! Dank voor het delen!

Is er nog een alternatief die je voor brisket kunt vervangen.. aangezien we met ze 2 zijn is 5 kilo toch wat veel.. en ook wel prijzig

Hier hetzelfde, denk dat ik het met een tri tip ga proberen
 
Leuk joh, gezinsuitbreiding. Dat wordt weer verwennen :D

Postnl, DHL en DPD weet mijn voordeur blindelings te vinden en die zijn de afgelopen week al langs geweest 😆
Aanstaande zaterdag weer een ritje want dan mogen we hem ophalen 🥳
 
Is er nog een alternatief die je voor brisket kunt vervangen.. aangezien we met ze 2 zijn is 5 kilo toch wat veel.. en ook wel prijzig

Je kunt ook gewoon een flat of point nemen, die wegen tussen de 2,5 en 3,5 kilo.
Wij zijn ook met z'n tweetjes, alles wat je over hebt kun je in plakken snijden en per portie verpakken, vacumeren en in de vriezer bewaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan