BasBQ
Beef en Steak

Opzoek naar rubs

meinonA

Stoker
Berichten
274
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik bij de BBQ Experience Center Festival in Rozendaal geweest.

Tijdens 1 van de cooks gebruikte ze een aantal rubs. Vervolgens keek ik in hun winkel en zag ik tussen de bomen het bos niet meer met de hoeveelheid rubs.
Hebben jullie goeie aanbevelingen voor rubs. Zowel recepten als van het schap? Bovenstaande is ook gelijk de reden waarom ik niet gewoon in het rub-receptendeel van dit forum kijk.
Let er even op: om te voorkomen dat we alsnog tussen de bomen het bos niet meer zien, ik ben opzoek naar basisrubs.
Bijvoorbeeld SPG (graag een merk noemen als die niet zelf gemaakt is en anders verhoudingen) voor rund of een paprika of venkel "forward" voor varken.
En ik blijf een Nederlander: Mocht je een goedkoop alternatief op een bepaalde rub weten, deel m gerust. Misschien dat een moderator bijvoorbeeld een excelbestand kan maken met het stuk vlees, de ingrediënten van een bepaalde rub, en welke rubs die ingrediënten bevatten.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt voor jullie aanbevelingen
 
Als je gewoon de moeite neemt om je een beetje te verdiepen in waar je denkt mee aan de slag te willen gaan ipv een kant en klare gebruiksaanwijzing op te volgen, ga je ook nog eens snappen wat je doet.
Dus. Lees door de recepten, daar staat vaak beschreven wat men gebruikt heeft en hoe eea bevallen is.
Graag gedaan 😊
 
Zelf heb ik ze niet geproefd dus kan niet oordelen over de smaak, maar Noskos en NasQ hebben rubs met een wat meer algemeen karakter.
Zij hebben rubs voor "steak", "chicken" of "spareribs". Dat vind ik meer basis dan een specifieke rub met chipotle-cherry coke smaak bijvoorbeeld. De rubs van Noskos en NasQ zijn ook wat vriendelijker geprijsd dan sommige andere merken.

Als je online zoekt op basis rub kip of basis rub sparerib kom je ook veel tegen. Diverse BBQ-ers met een Youtube kanaal hebben op hun website ook wat basis rub recepten staan.

Een moderator een excelbestand laten maken vind ik dan weer een brutale vraag. Dat gaat stiekem denk ik best veel tijd in zitten en smaken verschillen. Maar wellicht dat je in je zoektocht kunt experimenteren en zelf een excelbestand kunt maken?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar ook al veel mee bezig geweest.
Vele recepten in boeken vergelijken.
Vele recepten die ik in line tegenkom opslaan.
Nu meng ik veel zelf, koop de kruiden appart aan en kan zo de verhoudingen altijd bijsturen.
Sommige mixen heb ik voor mij op punt.
Andere nog niet helemaal, absoluut niet erg. Dan experimenteer maar wat verder. Door zelf te mengen en te proeven krijg ik veel meer kennis over wat alle verschillende kruiden en specerijen doen van smaak evolutie.
Is ook een stuk van de hobby voor mij.
Als ik bvb spare Ribs maak kruid is de Ribs meestal allemaal verschillend.
Nadien notities maken en bijsturen volgende keer.
 
Gouden tip , blijf weg van goedkope rubs.
Daar zit meestal teveel zout in .
Om de 60gr van de 100 gr.
Zout is het goedkoopste bestanddeel.
Om de 20gr van 100 gr is prima.
 
Dat klopt inderdaad.
Ik maak zelf kruiden mixen altijd zonder zout.
Zout voeg ik apart toe naargelang grote en type bereiding.

Ik durf nochtans wel al eens snel een foto te nemen van ingrediënten lijst commerciële rubs in winkels 🤓
Dan kan je al wat inschatten wat erin zit💡buiten het zout.
 
Die van Noskos zijn allemaal dik in orde. Zelf neus ik eens rond tussen de rubs en vaak verklappen de namen al voor welk type vlees het is, maar dat is natuurlijk niet bindend.

‘Act now, dream pig’ bijvoorbeeld. Of het staat gewoon op het potje waar het voor dient.

Die SPG die je aanhaalt, staat gewoon voor Salt, Pepper, Garlic.
 
Als het gaat om de juiste rubs aanschaffen in de winkel: mijn ervaring bij bbq experience is dat als je uitlegt waar je naar op zoek bent je prima geholpen wordt. Zeker als je een van de chefs om hulp vraagt.
 
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik bij de BBQ Experience Center Festival in Rozendaal geweest.

Tijdens 1 van de cooks gebruikte ze een aantal rubs. Vervolgens keek ik in hun winkel en zag ik tussen de bomen het bos niet meer met de hoeveelheid rubs.
Hebben jullie goeie aanbevelingen voor rubs. Zowel recepten als van het schap? Bovenstaande is ook gelijk de reden waarom ik niet gewoon in het rub-receptendeel van dit forum kijk.
Let er even op: om te voorkomen dat we alsnog tussen de bomen het bos niet meer zien, ik ben opzoek naar basisrubs.
Bijvoorbeeld SPG (graag een merk noemen als die niet zelf gemaakt is en anders verhoudingen) voor rund of een paprika of venkel "forward" voor varken.
En ik blijf een Nederlander: Mocht je een goedkoop alternatief op een bepaalde rub weten, deel m gerust. Misschien dat een moderator bijvoorbeeld een excelbestand kan maken met het stuk vlees, de ingrediënten van een bepaalde rub, en welke rubs die ingrediënten bevatten.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt voor jullie aanbevelingen
een hele lekkere rub voor entrecote en biefstuk maar eigenlijk voor elk stukje rund, maar ook lekker voor je gebakken eitje is deze rub:

2 delen paprikapoeder

2 delen zwarte peper

2 delen zout

1 deel knoflook

1 deel uien

1 deel chilipoeder

1 deel koriander

1 deel dille of peterselie
 
Dit wat???? Bestaat dus echt 😂😂😂
IMG_5701.png
 
Nav de tips hier op het forum ook maar es van start gegaan om zelf rubjes te maken.
@meinonA das misschien voor jou ook wel iets om zo te beginnen!
rub1.jpg
rub2.jpg
rub3.jpg
rub4.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan