BasBQ
Beef en Steak

Pancetta

de schwarzwalden schinken die ik tussendoor aan het epibreren ben ligt nu in de koude rook.

als eigenwijs experiment en omdat ik geen rookmot in het heb, probeer ik op cavia bodembedekking te roken. helaas heb ik inmiddels her en der op het net al gevonden dat dit niet werkt in de csg, maar ja, ik heb niet echt een alternatief in huis dus ik heb de boel maar fiijngemalen en aangestoken. als het straks uit is, race ik maar even langs de sligro (daar schijnen ze rookmot te verkopen?)

DSCN0734.JPG


in de blender met laurier en jeneverbes:
DSCN0731.JPG


DSCN0735.JPG


tot halverwege met fijngemalen zaagsel en de rest vanuit de zak snippers gevuld, om te zien wat het gaat doen:
DSCN0736.JPG


DSCN0737.JPG


DSCN0739.JPG
 
helaas ging het niet werken zoals ik al dacht, dus net even naar de hengelsport winkel gesjeest voor fijner rookmot. het is nog steeds vrij grof dus ik hoop dat dit wel werkt...

DSCN0741.JPG


DSCN0742.JPG


DSCN0744.JPG


DSCN0745.JPG


poging II dus!
 
Succes! 

Het stukje buikspek dat ik heb gebruikt was een vlezig reststukje, Het vetter merendeel is terecht gekomen in droogworst
en rookworst.
 
Gaat vast goed komen. Door het ontbreken van de vetrand zal de ham wat sneller vocht verliezen. Op zich geen probleem Hij wordt daardoor wat pittiger van smaak.
Jouw hersenspinsel klopt. Als zich eenmaal een droge korst gevormd heeft zal met wat temperatuur stijging niet gelijk schimmelvorming optreden.
 
de eerste lading csg is bijna op, omdat hij doorgeslagen was (het smeulende deel was overgesprongen) zodat het twee keer zo snel gegaan is. Zodirect draai ik de ham even en gaat er nog een lading rook overheen. Ben benieuwd, het ruikt in elk geval lekker!
 
terwijl de schwarzwalder ligt te roken, heb ik de pancetta aangevallen en een carbonara gemaakt. dat is geen kleinigheid zeg, de pancetta rook al heerlijk en de smaak is echt top. behoorlijk stevige kik die het aan je pasta geeft. jum! terug naar spekblokjes van de ah is er niet bij...  ;)

DSCN0747.JPG


DSCN0756.JPG


DSCN0758.JPG


DSCN0764.JPG


DSCN0777.JPG


DSCN0780.JPG
 
Dit ziet er te lekker uit... Ga dit niet aan mijn wederhelft laten zien, anders weet ik zeker dat er maandag een buikje in de koelkast ligt  ;)
 
Ceriel zei:
Dit ziet er te lekker uit... Ga dit niet aan mijn wederhelft laten zien, anders weet ik zeker dat er maandag een buikje in de koelkast ligt  ;)

als je een plek hebt om het weg te hangen, zeker doen. echt zo simpel en zooooooo lekker!
 
Marieken zei:
Ceriel zei:
Dit ziet er te lekker uit... Ga dit niet aan mijn wederhelft laten zien, anders weet ik zeker dat er maandag een buikje in de koelkast ligt  ;)

als je een plek hebt om het weg te hangen, zeker doen. echt zo simpel en zooooooo lekker!

Inderdaad. Het is moeilijk om dit te verprutsen, tijd en de natuur doen al het werk. Maar de tijd dringt, het wordt al snel weer warmer.
Investeer wel in een lekker dik stukje buik liefst een beetje vet. Dus ga na een kwalitatief goed verkooppunt. Dat komt je pancetta ten goede.
 
Bert zei:
Inderdaad. Het is moeilijk om dit te verprutsen, tijd en de natuur doen al het werk. Maar de tijd dringt, het wordt al snel weer warmer.
Investeer wel in een lekker dik stukje buik liefst een beetje vet. Dus ga na een kwalitatief goed verkooppunt. Dat komt je pancetta ten goede.

nou dat ik precies wat ik me afvroeg, of ik het aandurfde om er nog een paar weg te hangen... het is wel tricky want op mijn zolder is het net zo warm als buiten, dus een paar mooie dagen in maart en het gaat mis. maar goed, de schwarzwalder hangt er nu ook na een lange rooksessie dus als het mis gaat (lees mooi weer wordt in maart), gaat het toch al mis...
 
Het ziet er heerlijk uit Marieken  B-)
Het is het wachten wel waard h?.

Ik wil niet stoken natuurlijk, maar als manlief een droogkast voor je bouwt, kan je het hele jaar genieten van deze lekkernijen  ;)  :D :D
Droogkast

Mac
 
Marieken, dank voor je mooie verslag en je fijne schrijfkunsten, ik geniet van je humor!

(totaal niet herkenbaar)
 
Camiel zei:
Het drogen op zolder is (voor mij) idd bijna ten einde. Temperatuur wordt al snel hoger met die eerste zonnestralen. Ikzelf hou max. 15?C aan, weet eigenlijk niet of dat misschien al aan de hoge kant is.

Deze ziet er iig top uit Marieken, krijg er spontaan honger van. Hop op de drooglijst van volgende keer.
ik ga ook uit van 15-16 graden, maar op mijn zolder wordt het in het voorjaar nog steeds niet echt warmer dan buiten. het is nul ge?soleerd en de wind waait er dwars doorheen, ik moest moeite doen om een hoek te vinden waar het niet te hard tocht. dus als het weer zich een beetje gemiddeld gedraagt moeten we maart nog wel doorkomen.
 
Mac zei:
Ik wil niet stoken natuurlijk, maar als manlief een droogkast voor je bouwt, kan je het hele jaar genieten van deze lekkernijen  ;)  :D :D
Droogkast
Mac
peter w zei:
Dat is een mooi verslag van marcel over de bouw van een droogkast.
hier onder een linkje naar de bouw van mijn droogkast.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie/ook-hier-aan-de-droogkast/
zeg leukerds, een beetje mijn huishouden ontwrichten met dit soort onzin?  =))

ik ga geen droogkast bouwen, ik heb een kookboek collectie met genoeg ellende om voor de rest van mijn leven recepten en kookmethodes uit te proberen uit en te perfectioneren, dus een beetje natuurlijke inperking van de charcuterie-woede tot de wintermaanden lijkt me alleen maar een voordeel.  ;)
 
Marieken zei:
Mac zei:
Ik wil niet stoken natuurlijk, maar als manlief een droogkast voor je bouwt, kan je het hele jaar genieten van deze lekkernijen  ;)  :D :D
Droogkast
Mac
peter w zei:
Dat is een mooi verslag van marcel over de bouw van een droogkast.
hier onder een linkje naar de bouw van mijn droogkast.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie/ook-hier-aan-de-droogkast/
zeg leukerds, een beetje mijn huishouden ontwrichten met dit soort onzin?  =))

ik ga geen droogkast bouwen, ik heb een kookboek collectie met genoeg ellende om voor de rest van mijn leven recepten en kookmethodes uit te proberen uit en te perfectioneren, dus een beetje natuurlijke inperking van de charcuterie-woede tot de wintermaanden lijkt me alleen maar een voordeel.  ;)
Rotkerels. Je wel gek maken, maar er gewoon even een voor je bouwen en dan afleveren zit er niet in. Nee, dat moet een ander dan weer doen. Tsssss
 
Ja, ik hoor het al.
Jullie zitten overduidelijk in de ontkenningsfase  :))

Ik kan mij nog heugen dat ik vorig jaar zei, dat ik voorlopig geen worstmolen/ stopbus wilde gaan kopen, want ik had genoeg andere dingen.
Nog geen week later kwam er een stopbus voorbij, die ik niet kon laten schieten...................... tja, dan heurt daar ook een Porkert bij natuurlijk  :D
En vervolgens na de eerste Pancetta kwam er een droogkast.

Mm Mm, been there done that  :)

Mac
 
Mac zei:
Ja, ik hoor het al.
Jullie zitten overduidelijk in de ontkenningsfase  :))

Ik kan mij nog heugen dat ik vorig jaar zei, dat ik voorlopig geen worstmolen/ stopbus wilde gaan kopen, want ik had genoeg andere dingen.
Nog geen week later kwam er een stopbus voorbij, die ik niet kon laten schieten...................... tja, dan heurt daar ook een Porkert bij natuurlijk  :D
En vervolgens na de eerste Pancetta kwam er een droogkast.

Mm Mm, been there done that  :)

Mac

ik ontken alles!!!
(tenzij, goed idee Dominique, iemand even een droogkast voor me bouwt en aflevert natuurlijk : )

de zelffbouw droogkast is wel voorbij gekomen als voorstel voor een verjaardagskado maar ik heb m afgeslagen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan