BasBQ
Beef en Steak

Paling roken WSM

Kevin-

Sprokkelaar
Berichten
28
Laatst had ik met mijn BBQ maat erover dat ik graag nog een keer paling wou roken, en al zeker anderhalf jaar daar een rekje voor in de kast had liggen voor mijn wsm. Dit was niet aan dovemansoren , dit zag hij gelijk zitten, en hebben we hulp ingeschakeld van een ervaren palingrokert. Die had nog nooit met een WSM gewerkt, en dacht dat die te laag zou zijn, dus hebben we het middenstuk van mn maat z’n wsm extra op de mijne gezet.

84195F94-4844-45B7-8826-B3FBED3C4B04.jpeg

de bestelde palingen netjes per kg verpakt geleverd gekregen.

0B3D3648-1E61-4BD7-BBEC-96C109910947.jpeg

Eerst drogen met 4 briketten op 40 graden.

B0D86622-E512-400A-B9B0-F94683C4502D.jpeg

0C8E743F-8709-42A8-87AA-549640F7559D.jpeg
Dit ging met enkel de briketten niet zoals onze expert gewend was, en die adviseerde toch een klein fikkie eronder te maken voor meer stralingswarmte, dus klein brandje gemaakt met beuken houtjes. Je merkte gelijk het verschil, de palingen werden snel droog. En konden gaan garen, dit deden we wel enkel op de briketten op 80 graden ( dit vonden ze toch wel machtig mooi met de DigiQ ), konden we lekker bieren tot de palingen een kerntemp hadden van 63 graden, en je de ruggengraat kon voelen. Toen kon het roken met rookmot beginnen. Zoals je ziet op bovenstaande foto had ik mijn 2 kolenbakjes uit mijn ketel gehaald, dit zodat ik voor het roken er dan 1 kon uithalen en heel makkelijk in zijn geheel kon bedekken met het rookmot.
109A6FE9-E9F1-42B4-A680-CA038C0601BB.jpeg
Roken van de palingen.
DC9DBFAA-4307-45C1-966F-17B5652E973E.jpeg

AA646E0C-BD0E-4619-8502-8693BCD3641D.jpeg

De buit, en man wat waren ze heerlijk.! Maar sjezes wat meurde m’n WSM. Ik had voor de dag erop buikspek in de planning, en ik heb hem gelijk eerst een nacht laten schoonbranden. Gelukkig was hiermee de lucht verdwenen. Heb nog 2kg verse in de vriezer liggen, denk dat ik toch vraag of ik van m’n kennis zijn rookoven mag gebruiken 😂.
 
Wow, wat tof... en zo zalig man!
 
Oooh, dat ziet er altijd zo lekker uit he, vaak als ik dat zie hangen wil ik er wel gelijk de tanden inzetten, meestal ben ik na een halve wel klaar mee (stug dooreten natuurlijk) maar die geur die er vanaf komt... goddelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
dit staat al zooo lang op mijn lijstje
vroeger rookte m'n pa kilo's paling en makreel. en als jong ventje vond ik dat geweldig.
nu wil ik dit ook eens doen, samen met die ouwe van mij.
dank voor het delen en de inspiratie
het ziet er geweldig uit en volgen mij is het ook erg gezellig geweest 💪
 
Ziet er wel heel erg lekker uit en buikspek met een palingsmaak lijkt mij i.d.d. ook niet zo lekker maar nog nooit geprobeerd, wie weet :)
 
Mooi werk, ziet er geweldig uit
 
Dat van die lucht hoor ik inderdaad vaker. Bij makrelen heb ik dat nooit gehad, maar bij paling specifiek wel? Is dat niet op te lossen met een waterbak waarin je druipend vet opvangt ofzo?
 
Heel mooi gedaan. En een leuk verslag. Dat moet smullen geweest zijn. Heerlijk gerookte paling op een mooi dun toostje. Gaaf ook die dubbele WSM.
 
Mooi project en lekker gestapeld om op hoogte te komen
 
Dat van die lucht hoor ik inderdaad vaker. Bij makrelen heb ik dat nooit gehad, maar bij paling specifiek wel? Is dat niet op te lossen met een waterbak waarin je druipend vet opvangt ofzo?

Geen idee, ik had eerst de waterpan met alu proppen en folie erin ( door gebruik bbq guru geen water in de pan ), maar dat werkte niet met het drogen van de palingen. Maar na het schoonbranden zat het deksel ook echt vastgeplakt aan mijn middenstuk, zo vast dat ik hem los heb moeten slaan. De lucht was wel verdwenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan