Beef en Steak

Ooni, 1e keer

baconstrips

Pitmaster
Zo dan, voor het eerst in de Ooni!

Zo. Druk druk druk. Weinig fotos gemaakt.
De ooni wordt loeiheet. Eerste pizza ging er met 460 graden in.
Resultaat was zwarte randen en het midden nog niet gaar.
Wat lager gezet, dat ging beter. Geen 90 seconden pizza's, ik denk eerder 5 minuten (ofzo).
Smaak was top.

Aandachtspunten:
- Geen gaatje in de bodem! (Wordt een bende!)
- goed dun maken, ook de rand! Tips welkom!
- Vriendjes worden met dit nieuwe speeltje.
1000087515.jpg

1000087517.jpg

1000087521.jpg

Ah mooi. De eerste keer Ooni. Ik herken hem.
De smaak was top, dat is het belangrijkste. En je hebt al mooi wat aandachtspunten voor jezelf opgeschreven.

Ik maak zelf de bodem niet te dun, juist omdat ik bang ben voor gaten. Ik zet van te voren de Ooni volle bak, en vlak voordat ik de pizza ga beleggen (en de steen op temperatuur is), gooi ik de stand wat lager. En dan blijven draaien met de turning peel, bij wijze van iedere tien seconden. Zo krijg ik ook een mooie `leopord-crust'.

Ah mooi. De eerste keer Ooni. Ik herken hem.
De smaak was top, dat is het belangrijkste. En je hebt al mooi wat aandachtspunten voor jezelf opgeschreven.

Ik maak zelf de bodem niet te dun, juist omdat ik bang ben voor gaten. Ik zet van te voren de Ooni volle bak, en vlak voordat ik de pizza ga beleggen (en de steen op temperatuur is), gooi ik de stand wat lager. En dan blijven draaien met de turning peel, bij wijze van iedere tien seconden. Zo krijg ik ook een mooie `leopord-crust'.
Goeie Jokop,
Dat lager zetten van de vlam bij het bakken las ik ook op chatgpt zojuist.
De nieuwe pizzabollen liggen al te ontdooien. Morgen weer proberen.
Maar wát een verschil. Een klein gaatje op de pizzasteen in de kamado geeft niet echt.
Op de ooni kan dat dus niet.

Helemaal wat @jokop zegt:
  • Je steen heet maken op de hoogste stand en dan met afbakken een wat lagere stand. Geeft rust. Als je boven warmte te veel is t.o.v je steen moet je een "natte pizza" gaan draaien om dat de bovenkant al zwart wordt. Met risico van plakken en door je bodem prikken.....Op de BBQ / kamado draaide ik de pizza nooit dus was dat geen probleem.
  • Veel draaien. Heb je een goede "draai schep" ? Met een kleiner blad draai je wat makkelijker zie ook de filmpjes op YT. Dit is ook een kwestie van oefenen en doen.
  • De rand dunner maken kan je makkelijk doen bij het stretchen. Of de pizza als een stuur in je handen nemen en de rand dunner drukken.
  • Te dun ,vooral ongelijkmatig, is ook een kwestie van oefenen. Bij een bol gewicht hoort een diameter als je daar te ver overheen gaat dan weet je dat je te dun zit. Ik heb die "fase" ook gehad vooral toen ik steeds beter ging stretchen......Na een langdurige en diepgaande coachingsessie gestopt met "ego stretchen" ;)en toen ging het stukken beter.
Maar die op de foto ziet er al lekker uit!!

Jij hebt een nieuw model weet niet of het daar werkt maar er is een geheime stand. Bij de standaard Ooni Moda dan.

Als hij aanstaat druk dan de knop in alsnog je het gas uitzet. Maar draai dan met voorbij de hoogste stand waar je normaal zonder indrukken niet voorbij kan. Je komt dan op nog eenager pitje dan helemaal naar onder

Kijk dat is leuk nieuw speelgoed! Ziet er goed uit voor de eerste keer. Mooi excuus om lekker vaak te oefenen 😁

Terug
Bovenaan Onderaan