BasBQ
Beef en Steak

Oosterse Varkenshaas

 

Daannij

Kooltjesharker
Berichten
134
Ik had nog 2 varkenshaasjes over en wilde eens wat anders. Online kwam ik een ‘Oosterse Varkenshaas’ tegen. Aangezien ik wel ketjap en sojasaus liefhebber ben vond ik het het proberen waard.

Gisteravond de haasjes in een zakje marinade gelegd:

- 4 el ketjap
- 4 el sojasaus
- 1 theelepel knoflookpoeder
- 1 theelepel uienpoeder
- 3 eetlepels honing
- 1 eetlepel sesamzaadjes
- 1 eetlepel mirin

Kleine 24 uur laten marineren en low&slowen maar. Vervolgens komen ze er zo uit. Ze lijken haast al gaar...

5A570878-E577-4863-8E1B-06A9E66E8E1B.jpeg


Ik heb nog een kleine Gusta barbecue in de schuur staan welke ik ooit nog eens wilde proberen met low en slow. Vind het soms wat zonde om dat grote ding aan te slingeren voor 2 kleine stukjes vlees. Dus met deze varkenshaasjes leek het me prima om te proberen.
B9FFA9FF-44D5-4155-86C3-BF4C5DF931B5.jpeg

Hij kwam erg langzaam op temperatuur. Uiteindelijk toch wat ongeduldig en het vlees er maar vast opgelegd. Alle schuiven hebben de hele sessie open gestaan maar hij kwam niet boven de 140 graden uit. Opzich prima want het vlees gaarde mooi.
EC20C350-5E74-4CE4-8A16-CB0B308B337D.jpeg


Na een klein uurtje 53 graden kern en nog 10 minuten in folie laten rusten. Qua kleur had ik al gelezen dat je na deze marinade geen rose varkentje moet verwachten. Het leek haast op eend, maar wat smaakte het goed zeg. Ontzettend mals!

De overgebleven marinade heb ik ingekookt tot een wat dikkere substantie en als garnering/saus er extra overheen gedaan, samen met een lente ui en nog wat sesamzaadjes.

2EBBC602-38CC-44CE-946E-47CA0F606DBF.jpeg


Oprecht vond ik dit een van de betere gerechten die we hebben gehad!
 
Dat zier echt heel goed uit. Die ga ik onthouden.
 
Dat ziet er smakelijk uit!
 
Zalig en wat een schattig barbecuetje, ik ben spontaan verliefd! Misschien beter het dikkere deel van de haas naar de hittebron gedraaid de volgende keer? Ik ga deze zeker proberen, ziet er heerlijk uit!
 
Mooi resultaat. Die gaan we ook een keertje maken.
 
Zalig en wat een schattig barbecuetje, ik ben spontaan verliefd! Misschien beter het dikkere deel van de haas naar de hittebron gedraaid de volgende keer? Ik ga deze zeker proberen, ziet er heerlijk uit!
Haha lief hè, kerstpakket van 2 jaar geleden Komt die toch nog eens van pas.

Het omdraaien heb ik inderdaad overwogen maar dan ging het uiteinde van de thermometer zo boven de kolen en was bang dat dat een valse temperatuur zou geven.
 
Het omdraaien heb ik inderdaad overwogen maar dan ging het uiteinde van de thermometer zo boven de kolen en was bang dat dat een valse temperatuur zou geven.

Oh ja, ik zie het, da's ook niet zo best voor je draadje. Dan kun je die probe er beter haaks insteken zodat je toch het dikste deel in het centrum raakt. Maar ik begrijp je afweging, ik had die kern probe niet zo gauw gezien.
 
Dit is een lekkere variatie. Zal zeker gesmaakt hebben. Bewuste keuze om de dikkere delen van de warmtebron af te leggen? Smakelijk.

Die gusta is inderdaad een schattig q-tje. Zag er vorig jaar bij net studentenhuis van de dochter 1 in de regen staan. Mocht hem niet redden. Is inmidels verroest. 😥

Ik heb je variatie bij mijn bestanden opgeslagen
 
Laatst bewerkt:
Wow gek op oosters die gaan we hier ook eens maken, thanks voor het delen
 
zo, dat ziet er goed uit zeg.
lijkt me een hele lekkere variant
dank voor het delen

en 140gr is toch perfect? lekker langzaam laten garen vindt ik eigenlijk altijd wel heel erg lekker
 
Zoet er lekker uit zeg. En mooi Qtje.
 
Wat een leuke Q ! Ik ga straks naar mijn Vietnamese schoonouders, Dit gerecht doet mij al aan hun kookstijl denken 🥲
 
Zelf na alleen het marineren zien ze om op te eten uit 😉
 
Mooi hoor, ziet er zeer smakelijk uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan