BasBQ
Beef en Steak

Ossobuco Dutch oven

 
 

Erik B71

Kooltjesharker
Berichten
244
Het wordt weer wat kouder. Tijd voor een lekkere stoof. Ossobuco stond nog op mijn todo list.
Ik hield het gerecht aan van Ralph de Kok. Zie hieronder
1. Steek de kamado aan (temperatuur: ca. 180 graden) en gooi wat houtsnippers op de gloeiende kolen
2. Snijd de vetrand van de kalfsschenkels in (zodat ze niet kromtrekken in de pan)
3. Zet alvast een Dutch Oven op het rooster zodat deze op kan warmen
4. Rook de schenkels ca. 10 á 15 minuten en draai ze halverwege. Haal de schenkels
eraf en zet apart
5. Snijd de groente in kleine blokjes van dezelfde grootte (verhouding: 1/3 – 1/3 – 1/3 )
6. Verwarm wat olijfolie in de pan en zet eerst de ui even aan (met eventueel een
teentje knoflook)
7. Voeg dan de rest van de groente en doe tomatenpuree toe en bak al roerend een
paar minuten
8. Blus af met de witte wijn
9. Leg het vlees op de groente en doe de kruiden ( 2 tl gedroogde salie, tl gedroogde rozemarijn en 2 el tijmblaadjes, paprikapoeder 2 laurierblaadjes) en de bouillonblokjes erbij
10. Breng het geheel op smaak met peper en zout en giet er heet water bij tot alles nét
onder staat
11. Laat, zonder pannendeksel maar met gesloten bbqdeksel, een 1⁄2 uurtje inkoken
12. Roer er dan de tomatenblokjes door, leg de deksel op de pan en gaar ca. 3 uur, op
120 graden.
13. Een lekkere gremolata gemaakt van citroenzest,peterselie, knoflook, peper en zout

Heerlijke Italiaanse geuren in de tuin alleen het weer was niet echt Italiaans. Iets teveel regen. Maar uiteindelijk la vita e bella op ons bordje.🇮🇹 We hadden nog over dus 2 dagen later nog een keer gegeten. Bbq smaak was nog beter te proeven . Ohja ons hondje vond het ook fijn dat we dit aten.

IMG_7938.jpeg


IMG_7939.jpeg


IMG_7940.jpeg


IMG_7941.jpeg


IMG_7945.jpeg


IMG_7942.jpeg


IMG_7944.jpeg


IMG_7948.jpeg
 
Dit gerecht staat mij mij nog steeds op het programma.
Jammer dat ik geen hond heb. ;)
 
Ossobuco is top, ziet er heerlijk uit. Naar mijn mening samen met een stoof van koontjes de lekkerste stoof gerechten.
 
lekker maaltje heb je in elkaar gezet Erik!

Ossobuco van de Bbq is jammie 😋
 
Dit ziet er echt verschrikkelijk lekker uit, mooi duidelijk en precies verslag, ga ik ook proberen te maken! dankje voor het delen 😋
 
Lekker hoor! Moet ik ook eens proberen. Bedankt 🙏
 
Ziet er heerlijk uit! Weinig lekkerders dan dit!
 
Precies het zelfde recept staat nu bij mij op de KJ2 te pruttelen. Ben benieuw!!
 
Mooi gerecht, ziet er heerlijk uit. Ga ik bewaren.
Ik zou gekookt runderbot niet aan mijn hond geven, maar ieder z'n mening.
 
Wat een heerlijke stoof zeg!
 
Ziet er heerlijk uit., die laatse foto, je ziet de gelei uit het merg gewoon glimmen op het gerecht.

Helaas heeft onze reguliere slager bijna alleen Runderschenkel en geen Kalfsschenkel, de Hanos heeft ook niet altijd kalfsschenkel.
Maar de Turkse slager gelukkig wel, athans die in Rotterdam Zuid.
Wij maken hem volgens aangepast recept van Jappert hier op het forum, bij de nederlandse ovens recepten.
Voor de tomatenpuree gebruiken wij uitsluitend nog die van Mutti uit een tube, die hoef je niet te ontzuren, die is zo al erg lekker en makkelijk te doseren. En voor de tomaat, bij voorkeur altijd San Marzano bliktomaat van Mutti

Gremolata is wel een must die maakt het hele stoof-huwelijk compleet, hier geen Ossobuco zonder gremolata.
Al doen wij geen peper en zout door de Gremolata.

Runder/kalfsbotten van de lange beenderen zijn knoerthard, en gekookt zo hard als steen.
Die kun je beter niet aan je hond geven, daar kunnen hun tanden op breken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan